Analysis of the factors influencing consumer purchasing intention in the clothing store sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/re.v5n3.2024.1236

Keywords:

Decision making, consumers, consumption, clothing

Abstract

The primary purpose of this research was to identify the determining factors that affect the purchase intention in the clothing store in the city of Machala. Through a quantitative approach where a study of the most influential variables in the purchase intention was carried out and the experience in the store, word of mouth marketing (WOM) and brand value where highlighted. The results obtained were an essential guide for the clothing or testile store sector, facilitating the optimization of strategies and a more critical understanding of the environment and consumer preferences.

References

Barboza, D., Miranda, M., Cespedes, C., y Esparza, R. (2022). Marketing experiencial y el valor de marca en una empresa del sector gastronómico. Revista Venezolana de Gerencia, 27(98), 696 - 712. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.98.20

Dangi, A., Saini, C., Singh, V., y Hooda, J. (2021). Customer perception, purchase intention and buying decision for branded products: measuring the role of price discounts. Journal of Revenue and Pricing Management, 20(2), 194-203. https://doi.org/10.1057/s41272-021-00300-7

Fiallos, G. (2021). La Correlación de Pearson y el proceso de regresión por el Método de. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 5(3), 1-19. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.466

Foster, B. y Muhammad, J. (2020). Effect of the use of internet marketing and e-WOM on brand awareness. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (91), 160-175. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7643130

Gallart, V., Callarisa, L., y Sánchez , J. (2022). Influencia del compromiso y de la experiencia del consumidor en la creacion de valor de marca del comercio detallista. The Journal of Globalizacion Comprtitiveness, and Governability, 16(2), 85-102. DOI: 10.3232/GCG.2022.V16.N2.04

Giraldo Acosta, S., Cavazos, J., Mayett, Y., y Calderón, C. (2022). Factores que influyen en la intención de compra física y en línea de adultos mayores en supermercados. Estudios Gerenciales, 38(165), 1-14. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232022000400479

Giraldo, W. y Otero, M. (2019). Influencia de la actitud hacia el dinero en la intención de compra infantil. Suma de Negocios, 10(21), 45-52. https://doi.org/10.14349

Guevara, M. y Jiménez, K. (2022). Impulsores de la intención de recompra en línea: una revisión de literatura. PAAKAT: revista de tecnología y sociedad, 12(22), 1-17. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-36072022000100003

Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., y Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) (2nd ed.). Sage Publications.

Martín, D., Solano, M., y Serrano, J. (2022). Hábitos de consumo de moda a través de influencers en la Generación Z. Vivat Academia, 155, 39–68. https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1387

Martínez, M. y Fierro, E. (2018). Aplicación de la técnica PLS-SEM en la gestión del conocimiento: un enfoque técnico práctico. RIDE, 8(16). https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.336

Montalvan, A. y Chirapa, J. (2024). Valor de marca y la decisión de compra de los clientes de la marca Master Belle, Lima - Perú 2021. Ciencias Administrativas, (23), 1-14. https://doi.org/10.24215/23143738e125

Morales, C. y Vizcaino, A. (2022). eWOM y toma de decisiones del consumidor en el mercado hotelero: análisis bibliométrico. Mercados y negocios, 21(42), 13-28. https://doi.org/10.32870/myn.v1i42.7559

Otero, M. y Giraldo, W. (2019). Antecedentes y consecuencias del valor de marca. Un estudio centrado en los consumidores jóvenes. Suma de negocios, 10(23), 81-88. https://doi.org/10.14349/sumneg/2019.v10.n23.a1

Pinargote, K., Sabando, R., Solis, V., y Mero, R. (2021). La gestión de marca: su incidencia en el crecimiento económico de las pymes de Manabí. Observatorio de la Economía Latinomericana, 19(3), 12-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8128676

Seo, E. y Park, J. (2018). A Study on the Influence of the Information Characteristics of Airline Social Media on e-WOM, Brand Equity and Trust. The open transportation journal, 12(1), 289-300. 10.2174/1874447801812010289

Vallejo, A., Cavazos, J., Lagunez, M., y Vásquez, S. (2021). Experiencia del cliente, confianza y lealtad de los millennials en el sector bancario de la ciudad de Cuenca Ecuador. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(22), 1-17. https://doi.org/10.17163/ret.n22.2021.06

Zavaleta, M., Cavero, M., Garagatti, K., y Venegas, P. (2023). Marketing experiencial en el valor de marca: Revisión sistemática. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 28(101), 334-351. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.101.21

Published

2024-10-10

How to Cite

Romero, jhon, Zhingre Cornejo, D. E., & Aguilar Gálvez, W. S. (2024). Analysis of the factors influencing consumer purchasing intention in the clothing store sector. ERUDITUS JOURNAL, 5(3), 87–101. https://doi.org/10.35290/re.v5n3.2024.1236

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)