Proposal of contents for an administrative training plan for entrepreneurs in Quito

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/re.v3n1.2022.538

Keywords:

Training, entrepreneurship, academy, vulnerable sectors

Abstract

The academy, in its relationship with society, is increasingly involved in establishing forms of support for vulnerable sectors. In this case, we are talking about entrepreneurs in the Metropolitan District of Quito, because the business activity presents problems when starting the business and then marketing their products.  There is uncertainty, because in entrepreneurship, the economic needs that arise help to make wrong decisions about the management of their business, since the lack of knowledge in some administrative and commercial issues can lead to the decline of the entrepreneur.

 

The objective of this research work is to design a curriculum with thematic contents required by entrepreneurs in the administrative and commercial area, within a training plan, for which a quantitative methodology was applied, based on the criteria of experts from institutions involved in training processes for entrepreneurs, and based on the results of previous research carried out within the university itself, and from whose results it was possible to establish the administrative, commercial and financial-accounting thematic areas, whose main contents were organized into three levels in a training plan for entrepreneurship, established in this studie.

References

Arias, C., Ibarra, F., Tulcán, A., & Córdova, M. (2021). Análisis de las necesidades de capacitación administrativa y comercial de los emprendimientos. Caso de aplicación en la Universidad Tecnológica Israel. En U. T. Israel, Gestión Administrativa de las organizaciones, actualidad y perspectivas, pp. 285-301. Universidad Tecnológica Israel.

Baena Paz, G. (2014). Metodología de la Investigación. Grupo Editorial Patria.

Chiavenato, I. (2007). Administración de recursos humanos. Mc Graw-Hill.

Corona Treviño, L. (2021). Emprendimientos, financiamiento y legislación. Ed. Miguel Ángel Porrúa.

Draier, E., Huarte, J., Lebendiker, A., & Mendez, A. (2013). Claves para emprendedores. Buenos Aires: s/e.

González Cano, M., Mendoza Austria, F., Jiménez Alvarado, M., & Villegas González, E. (2014). Problema de competitividad: la capacitación. https://www.uaeh.edu.mx/investigacion/productos/4854/problema_de_competitivdad.pdf

Hernández Blázquez, B. (2001). Técnicas estadísticas de investigación social. Ediciones Díaz de Santos S.A.

Lederman, D., & Messina, J. (2014). El emprendimiento en América Latina, muchas empresas y poca innovación. Banco Mundial.

Montaño Gallo, J. (2016). Proyecto de plan de capacitación para los comerciantes y empresarios matriculados y/o afiliados a la Cámara de Comercio de Villavicencio, con el objetivo de ser competitivos. [Tesis de grado, Universidad de los llanos]. https://repositorio.unillanos.edu.co/handle/001/873

Moreno Castro, T. F. (2016). Emprendimiento y Plan de Negocios. Editores.

Rodríguez Moguel, E. (2005). Metodología de la Investigación. Universidad Juárez Autónoma de Tabasco.

Superintendencia de Compañías, Valores y Seguros del Ecuador. (2018). https://www.supercias.gob.ec/portalscvs/

Uribe Macías, M. (2013). Emprendimiento y empresarismo. Diferencias, conceptos, cultura emprendedora, idea y proyecto de empresa. Ediciones de la U.

Vallejo Chávez, L. (2016). Guía práctica de emprendimientos. La Caracola.

Published

2022-02-10

How to Cite

Arias Ronquillo, C. J., Jaramillo Bayas, C. P., & Muquis Tituaña, L. E. . (2022). Proposal of contents for an administrative training plan for entrepreneurs in Quito. ERUDITUS JOURNAL, 3(1), 27–42. https://doi.org/10.35290/re.v3n1.2022.538