Espanol Environmental education based on social networks: the case of Israel University of Technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/re.v2n2.2021.450

Keywords:

environmental education, environmental certification, good environmental practices, environment, environmental strategies, recycle

Abstract

The purpose of this article is to establish strategies that focus mainly on raising awareness of good environmental practices and care for the environment, thus establishing an environmental culture within the community of the Universidad Tecnológica Israel, Ecuador, establishing references that allow it to have the necessary inputs and resources, and thus, adapt them to a common goal, which is the award of an environmental certification.

In accordance with the articulation of the Ministerial Agreement 140, Title I, which refers to the "Ecuadorian environmental green dot recognition for good environmental practices in administrative agencies of the public and private sector", a descriptive and analytical methodology is taken into account that seeks to establish results through the application of a survey. To this end, strategies were developed and implemented to improve environmental indicators such as electricity savings, water savings, proper use of waste generated, paper consumption, consumption of sustainable products, green spaces, marketing strategies and field research.

References

Barrios, L. A. (2018). La educación ambiental en el contexto escolar. Editorial Universitaria Pedagógica Varona.

Bastantes, M., & Belén, M. (2012). Estudio de Manejo de Residuos Sólidos Urbanos en la Matriz de la Universidad Israel e Implementación de Basureros de Reciclaje (Bachelor's thesis, Quito: Universidad Israel, 2012).

Berlanga. L. (23 de marzo de 2021). Qué es Facebook, cómo funciona y qué te puede aportar esta red social. Ciudadano 2.0 https://www.ciudadano2cero.com/que-es-facebook/

Bharagava, R. N., & Chowdhary, P. (Eds.). (2019). Emerging and eco-friendly approaches for waste management. Springer Singapore. https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-981-10-8669-4

Cámara de Zaragoza. (06 de julio de 2011). ¿Cuáles son las principales ventajas de implantar un Sistema de Gestión Ambiental? https://www.camarazaragoza.com/faq/cuales-son-las-principales-ventajas-de-implantar-un-sistema-de-gestion-ambiental-sga/

Fernández, M. (16 de febrero de 2016). ¿Qué es el Marketing verde o ecológico? MGlobal Marketing. https://mglobalmarketing.es/blog/marketing-verde-ecologico-como-se-aplica-y-beneficios/

Generalitat Valenciana. (2017). Guía para elaboración de los estudios de línea base de los proyectos subvencionados por la generalitat 2017. Dirección General de Cooperación y Solidaridad. https://bit.ly/3bvwCNB

Hurtado León, I., & Toro Garrido, J. (2007). Paradigmas y métodos de investigación. Tiempos de Cambio.

Línea verde. (s.f). Especiales ambientales. LA EDUCACIÓN AMBIENTAL. https://bit.ly/3wctwG7

Ministerio del Ambiente. (2017). Código Orgánico del AmbienteRegistro Oficial Suplemento 983. https://www.ambiente.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/01/CODIGO_ORGANICO_AMBIENTE.pdf

Ministerio de Turismo. (2019). Informe de Tendencias Globales en Consumo,

Tecnología y Turismo 2019. https://servicios.turismo.gob.ec/descargas/Turismo-cifras/Publicaciones/Tendencias/2019/TENDENCIAS-DE-TURISMO-2019.pdf

Ministerio del Ambiente. (2015). Marco institucional para incentivos

Ambientales. Acuerdo Ministerial 140. https://www.ambiente.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/05/Acuerdo-140.pdf

Ministerio del Ambiente y Agua. (s.f). MAE entregó estudio de Pre- inversión para Gestión Integral de Desechos Sólidos del cantón Durán (Guayas). https://www.ambiente.gob.ec/mae-entrego-estudio-de-pre-inversion-para-gestion-integral-de-desechos-solidos-del-canton-duran-guayas/

Ordóñez-Diaz, M. M., Montes-Arias, L. M., & Garzón-Cortés, G. D. P. (2018). Importancia de la educación ambiental en la gestión del riesgo socio-natural en cinco países de América Latina y el Caribe. Revista Electrónica Educare, 22(1), 345-363. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.17

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (s.f). Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente. https://www.un.org/ruleoflaw/es/un-and-the-rule-of-law/united-nations-environment-programme/

Organización Mundial del Turismo (OMT). (s.f.). Desarrollo sostenible. https://www.unwto.org/es/desarrollo-sostenible

Pelaez, M. P., & Hernández, S. A. (2019). Accionando las 3R. Propuesta de educación ambiental. In V Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales (Ensenada, 8 al 10 de mayo de 2019).

Prieto, R. A., & Clemente, J. (2017). YouTube como herramienta significativa para la estrategia de comunicación de marcas: caso de estudio de engagement, insight y creatividad de las cinco campañas más relevantes a nivel mundial de la plataforma de video. Comunicación y Hombre, (13), 201-216. https://www.redalyc.org/pdf/1294/129449617011.pdf

Salas Canales, H. J. (2018). Marketing ecológico: La creciente preocupación empresarial por la protección del medio ambiente. Fides et Ratio-Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 15(15), 151-170. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-081X2018000100010

Sanmartín Ramón, G. S., Zhigue Luna, R. A., & Alaña Castillo, T. P. (2017). El reciclaje: un nicho de innovación y emprendimiento con enfoque ambientalista. Revista Universidad y Sociedad, 9(1), 36-40. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000100005

Secretaría del Ambiente. (s.f.). Desarrollo sostenible. https://www.quito.gob.ec/index.php/quito-por-temas/ambiente

TYS Magazine. (s.f). 50 Conceptos indispensables para el estudio del medio ambiente. https://www.tysmagazine.com/50-conceptos-indispensables-estudio-del-medio-ambiente/

Universia. (23 de julio de 2019). Educación ambiental: importancia y fundamentos https://www.universia.net/ar/actualidad/actualidad.orientacion-academica.educacion-ambiental-importancia-fundamentos-1165440.html

Van Hoof, B., Monroy, N., & Saer, A. (2018). Producción más limpia: paradigma de gestión ambiental. Universidad de los Andes.

Vásquez Rodríguez, W. (2020). Metodología de la investigación. Manual del estudiante. Ciudad Universitaria Santa Anita, 2020. https://bit.ly/2RXtgvQ

Zarta Ávila. P. (2018). La sustentabilidad o sostenibilidad: un concepto poderoso para la humanidad. Tabula Rasa, (28), 409-423.https://doi.org/10.25058/20112742.n28.18

Published

2021-06-10

How to Cite

Sangucho Tipan, D. P., & Baque Cárdenas, E. J. . (2021). Espanol Environmental education based on social networks: the case of Israel University of Technology. ERUDITUS JOURNAL, 2(2), 9–28. https://doi.org/10.35290/re.v2n2.2021.450