TAM model as a factor for the reduction of visual pollution in the university environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/re.v6n2.2025.1644

Keywords:

model, technology, visula pollution, environments, perception, utility, ease, use

Abstract

The Technological Acceptance Model (TAM) allows analyzing the adoption of digital tools to reduce visual pollution in university environments. This research evaluates its impact on students of the Technical University of Ambato of the Business Administration career, where the excess of graphic elements affects the perception of the campus. For the development of the research, a quantitative methodology with a non-experimental design and a correlational scope was used. As a technique, a survey of 18 questions was applied, combining categorical and Likert scale items, directed to a sample of 400 students, additionally the Spearman correlation coefficient was used to analyze the relationship between the variables studied. The results show that “perceived usefulness” with an average of 1.66, and “ease of use” with an average of 1.77, reflect the level of acceptance and use of technological instruments that help manage the visual space of the campus. A positive correlation was found between the implementation of the TAM and the reduction of visual pollution, evidencing its potential to improve the harmony of the university environment. It is concluded that the application of the TAM model facilitates the adoption of technologies to optimize visual management by promoting a more orderly and aesthetically balanced campus space.

References

Carrasco, R., Vigil, S., Valiente, Y., y González, D. (2023). Contaminación urbano ambiental y espacio público del centro de Piura, Perú: Revisión sistemática. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(16), 3-13. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i16.2542

Hernández, S. y Duana, D. (2020). Técnicas e instrumentos de recolección de datos. Boletín Científico De Las Ciencias Económico Administrativas Del ICEA, 9(17), 51–53. https://doi.org/10.29057/icea.v9i17.6019

López, N. y Valdés, J. (2020). Utilidad y facilidad de uso percibida: desafíos tecnológicos en una modalidad b-learning. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 11. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.938

Manotoa, H., Pimbo, A., Tibán, S., y Pinos, M. (2025). Tecnología educativa y aprendizaje significativo: impacto de los recursos infopedagógicos en la capacitación docente. Revista Científica UISRAEL, 12(1), 73-100. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2631-27862025000100073&script=sci_arttext

Medina, M., Rojas, R., Bustamante, W., Loaiza, R., Martel, C., y Castillo, R. (2023). Metodología de la investigación: Técnicas e instumentos de investigación. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú S.A.C. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762004000100012

Miranda, S. y Ortiz, J. (2020). Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), 2-18. https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.717

Moreno, V., Palacios, J., Nuñez, F., y Valdez, J. (2023). Conciencia ambiental en la responsabilidad social universitaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(31), 2411 - 2421. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.673

Moretti, L. y Valiente, Y. (2023). Contaminación Ambiental y sus Efectos en la Salud Pública. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(1), 257–268. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2784

Ocampo, J. y Ullauri, M. (2021). Factores para la aceptación y uso de un sistema de gestión del aprendizaje en estudiantes de una universidad ecuatoriana. Revista Electrónica Educare, 25(3) 1-21. http://dx.doi.org/10.15359/ree.25-3.10

Pérez, J. (2020). Impactos ambientales en el campus Colón: Universidad Autónoma del Estado de México. Producción + Limpia, 15(2) 109-124. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1909-04552020000200109&script=sci_arttext

Pérez Manrique, M. (2022). La contaminación visual como afectación del paisaje urbano. Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, (27), 61-100. https://www.revistas.uma.es/index.php/rejienuevaepoca/article/view/15276/15458

Ramos, C. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-6. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7746475

Sandoval, E. (2022). El trabajo de campo en la investigación social en tiempos de pandemia. Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología, 31(3), http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-00062022000300010&lng=es&tlng=es

Valencia, D., Rivas, L., y Cárdenas, M. (2021). Modelos de comportamiento ambiental en estudiantes universitarios. Revista Universidad Y Empresa, 23(41). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.10543

Wakil, K., Naeem, M., Anjum, G., Waheed, A., Thaheem, M., Hussnain, M., y Nawaz, R. (2019). Una herramienta híbrida para la evaluación visual de la contaminación en entornos urbanos. Sustainability, 11(8), 2-16. https://doi.org/10.3390/su11082211

Published

2025-06-10

How to Cite

Saquinga Alcaciega, A. J., González Garcés, L. E., & Santamaría Freire, E. J. (2025). TAM model as a factor for the reduction of visual pollution in the university environment. ERUDITUS JOURNAL, 6(2), 79–93. https://doi.org/10.35290/re.v6n2.2025.1644

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)