Variables influencing master's degree program decision making among university students in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/re.v4n2.2023.794

Keywords:

decisions, students, master's degree, offering, programs, universities, variables

Abstract

Currently, the various changes in student behaviors and preferences have generated a wide variety of options when selecting a fourth level program, forcing universities, study centers, professional schools and other national and international organizations to seek alternatives for attracting potential applicants, adding to this the technological development, professional challenges and wide educational offer is essential to determine the main variables involved when accessing a fourth level program. It is of great relevance to understand the role of master's degree students and the tools that will help them acquire new competencies, skills and experiences through technological resources in virtual support scenarios and educational follow-up. Through a mixed study, a quantitative analysis was carried out by implementing a survey to graduate students of Ecuadorian universities, complementing the research with a descriptive study that allowed determining the variables that influence the selection of a master's degree program or fourth level specialization. This will provide a development axis for the institutions offering fourth level programs, optimizing their academic offer in relation to institutional prestige, desired professional profile, innovative curricula, study modality and English level. For a successful validation of the chosen program, it is advisable to consider the advantages and disadvantages of the same, times and facilities offered by the institutions of higher education being advised at all times with transparency and ethics to make a more beneficial decision.

References

Avalos, Y. (2023). Liderazgo y toma de decisiones en la Institución Educativa Pública San Jerónimo de Toraya - Distrito de Toraya, 2020 [Tesis de Grado, Universidad Nacional Micaela Bastidas de Apurímac] http://repositorio.unamba.edu.pe/handle/UNAMBA/1207

Bermúdez, R., y Pérez, L. (2022). Metodología para la autoevaluación del impacto social de las maestrías. Revista Referencia Pedagógica, 10. https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/275

Cajacdar. (2012). Investigación cualitativa. slideshare. https://es.slideshare.net/cajacdar/investigacion-cualitativa-14319935

Castellano, J., y Silva, M. (2022). Conocimiento previo sobre investigación educativa y hábitos culturales en estudiantes de maestría. Sociedad & Tecnología, 5(52), 339-351. https://doi.org/10.51247/st.v5iS2.273

Consejo de Educacion Superior. (2 de agosto de 2018). Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). Repositorio, 1-92. https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf

Escuela de Posgrado PUCP. (s.f). ¿Qué factores tener en cuenta al momento de escoger una maestría? https://blogposgrado.pucp.edu.pe/blog-entrys/que-factores-tener-en-cuenta-al-momento-de-escoger-una-maestria

Gelabert, D., Sánchez, N., y Grave de Peralta, A. (2022). Propuesta metodológica para la planificación prospectiva estratégica a nivel de facultad en la Universidad de Holguín. Revista de Desarrollo Sustentable, Negocios, Emprendimiento y Educación, (27), 93-104. https://www.eumed.net/uploads/articulos/680bf99d84a352ddce9e76f35993edd8.pdf

Gamarra, A. (2023). Influencia del programa didáctico SÓCRATES en el pensamiento filosófico de los estudiantes de derecho de la universidad privada Antenor Orrego-Trujillo. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar,,7(1), 8-9. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4468

García, J., y Moreno, C. (2012). Factores considerados al seleccionar una universidad: caso Ciudad Juárez. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(52), 287-305.. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662012000100012

Guevara, G. (2023). Desarrollo institucional y su relación con la calidad de servicio para egresados de maestría en una universidad nacional del Perú, 2021 [Tesis de Grado, Universidad Peruana de Las Américas]. http://190.119.244.198/handle/123456789/2963

Galdámez, G., y Rivas, E. (2016). Valoración de las orientaciones de la maestría en dirección empresarial caso UNITEC [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica Centroamericana Unitec]. https://repositorio.unitec.edu.hn//xmlui/handle/123456789/7526

Herrera, R., y Turcio, E. (2017). Estudio de mercado para la reforma de la maestría en dirección empresarial en UNITEC [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica Centroamericana Unitec]. https://repositorio.unitec.edu/xmlui/handle/123456789/7614

Huapaya, G., Jarama, R., Sumire, R., y Sumire, E. (2023). Calidad de Servicio y Satisfacción de Estudiantes Universitarios con la Educación Virtual en Tiempos de Pandemia: Una perspectiva sociodemográfica. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 17, 250-275. https://doi.org/10.5281/zenodo.7527667

López, R., y Santimateo, D. (2022). Competencias docentes en los cursos virtuales de maestría y postgrado, de la Universidad de Panamá, sede de Veraguas, período 2020-2021. Visión Antataura, 6(1), 109-122.. https://revistas.up.ac.pa/index.php/antataura/article/view/2954

Melendez, O. (2022). Estrategias metacognitivas y el rendimiento académico en estudiantes ingresantes a psicología de una universidad privada de Lima, periodo 2021 [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/80312

Morales, D., y Pérez, F. (2020). Teletrabajo como estrategia de competitividad y desarrollo para las empresas en el Ecuador. Eruditus, 1(2), 53-70. doi:https://doi.org/10.35290/re.v1n2.2020.318

Noroña, K. (2022). Gobierno elimina el examen Transformar de la Senescyt, ¿qué significa? GK. https://gk.city/2022/07/15/gobierno-elimina-examen-transformar-senescyt/

Pérez, F. (2021). El sistema financiero y su incidencia en el clima organizacional de las empresas públicas y privadas del Ecuador. Eruditus, 2(3), 77-93. doi:https://doi.org/10.35290/re.v2n3.2021.460

Reyes, A., y Jiménez, D. (2019). Estudio de mercado para conocer el mercado potencial de la universidad CEUTEC en Puerto Cortés, 2019 [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica Centroamericana Unitec]. https://repositorio.unitec.edu/handle/123456789/8085

Romero, J. (2023). Inteligencia de negocios y la agilización de la toma de decisiones en la gestión de admisión de la Universidad Nacional de Trujillo [Tesis de Grado, Universidad Nacional de Trujillo]. https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3345829

Rosales, V. (2018). Estudio de mercado de la maestría de mercadotecnia estratégica y digital en modalidad virtual [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica Centroamericana Unitec]. https://repositorio.unitec.edu/handle/123456789/8871

Salas, M. (2023). Utilización de competencias digitales docentes en la formación académica de estudiantes de posgrado. T e s la Revista Científica, 3(1) e105. https://doi.org/10.55204/trc.v3i1.e105

Published

2023-06-10

How to Cite

Morales Lopez, D. A., Parra Guerrero, M. V., & Pérez Sisa, F. G. (2023). Variables influencing master’s degree program decision making among university students in Ecuador. ERUDITUS JOURNAL, 4(2), 41–57. https://doi.org/10.35290/re.v4n2.2023.794

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)