Artificial Intelligence and Marketing 5.0 as a competitive advantage in the Ecuadorian pharmaceutical industry.
DOI:
https://doi.org/10.35290/re.v5n2.2024.1057Keywords:
Pharmacy, Industry 4.0, Artificial Intelligence, Industry, Innovation, Marketing 5.0Abstract
As a result of Artificial Intelligence and Marketing 5.0, the pharmaceutical industry can have useful tools to achieve a competitive advantage and differentiate itself. However, ignorance, the lack of qualified personnel and a business digitalization strategy have caused a large part of organizations to waste the resources and advantages offered by these tools. The present research sought to analyze how Ecuadorian pharmacies perceive, use and employ the various tools offered by AI and Marketing 5.0 within their business strategy. For this, a quantitative causal analysis was carried out, using a strategic survey that sought to evaluate and understand the perception of this industry in the innovation generated by AI. One of the most relevant results of this research was that the integration of AI and Marketing 5.0 in organizations provides a competitive advantage to the Ecuadorian pharmaceutical industrial sector, facilitating continuous learning of the ideal customer prototype. This allows creating innovative strategies, improving pharmacological monitoring, allowing the manufacturing of medicines using trial and error models, leading to cost reduction and the development of campaigns based on detected needs and opportunities.
References
Agencia Nacional de Regulación, Control y Vigilancia Sanitaria – ARCSA (2017). Normativa técnica funcionamiento de farmacias y botiquines privados. Ministerio de Salud Pública. https://n9.cl/gqbgs
Aparicio, L., Lozano, P., y Amaya, O. (2022). Aplicación de Deep Learning para la identificación de defectos superficiales utilizados en control de calidad de manufactura y producción industrial: una revisión de la literatura. Ingeniería, 28(1). https://doi.org/https://doi.org/10.14483/23448393.18934
Calderón, M. y Serrano, L. (2022). Marketing Digital - Una revisión teórica de su incidencia en la captación de clientes en el rubro farmacéutico. Impulso, Revista De Administración, 2(2), 24-37. https://doi.org/10.59659/revistaimpulso.v.2i2.7
Chanis, R. (2023). Marketing technology stack: presente y futuro de las empresas. Faeco Sapiens, 6(1), 26-42. https://revistas.up.ac.pa/index.php/faeco_sapiens/article/view/3398
Cortés, M. (2022). La inteligencia artificial en la gestión de los medicamentos: revisión sistemática de la literatura [Tesis de posgrado, Universidad de Salamanca]. Repositorio Credos. http://hdl.handle.net/10366/151218
D’Alberto, R. y Giudici, H. (2023). A sustainable smart mobility? Opportunities and challenges from a big data use perspective. Sustainable Futures, 6. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.sftr.2023.100118
Diegues, A. y Roselino, J. (2023). Industrial policy, techno-nationalism and Industry 4.0: China-USA technology war. Brazilian Journal of Political Economy, 43(1). https://doi.org/10.1590/0101-31572023-3247
Epifania, M. (2020). Estandarización de procesos y gestión de abastecimiento en las comercializadoras de productos farmacéuticos en el periodo 2010-2020: revisión sistemática de la literatura científica [Tesis de grado, Universidad Privada del Norte]. Repositorio Institucional UPN. https://repositorio.upn.edu.pe/handle/11537/27051
Ferrante, E. (2021). Inteligencia artificial y sesgos algorítmicos ¿Por qué deberían importarnos?. Nueva Sociedad, (294), 27-36. https://biblat.unam.mx/hevila/Nuevasociedad/2021/no294/3.pdf
Figueroa, A., Meza, G., y Suarez, M. (2023). Análisis de la inteligencia artificial y su efecto en las Pymes para contribuir a sus estrategias de marketing digital en Barranquilla [Tesis de posgrado, Universidad Simón Bolívar]. Repositorio Digital. https://hdl.handle.net/20.500.12442/12701
González, F. (2021). El marketing 5.0 y su efecto en la estrategia empresarial del sector industrial en España. Redmarka Revista de Marketing Aplicado, 25(1), 1-20. https://doi.org/10.17979/redma.2021.25.1.7848
Guliyev, H. (2023). Artificial intelligence and unemployment in high-tech developed countries: New insights from dynamic panel data model. Research in Globalization, https://doi.org/10.1016/j.resglo.2023.100140
Ha, Q., La, H., Wang, S., y Balaguer. C. (2023). Special issue on recent advances in field and service robotics: handling harsh environments and cooperation. Robótica, 41(2), 411-413. doi:10.1017/S0263574722000510
Hitachi-UTokyo Laboratory (2020). Society 5.0. A people- centric Super- smart Society. Springer Open. https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-15-2989-4
Kankekar, S., Dadwal, S., y Ali, A. (2023). Investigating the Factors, Challenges, and Role of Stakeholders in Implementing Industry 5.0 and Its Impact on Supply Chain Operations: A Study of the Global Agri-Food Supply Chain. En S. Dadwal, P. Kumar, R. Verma, y G. Singh (Eds.), Opportunities and Challenges of Business 5.0 in Emerging Markets (págs. 124-150). https://doi.org/10.4018/978-1-6684-6403-8.ch007
Kazachenok, O., Stankevich, G., Chubaeva, N., y Tyurina, Y. (2023). Economic and legal approaches to the humanization of FinTech in the economy of artificial intelligence through the integration of blockchain into ESG Finance. Humanities and Social Sciences Communications, 10(167). https://doi.org/https://doi.org/10.1057/s41599-023-01652-8
Kloter, P., Kartajaya, H., y Setiawan,I. (2021). Marketing 5.0 tecnología para la humanidad. Lid
Kumar, J. (2023). Integration of Artificial Intelligence, Big Data, and Cloud Computing with Internet of Things. En D. Rawat, L. Awasthi, V. Balas, M. Kumar, y J. Samriya (Eds.), Convergence of Cloud with AI for Big Data Analytics: Foundations and Innovation. https://doi.org/https://doi.org/10.1002/9781119905233.ch1
León, O. y Madinabeitia, D. (2023). Análisis del uso de las tecnologías de la industria 4.0 como ventaja competitiva. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 35, 16-33. https://doi.org/10.46661/revmetodoscuanteconempresa.6311
Mentinno (2023). Ecuador Digital: Camino a 2024. Mentinno. https://www.mentinno.com/informesdigitalesecuador/
Montes, M. (2015). Determinantes de la evolución de las cadenas de farmacias en detrimento de las farmacias independientes, en el sector farmacéutico del ecuador, período 2001-2014 [Tesis de grado, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. Repositorio PUCE. https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/33626
Morales, D. y Zaldumbide, D. (2023). Marketing 5.0 como eje de posicionamiento en las empresas del Ecuador. 593 Digital Publisher, 8(3), 363-376. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.3-1.1868
Mosquera, J. y Ferney, S. (2018). La Historia y Evolución del Marketing; Hacia un Marketing Digital Influyente Para Las Organizaciones en el Siglo XXI. Fundación Universitaria de Popayán, 50-60. http://unividafup.edu.co/repositorio/files/original/1fe9c271022b9d14317bc8c41740d1d6.pdf
Muñoz, J. (2017). Apuntes para la historia de la farmacia en el Ecuador. Revista de la Facultad de Ciencias Médicas, 2(3-4), 25-45. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CIENCIAS_MEDICAS/article/view/274
Ortega, M. (2023). La Farmacia en la Nueva Era de la Inteligencia Artificial. Techno Review International Technology, Science and Society Review, 13(3). https://doi.org/10.37467/revtechno.v13.4804
Peña, B. (2023). The AR storybook as multimodal teaching resource. Human Review, International Humanities Review, 17(4), 1-13. https://doi.org/https://doi.org/10.37467/revhuman.v12.4752
Pérez, Á., Villegas, C., Cabascango, J., y Soria, E. (2023). Inteligencia artificial como estrategia de innovación en empresas de servicios: una revisión bibliográfica. Publicando, 10(38), 74-82. https://doi.org/https://doi.org/10.51528/rp.vol10.id2359
Ramírez, C.y Alcívar, J. (2023). Riesgo en el uso de modelos de Inteligencia Artificial. Análisis basado en modelo causales [Tesis de grado, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/24063
Regalado, M. y Medina, A. (2023). Artificial intelligence and immersive reality in healthcare. SEMERGEN, 49(6), 11-13. https://doi.org/https://doi.puce.elogim.com/10.1016/j.semerg.2023.101985
Rimbau, E. y Terminio, R. (2018). La digitalización del entorno de trabajo: la llegada de la robótica, la automatización y la inteligencia artificial (RAIA) desde el punto de vista de los trabajadores. Una revisión exploratoria. Actas de 3r Congrés d'Economia i Empresa de Catalunya, España. https://www.scipedia.com/public/Rimbau_Terminio_2018a#
Rowan, N. (2023). The role of digital technologies in supporting and improving fishery and aquaculture across the supply chain – Quo Vadis?. Aquaculture and Fisheries, 8(4), 365-374. https://doi.org/10.1016/j.aaf.2022.06.003
Sakka, A., Kourjieh, M., y Kraiem, I. (2023). An IT projects’ conceptual model to facilitate upstream decision-making: project management method selection. International Transactions in Operational Research, 30(6), 3687-3718. https://doi.org/10.1111/itor.13231
Sharma, K. (2023). Artificial Intelligence Assisted Fabrication of 3D, 4D and 5D Printed Formulations or Devices for Drug Delivery. Current Drug Delivery, 20(6), 752-769. http://dx.doi.org/10.2174/1567201820666221207140956
Sinitò, D., Santarcangelo, V., Stanco, F., y Giacalone, M. (2023). Industry 4.0: Machinery integration with supply chain and logistics in compliance with Italian regulations. MethodsX, 11. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.mex.2023.102269
Son, H., Ahn, J., Chung, A., y Drumwright, M. (2023). From the black box to the glass box: Using unsupervised and supervised learning processes to predict user engagement for the airline companies. Information Management Data Insights, 3(2). https://doi.org/10.1016/j.jjimei.2023.100181
Tramullas, J. (2020). Temas y métodos de investigación en Ciencia de la Información, 2000-2019: Revisión bibliográfica. Profesional de la información, 29(4). https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.17
Voinea, G., Girbacia, F., Duguleana, M., Boboc, R., y Gheorghe, C. (2023). Mapping the Emergent Trends in Industrial Augmented Reality. Electronics, 12(7). https://doi.org/https://doi.org/10.3390/electronics12071719
Wang, Y., Shen, H., y Chen, T. (2023). Performance of ChatGPT on the pharmacist licensing examination in Taiwan. Journal of the Chinese Medical Association, 86(7), 653-658. https://doi.org/10.1097/jcma.0000000000000942
Zhang, X., Lu, C., Tian, J., Zeng, L., Wang, Y., Sun, W., Han, H., y Kang, J. (2024). Artificial intelligence optimization and controllable slow-release iron sulfide realizes efficient separation of copper and arsenic in strongly acidic wastewater. Journal of Environmental Sciences, 139, 293-307. https://doi.puce.elogim.com/10.1016/j.jes.2023.05.038
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 David Alexander Morales López, Moisés Nikolay Trujillo Avilés, David Alejandro Zaldumbide Peralvo, Omitza Jiménez , Talhita Benítez Pardillo, Edgar Edurman García Silvera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que participen de los procesos de evaluación y publicación de sus ediciones conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación, tal como establecen las condiciones de reconocimiento en la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY), donde los autores autorizan el libre acceso a sus obras, permitiendo que los lectores copien, distribuyan y transmitan por diversos medios, garantizando una amplia difusión del conocimiento científico publicado.
- Toda derivación, a partir de esta obra, deberá citar la fuente y a la primera publicación en esta revista. Se permiten derechos comerciales no lucrativos sobre sus contenidos.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista, es decir, podrán incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro, siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores compartir su trabajo en línea, con la finalidad de intercambios productivos para una mayor y más rápida citación del trabajo como lo establece los efectos del movimiento ‘Acceso Abierto’.
- No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
- La Revista Eruditus es financiada completamente de los aportes realizados por nuestra entidad editora: Universidad Tecnológica Israel; por tal motivo, no establece cargos o cobros de ninguna índole a sus autores y colaboradores, así como tampoco genera pagos o remuneraciones de ningún tipo a ellos.
- Se asignará un Digital Object Identifier (DOI) a cada publicación.