Effects of marketing spending on sales of the footwear sector in the province of Tungurahua

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/re.v3n3.2022.661

Keywords:

trade, advertising spending, covid-19, marketing, industrial product

Abstract

The global footwear sector was affected by the covid-19 pandemic in terms of insufficient demand, which led to a drop in sales in international, regional and domestic markets. However, the new habits of people by teleworking produced growth to the manufacturers of sports footwear and the accessibility to the acquisition of the product was handled by social networks. Thus, the present research determined the financial effect of the advertising investment of footwear companies on sales, by means of the linear regression model. For this purpose, the financial statements declared in the Superintendence of Companies, Securities and Insurance, corresponding to the years 2016 to 2020, were extracted in order to the correlational level. The results reflected a high degree of relationship and dependence of the sales and advertising variables. It was concluded that the growth of the footwear sector is progressive, despite the existence of a growth estimate for the year 2021, the results were not able to match or exceed the values obtained in previous years.

References

APICCAPS. (2020). World Footwear. Portugal: Centro de Investigación en Gestión y Economía Aplicada.

Bustamante, L., Díaz, D., Pinzón, W., Zambrano, N., y Barrientos, M. (2020). Planes de marketing en las pymes sector calzado de la ciudad de Cúcuta. Reflexiones Contables, 3(2), 8–19. https://doi.org/10.22463/26655543.2969

Cámara de Comercio de Bogotá. (2021). Tendencias de consumo: Calzado en Latinoamérica.

Clow, K. y Baack, D. (2010). Publicidad, promoción y comunicación integral en marketing. Pearson Educación.

Condo, M. (2021). Análisis del impacto financiero por la aplicación de la NIIF 15 denominada ingresos ordinarios por contratos con clientes en el sector hotelero código CIIU I5510.01 del cantón Cuenca período 2018-2019 [Tesis de Maestria, Universidad Politécnica Salesiana]. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/20191/1/UPS-CT009083.pdf

El Heraldo. (2021). Calzado, industria dispuesta a progresar. https://www.elheraldo.com.ec/calzado-industria-dispuesta-a-progresar/

Freire, C., Calle, V., Barre, J., Holguín, C., y Pacheco, C. (2018). Estimación estadística de la relación entre gastos de publicidad y su impacto en el desempeño financiero. Revista Empresarial, 12(46), 75-81. https://doi.org/10.23878/empr.v12i46.144

García, S., y Almeida, P. (2021). Ecuador: Situación macroeconómica en 2020 y perspectivas 2021. Colegio de Economistas de Pichincha,

Gómez, B. (2017). Fundamentos de la publicidad. ESIC Editorial.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.

Kannan, P., & Li, H. (2017). Digital marketing: A framework, review and research agenda. International Journal of Research in Marketing, 34(1), 22-45. https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2016.11.006

Kotler, P. (2016). Marketing. Pearson Educación.

Kotler, P., y Armstrong, G. (2013). Fundamentos de marketing. Pearson Educación.

Orús, A. (2021). Crecimiento anual del consumo de productos de calzado por región 2020.

Parra, P. (2015). Innovación, liquidez y calidad, los retos del calzado en el Ecuador. Revista Gestión (258), 40-44. http://www.revistagestion.ec/sites/default/files/import/legacy_pdfs/258_004.pdf

Plua, G. (2019). Propuesta de estrategia de marketing digital u on-line para mejorar ingresos por ventas en la microempresa Plua S.A. en la ciudad de Guayaquil. http://repositorio.itb.edu.ec/handle/123456789/170

Revista del Calzado. (27 de mayo de 2021a). El sector del calzado y la moda espera empezar su recuperación en el último trimestre del año. http://revistadelcalzado.com/calzado-moda-recuperacion-ultimo-trimestre-ano/.

Revista del Calzado (2021b). Anuario del sector mundial del calzado: año 2020.

Revista Serma. (27 de septiembre de 2020). US$ 227 millones perderá la industria del calzado de México en 2020. https://serma.net/noticias/informes/mexico/us-227-millones-perdera-la-industria-del-calzado-de-mexico-en-2020.

Sánchez, A., Vayas, T., Mayorga, F., y Freire, C. (2020). Industria Manufacturera calzado y afines. Observatorio Económico y social de Tungurahua. Universidad Técnica de Ambato. https://blogs.cedia.org.ec/obest/wp-content/uploads/sites/7/2020/06/An%C3%A1lisis-calzado-29-mayo-2020.pdf

Sánchez, M. y Castillo, L. (2017). La influencia de la Publicidad en los medios impresos, radiales y televisivos [Tesis de grado, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua] https://repositorio.unan.edu.ni/4290/1/17700.pdf

Sansores, E., y Navarrete, J. (2018). Crecimiento de la Micro, Pequeña y Mediana Empresa: un análisis de los factores determinantes. Revista Venezolana de Gerencia, 23(81), 163-179. http://dx.doi.org/10.31876/revista.v23i81.23474

SERMA. (27 de agosto de 2020). Alarmante baja en producción y venta de calzados. https://www.serma.net/noticias/informes/ecuador/alarmante-baja-en-produccion-y-venta-de-calzados

Solórzano, S. (2021). El cambio de hábitos durante la pandemia hizo que ventas de calzado cayeran 31,7%. La República.

Superintendencia de Compañias, Valores y Seguros. (2021). Directorio de Compañias. https://mercadodevalores.supercias.gob.ec/reportes/directorioCompanias.jsf

Tellis, G., y Redondo, I. (2002). Estrategias de publicidad y promoción. Pearson

Trejos, C. (2020). Pertinencia del marketing digital en las empresas de Aburrá Sur. Revista EAN(88), 81–101. https://doi.org/10.21158/01208160.n88.2020.2696

Villarroel, M., y Mendoza, E. (2017). Un enfoque a la percepción de la publicidad: ¿gasto o inversión? Revista Publicando, 4(12), 532-540. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/605

Published

2022-10-10

How to Cite

Moreno Gavilanes, K. A. ., Barreto Ruiz, V. M. ., & Zurita Escobar, K. G. (2022). Effects of marketing spending on sales of the footwear sector in the province of Tungurahua. ERUDITUS JOURNAL, 3(3), 27–42. https://doi.org/10.35290/re.v3n3.2022.661

Issue

Section

Articles