Employer branding in talent attraction and retention management: an analysis of the footwear sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/re.v4n1.2023.758

Keywords:

trademark, brand image, human resources development, quality of work life, competitive advantage, employee opinions

Abstract

 Employer branding or employer branding describes the attraction and retention of human talent, what this tool seeks is to build loyalty among employees as an essential part of work, that companies provide job stability which leads to a team synergy and enhance the corporate image. The research is of an exploratory descriptive nature in the footwear companies of the canton of Cevallos, Ecuador. 25 SME companies were taken into consideration, where an online survey was carried out to reflect their opinion of all the areas of work taken randomly from a total of 133 collaborators, for which a reliability analysis was applied, after which a Chi Square statistical analysis was carried out, The results showed that the companies do not apply the employer branding tool, so human resources must be constantly updated to improve the recruitment processes of attraction and retention of human talent, in which employees obtain a sense of belonging and commitment in companies in the footwear sector.

References

Abril, J., Barrera, H., y Flores, E. (2019). Estrategia Organizacional de Liderazgo Empresarial aplicado a una institución de Educación Superior. Revista Inclusiones, 6(Especial), 352-370. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/2169

Amaya, L. (2019). Prueba Chi Cuadrado en la Estadística no paramética. Ciencias, 1(1), 13–17 https://doi.org/10.33326/27066320.2017.1.829

Bonet, M. (2006). La guerra por el talento. Capital Humano, (204), 22-28. http://pdfs.wke.es/3/1/5/4/pd0000013154.pdf

Cevallos, J. (13 de octubre de 2018). Lilia Villavicencio (Caltu): “El calzado ecuatoriano tiene que exportar para sobrevivir”. Revista Modaes.

El Telégrafo. (22 de junio de 2017). El 65% del calzado nacional se elabora en Tungurahua. https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/regional/1/el-65-del-calzado-nacional-se-elabora-en-tungurahua

GAD Municipalidad de Cevallos. (2020). Catálogo Virtual Calzado. 1-42. http://www.cevallos.gob.ec/catalogo/?os_image_id-133

García, A. (2019). Employer Branding: herramienta fundamental en la gestión de la atracción y retención del talento en las empresas [Tesis de Grado, Universidad de Valladolid] http://uvadoc.uva.es/handle/10324/40245

García, E., Valle, A., y Céspedes, J. (2020). Employer Branding. Reflexiones en tiempos de pandemia. SUMMA: Revista disciplinaria en ciencias económicas y sociales, (Extra 2), 179-194. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8664245

Horstmann, L., y Martín, M. (2017). Análisis del fenómeno del Employer Branding como herramienta de gestión de atracción y retención en las empresas. Revista cuatrimestral de las Facultades de Derecho y Ciencias y Económicas y Empresariales, (100), 1-15. https://doi.org/10.14422/icade.i100.y2017.008

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2014). Directorio de Empresas y Establecimientos 2014. INEC https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Economicas/DirectorioEmpresas/Empresas_2014/Principales_Resultados_DIEE_2014.pdf

Jordán, J., Jordán, D., Verdesoto, O., y Ludeña, S. (2017). Gestión por procesos como herramienta clave para el mejoramiento continuo en empresas comerciales caso MP. Sur Academy, 4(7), 47-58. https://revistas.unl.edu.ec/index.php/suracademia/article/view/478

Jordán, J., Martínez, D., y Quintero, V. (2022). Digitalización de imagen corporativa como método generador de confianza en los consumidores. Uniandes Episteme, 9(2), 162-176. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8477238

López, C., y Neme, S. (2020). El employer branding en las organizaciones que internacionalizan servicios de operación logística en Bogotá Colombia. Contaduría y Administración, 66(2), 1-26. http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2021.2629

Maisanche, F. (02 de junio de 2019). El cantón Cevallos, en Tungurahua, bulle con la fabricación de calzado. El Comercio. https://www.elcomercio.com/actualidad/ecuador/cevallos-fabricacion-calzado-artesanal-economia.html

Saltos, J., y Espinoza, R. (2020). La marca del empleador como estrategia de marketing para la empresa de bebidas Cervecería Nacional Ambato-Ecuador. Digital Publisher, 5(5), 146-158. https://doi.org/10.33386/593dp.2020.5.265

Sempértegui, C., y Bravo, D. (2018). Estrategias de endomarketing en la industria de las cafeterías. PODIUM, (34), 21-34. http://dx.doi.org/10.31095/podium.2018.34.2

Published

2023-02-10

How to Cite

Chimborazo Manobanda, D. N., Sánchez Urbano, M. F., Abril Flores, J. F., & Jorge Enrique Jordán Vaca. (2023). Employer branding in talent attraction and retention management: an analysis of the footwear sector. ERUDITUS JOURNAL, 4(1), 75–90. https://doi.org/10.35290/re.v4n1.2023.758

Issue

Section

Articles