Business associativity: a strategy for the competitiveness of SMEs in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/re.v1n2.2020.308

Keywords:

partnership, SMEs, competitiveness, innovation

Abstract

Business associations arise from the need for growth, development and opportunities for small and medium-sized enterprises in a globalized world where it is increasingly difficult to maintain their competitiveness and sustainable development. With globalization underway, great economic, social and political integrations are being forged; however, this international openness causes macroeconomic imbalances, which are reflected in greater magnitude in the industrial field.

Despite the difficulties experienced by SMEs and the fact that associativity has proved to be an important alternative to remain active, it is important that governments stimulate their development through different mechanisms. These can be protection laws, promotion policies, particularly in small and medium-sized enterprises, where a low level of competitiveness is identified in order to operate under the new conditions. With this research, we will identify how partnership in other countries works in a responsible and strategic way, serving as the axis of research for Ecuador to adapt to globalization, through empirical documentary research, providing various electronic and bibliographic sources, highlighting the most relevant and important points to apply this model for Ecuador.

References

Abril, M. I., & Tono, L. (2010). Propuesta de asociatividad de las PYMES de Cuenca como medio de fomentar exportaciones. Cuenca.

Bueno, E. (1974). Análisis críticos de los objetivos y subjetivos de la Empresa. Madrid.

CAN, C. A. (2008). Decisión 702. Lima, Perú.

Dini, M. (1997). Forjando Aglomeraciones en Chile y Centroamérica. Enseñanzas de la Experiencia. Reunio SELA. Lima, Perú.

Dini, M., Ferraro, C., & Gasaly, C. (2007). PYMES y Articulación productiva. Resultados y lecciones a partir de experiencias en América Latina. Chile: CEPAL.

Ecuador, C. N. (1999). Ley de Compañías. Ecuador.

Figueras, A. J. (2001). Ronald Coase, a cuarenta años de un artículo. Actualidad Económica Año 1, N° 51.

Galán, J. S. (12 de Diciembre de 2015). Empresa. Economipedia, 1. Obtenido de https://economipedia.com/definiciones/empresa.html

INEC. (2017). Directorio de Empresas. Quito.

Liendo, M., & Martinez, A. (2001). Asociatividad. Una alternativa para el desarrollo y cremiento de las PYMES. Argentina.

López, C. (2003). Redes empresariales. Experiencias en la Región Andina. Perú.

Mathews, J. C. (2014). Asociatividad empresarial. Agenda 2014. Propuestas para mejorar la Descentralización.

Pallares, Z. (2006). Desarrollo local y asociatividad territorial.

Rosales, R. (1997). La Asociatividad como estrategia de fortalecimiento de las PYMES. México: Universidad de Texas.

Urbano, D., & Toledano, N. (2011). Invitación al emprendimiento: Una aproximación a la creación de empresas. Barcelona: UOC.

Vargas, A. (22 de Noviembre de 2019). La asociatividad para articular cadenas productivas en Colombia.El caso de los pequeños productores de papa criolla en Subachoque, Cundinamarca. Cooperativismo y Desarrollo. Obtenido de http://198.46.134.239/index.php/co/article/view/2999

Published

2020-06-10

How to Cite

Pérez Sisa, F. G. (2020). Business associativity: a strategy for the competitiveness of SMEs in Ecuador. ERUDITUS JOURNAL, 1(2), 39–52. https://doi.org/10.35290/re.v1n2.2020.308

Issue

Section

Articles