Methodological proposal for the design of transport fleets from the approach of the vehicle routing problem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/re.v4n2.2023.788

Keywords:

algorithm, road transport, transport planning, trade route, transport economics

Abstract

A transport fleet must provide a quality, efficient and punctual service, this depending on the customer obtaining the assurance that he is dealing with a serious company, with which it is feasible to establish a relationship of loyalty and lasting. In this way, the optimal design of the transport fleet is conceived of paramount importance, whose structure considers the potential routes and requirements of each organization. In order to contribute to the above, this project consists of the design and evaluation of a methodological model for the design of transport fleets, taking as a technical tool the optimization of routes through the Clark & Wright algorithm. Validating the proposed methodology through the design of a transport fleet for the leading Ecuadorian company in the production of ceramic coatings, which are distributed nationally and internationally, which, for reasons of confidentiality will be called "ABCD". The results showed an efficient and profitable design for the organization, providing it not only with the necessary structure to set aside the outsourcing of the transport service, but also a tool that allows its management and decision making.

References

Blanco, E. (2019). Problemas de rutas de vehículos e algorimos de aforro: O algoritmo de Clarke and Wright [Tesis de Maestría, Universidad de Santiago de Compostela]. http://hdl.handle.net/10347/26303

Cevallos, M. (2021). Propuesta de implementación de una flota de transporte propia para el mejoramiento del servicio de entrega en la cadena de distribución de la empresa Ecuacerámica [Tesis de Maestría, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo]. http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/14950

Costa, J., y Castaño, J. (2015). Simulación y optimización para dimensionar la flota de vehículos en operaciones logísticas de abastecimiento-distribución. Ingeniare, 23(3), 372-382. https://www.redalyc.org/pdf/772/77241115006.pdf

De Andrade, A. (2018). Análise de agrupamentos de cargas itinerantes utilizando um método Clarke e Wright adaptado [Tesis de Maestría, Universidad Federal de Santa Catarina]. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/191900

Granada, J. (2018). Gestión logística integral. Ecoe Ediciones.

Gutiérrez, R. (2018). Diseño de ruteo vehicular con ventanas de tiempo aplicando el algoritmo Clarke & Wright para una empresa que comercializa insumos y dispositivos médicos [Tesis de Maestría, Escuela Superior Politécnica del Litoral]. http://www.dspace.espol.edu.ec/xmlui/handle/123456789/46083

Henríquez-Fuentes, G. (2018). Medición de tiempos en un sistema de distribución bajo un estudio de métodos y tiempos. Información tecnológica, 29(6), 277-286. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000600277

López, M., y Puyo, A. (2018). Solución de problema de ruteo con flota heterogénea de una empresa del sector avícola usando el algoritmo de Clarke & Wright [Tesis de Maestría, Universidad del Valle]. http://hdl.handle.net/10893/18717

Ninikas, G., Athanasopoulos, Th., Marentakis, H., Zeimpekis, V., & Minis, I. (2009). Design and Implementation of a real-time fleet management system for a courier operator. Engineering Asset Lifecycle Management, 1(1), 197-206. http://dx.doi.org/10.1007/978-0-85729-320-6_23

Ramos, D., Chanduvi, L., y Velasco, C. (2016). Propuesta para la implementación de un sistema de transporte terrestre de repuestos, en una empresa automotriz [Diplomado de Especialización Gerencial, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas] https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/606880.

Sánchez Gómez, C., & Santana Escudero, A. (2019). Optimización del multi-trip vehicle routing problem mediante el algoritmo de Clarke-Wright [Tesis de Maestría, Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/handle/11441/94006

Simisterra, E., y Rosa, S. (2018). La viabilidad de un proyecto, el valor actual neto (VAN) y la tasa interna de retorno (TIR). Pro Sciences: Revista De Producción, Ciencias E Investigación, 2(17), 9-15. https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol2iss17.2018pp9-15

Published

2023-06-10

How to Cite

Mora Castellanos , M. A., Tinajero Naranjo, C. A., & Cevallos Andrade, M. X. (2023). Methodological proposal for the design of transport fleets from the approach of the vehicle routing problem. ERUDITUS JOURNAL, 4(2), 59–77. https://doi.org/10.35290/re.v4n2.2023.788

Issue

Section

Articles