
REVISTA CIENTÍFICA UISRAEL
QUITO-ECUADOR
2025
127
e-ISSN: 2631 - 2786
rcientica@uisrael.edu.ec
EL IMPACTO DE LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL EN LA PERSONALIZACIÓN DEL APRENDIZAJE Y SUS EFECTOS EN
RENDIMIENTO ACADÉMICO E INCLUSIÓN EDUCATIVA
Referencias
Álvarez Merelo, J. C., & Cepeda Morante, L. J. (2024). El impacto de la inteligencia articial en la enseñanza
y el aprendizaje. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(3).
https://doi.
org/10.56712/latam.v5i3.2061
Alshahrani, A. (2023). The impact of ChatGPT on blended learning: Current trends and future research direc-
tions. International Journal of Data and Network Science, 7(4), 2029–2040.
https://doi.org/10.5267/j.ijd-
ns.2023.6.010
Aparicio-Gómez, O.-Y., & Aparicio-Gómez, W.-O. (2024). Innovación educativa con sistemas de aprendizaje adap-
tativo impulsados por Inteligencia Articial. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa,
4(2).
https://doi.org/10.51660/ripie42222
Aparicio-Gómez, W.-O. (2023). La Inteligencia Articial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Apren-
dizaje para el Siglo XXI. REVISTA INTERNACIONAL DE PEDAGOGÍA E INNOVACIÓN EDUCATIVA, 3(2), 217–
230.
https://editic.net/journals/index.php/ripie/article/view/156/143
Chassignol, M., Khoroshavin, A., Klimova, A., & Bilyatdinova, A. (2018). Articial Intelligence trends in education: A
narrative overview. Procedia Computer Science, 136, 16–24. https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.08.233
Cotton, D. R. E., Cotton, P. A., & Shipway, J. R. (2024). Chatting and cheating: Ensuring academic integrity in the
era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International, 61(2), 228–239.
https://doi.org/10.1
080/14703297.2023.2190148
Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., & Montes-Soldado, R. (2020). Virtual education for all: Systematic review.
Education in the Knowledge Society, 21.
https://doi.org/10.14201/eks.20327
Desmond, D., Layton, N., Bentley, J., Boot, F., Borg, J., Dhungana, B., Gallagher, P., Gitlow, L., Gowran, R., Groce,
N., Mavrou, K., Mackeogh, T., McDonald, R., Pettersson, C., & Scherer, M. (2018). Assistive technology and
people: a position paper from the rst global research, innovation and education on assistive technology
(GREAT) summit. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 13(5), 437–444.
https://doi.org/10.1
080/17483107.2018.1471169
Dwivedi, Y. K., Hughes, L., Ismagilova, E., Aarts, G., Coombs, C., Crick, T., Duan, Y., Dwivedi, R., Edwards, J., Eirug,
A., Galanos, V., Ilavarasan, P. V., Janssen, M., Jones, P., Kar, A. K., Kizgin, H., Kronemann, B., Lal, B., Lucini, B.,
… Williams, M. D. (2021). Articial Intelligence (AI): Multidisciplinary perspectives on emerging challenges,
opportunities, and agenda for research, practice and policy. International Journal of Information Manage-
ment, 57.
https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2019.08.002