Consumption theory of values: sustainable farms in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/re.v3n2.2022.557

Keywords:

Organic food, Farm meat, SEM-PLS, Sustainability, consumer

Abstract

Taking into account that the investigation of organic food products is of utmost importance, this study focuses on the analysis of farm meat that is marketed in butcher shops in the city of Machala. To analyze this, a theoretical model based on the Theory of Consumer Values has been implemented. A methodology with a quantitative approach was used, a non-probabilistic sampling of 312 respondents that were analyzed with the SEM-PLS technique. The results indicated that only the values of social value responsibility, conditional value and quality conditional value have a positive and significant effect on consumer choice behavior; while the functional value of price, emotional value and social value identity fail to have a statistically significant effect. These results are due to the fact that meat is not yet fully perceived as an organic product.

References

Banco Central del Ecuador. (octubre 2020). Reporte de Coyuntura sector Agropecuario (Nº 93). https://contenido.bce.fin.ec/documentos/PublicacionesNotas/Catalogo/Encuestas/Coyuntura/Integradas/etc202002.pdf

Bavera, G. (2022). Producción animal. Sitio Argentino de Producción Animal. https://www.produccion-animal.com.ar/

Biswas, A. & Roy, M. (2015). Green products: an exploratory study on the consumer behaviour in emerging economies of the East. Journal of Cleaner Production, 87, 463–468. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.09.075 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.09.075

Castillo, M. (2015). Análisis de la Productividad y Competitividad de la Ganadería de Carne en el Litoral Ecuatoriano (Resultados de Consultoría para RIMISP--Parte I). Serie Documentos de Trabajo Nº 144. http://www.rimisp.org/wp-content/files_mf/1437665697GanaderiaCarne_DocResultados_Final_editado.pdf

Ciendúa, F. M., & Chavarro, J. A. P. (2018). Panorama de los estudios alrededor del Marketing Verde. Un análisis desde los factores que afectan el consumo ecológico. En Pulido, M (coord.) La gestión de la comunicación organizacional. Un enfoque ecléctico desde la publicidad y las relaciones publicas (pp. 89-104). Ediciones Egregius.

Cuascota, M. (2018). Estudio de factibilidad para la creación de una microempresa dedicada a la comercialización de productos cárnicos, en el cantón Otavalo, provincia de Imbabura [Tesis de grado, Universidad Técnica del Norte]. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/7823

Danish, M., Ali, S., Ahmad, M. & Zahid, H. (2019). The Influencing Factors on Choice Behavior Regarding Green Electronic Products: Based on the Green Perceived Value Model. Economies, 7(4), 99. https://doi.org/10.3390/economies7040099 DOI: https://doi.org/10.3390/economies7040099

FAO. (2020). Evaluación de “Ganadería climáticamente inteligente: Integrando la reversión de la degradación de tierras y reduciendo los riesgos de desertificación en provincias vulnerables”. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura. https://www.fao.org/publications/card/es/c/CB1573ES/

Hair, J., Hult, G., Ringle, C. & Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). SAGE Publication, Inc.

Hidalgo, M., Vargas, O., y Vite, H. (2020). Análisis situacional de la actividad ganadera en la parroquia Palmales del cantón Arenillas. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(2), 124–130. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/277

Hilkenmeier, F., Bohndick, C., Bohndick, T., & Hilkenmeier, J. (2020). Assessing distinctiveness in multidimensional instruments without access to raw data - A manifest Fornell-Larcker criterion. Frontiers in Psychology, 11, 223. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00223 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00223

Kumar, P., & Ghodeswar, B. (2015). Factors affecting consumers’ green product purchase decisions. Marketing Intelligence & Planning, 33(3), 330–347. http://dx.doi.org/10.1108/MIP-03-2014-0068 DOI: https://doi.org/10.1108/MIP-03-2014-0068

Lizano, S. (2007). Estudio de factibilidad para la producción, industrialización y comercialización en el mercado local de carne orgánica bovina producida en la zona de Nanegalito [Tesis de grado, Universidad San Francisco de Quito]. https://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/1288

Martínez, M. y Fierro, E. (2018). Aplicación de la técnica PLS-SEM en la gestión del conocimiento: un enfoque técnico práctico. RIDE. Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 8(16), 130-164. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.336 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.336

Mehmetoglu, M. & Venturini, S. (2021). Structural equation modelling with partial least squares using Stata and R. Chapman and Hall/CRC. https://doi.org/10.1201/9780429170362 DOI: https://doi.org/10.1201/9780429170362

Mesías, F., Escribano, M., Gaspar, P., y Pulido, F. (2008). Actitudes de los consumidores Extremeños hacia las carnes ecológicas, con IGP y convencionales. Archivos de Zootecnia, 57(218), 139–146. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=49515018005

Montes, U. (2021). Factores que se relacionan con el comportamiento de compra ecológica en adultos y jóvenes del distrito de La Molina [Tesis de grado, Universidad San Ignacio de Loyola]. https://hdl.handle.net/20.500.14005/12062

Paniagua, D. (2016). El valor percibido por el cliente y el comportamiento del consumidor como constructos paralelos a las Leyes de Gossen. Oikos, 20(41), 89-107. http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Oikos/article/view/954 DOI: https://doi.org/10.29344/07184670.41.954

Rivas, M. (2008). Sistema local de cría orgánica de animales: alternativa gerencial, ecológica de salud y seguridad alimentaria [Tesis de maestría, Universidad Católica Andrés Bello]. http://biblioteca2.ucab.edu.ve/anexos/biblioteca/marc/texto/AAR6921.pdf

Rukambile, E., Sintchenko, V., Muscatello, G., Kock, R., & Alders, R. (2019). Infection, colonization and shedding of Campylobacter and Salmonella in animals and their contribution to human disease: A review. Zoonoses and public health, 66(6), 562-578. https://doi.org/10.1111/zph.12611 DOI: https://doi.org/10.1111/zph.12611

Sangroya, D., Kabra, G., Joshi, Y. & Yadav, M. (2020). Green energy management in India for environmental benchmarking: from concept to practice. Management of Environmental Quality: An International Journal, 31(5), 1329–1349. https://dx.doi.org/10.1108/MEQ-11-2019-0237 DOI: https://doi.org/10.1108/MEQ-11-2019-0237

Torres, Y., García, A., Rivas, J., Perea, J., Angón, E. y De Pablos, C. (2015). Caracterización socioeconómica y productiva de las granjas de doble propósito orientadas a la producción de leche en una región tropical de Ecuador. Caso de la provincia de Manabí. Revista Cientifica Rural, XXV(4), 330–337. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=95941173009

Valdés, E. (2013). Percepción de las dimensiones de valor de los consumidores en Internet. Magazín Empresarial, 9(22), 49-59. https://repository.usc.edu.co/handle/20.500.12421/2440

Zeithaml, V. (1988). Consumer Perceptions of Price, Quality, and Value: A Means-End Model and Synthesis of Evidence. Journal of Marketing, 52(3), 2–22. https://doi.org/10.2307/1251446 DOI: https://doi.org/10.1177/002224298805200302

Published

2022-06-10

How to Cite

Bonisoli, L., & Micolta Bagui, P. E. . (2022). Consumption theory of values: sustainable farms in Ecuador. ERUDITUS JOURNAL, 3(2), 65–83. https://doi.org/10.35290/re.v3n2.2022.557

Issue

Section

Articles