Importance of Vocational Guidance prior to access to Higher Education

Authors

  • Rocío Alejandra Duque Granados Instituto Superior Tecnológico ITCA, Ecuador
  • Ismenia de Carmen Araujo Vílchez Instituto Superior Tecnológico ITCA, Ecuador
  • Nataly Cadena-Palacios Instituto Superior Tecnológico ITCA, Ecuador
  • Bryan Fuertes Instituto Superior Tecnológico ITCA, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1058

Keywords:

CHASIDE Test, Vocational Guidance, Generation Z

Abstract

Vocational and professional guidance for students entering higher education is essential to ensure success in the learning process and professional practice. This research aims to compare self-reported careers and vocational and professional orientation test results by types of vocational guidance. Using descriptive, docu-mentary, and field research with a mixed approach, we explore the vocational ori-entation test of 3,692 students in 13 public schools in the city of Ibarra in Ecua-dor. The test consisted of 98 dichotomous items identifying vocational interests and aptitudes using a computer-based questionnaire in Kobotoolbox. The instru-ment’s validity was evaluated using Cronbach’s Alpha and reliabity was estimat-ing using McDonald’s Omega coefficients. The Chi-square test was used to compare self-reported careers and the CHASIDE test results by vocational and professional guidance of the students using the R-studio software. Results showed significant differences between students’ self-reported careers and the CHASIDE. Indeed, the corre-spondence between the two showed values lower than 50% since a family mem-ber mainly did vocational guidance processes and professional guidance was nonexistent. Results suggest the importance of vocational guidance done by a professional before entering higher education institutions to minimize the risk of dropouts among students after mistakenly choosing a career.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badel, M., y Doria, B. (2022). Orientación vocacional como escenario de dinamización del proyecto de vida en estudiantes del nivel de la media académica [Tesis de Maestría, Universidad de la Costa]. https://hdl.handle.net/11323/9496

Bálsamo, M. (2023). El proceso de orientación académica, profesional y laboral como camino de construcción y re-construcción. Una propuesta de programa posible. Horizonte de la Ciencia, 13(24), 86-98. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1680 DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2023.24.1680

Balleza, A., Cruz, J., González, B., y Sánchez, A. (2021). Influencia familiar en la orientación vocacional. PsicoEducativa: reflexiones y propuestas, 7(13), 08-14. https://psicoeducativa.edusol.info/index.php/rpsicoedu/article/view/131

Cabrera, L., Bethencourt, J., Pérez, P., y González, M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. RELIEVE-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 12(2), 171-203. https://revistaseug.ugr.es/index.php/RELIEVE/article/view/17128/14909 DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.12.2.4226

Casillas, N. (2021). Orientación vocacional: significados, causas, consecuencias y tratamiento. Un abordaje desde la psicoterapia [Tesis de Grado, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente] https://hdl.handle.net/11117/6477

Céspedes, Y., Jara, M., Ocón, R., Ortiz, J., Rodríguez, C., y Santamaría, M. (2020). Rol de la persona profesional en Orientación en la promoción del involucramiento del estudiantado de secundaria en su proceso educativo.

Cruz, P. (2021). Programa de orientación vocacional dirigido a estudiantes de sexto de secundaria de la Unidad Educativa América I de la ciudad de El Alto [Tesis de Grado, Universidad Mayor De San Andrés]. https://repositorio.umsa.bo/handle/123456789/27636

Erazo, X., y Rosero, E. (2021). Orientación vocacional y su influencia en la deserción universitaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(18), 591-606. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.198 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.198

Espinal, K. (2022). Estrategias de orientación vocacional para la elaboración del plan de vida de estudiantes de educación secundaria [Tesis de Especialidad, Universidad Ricardo Palma] https://hdl.handle.net/20.500.14138/5718

Flores, G. (07 de febrero del 2023). Influencer, el empleo soñado de los ecuatorianos. MundoDiners. https://revistamundodiners.com/mundo-diners-plus/influencer-empleo-sonado/

García, J. (2018). Orientación-información para el acceso a la universidad: líneas de acción desarrolladas por el colegio, la universidad y el Estado, desde las voces de docentes/orientadores de colegios, directores/responsables de admisión universitaria y autoridades públicas de Educación [Tesis Doctoral, Universidad de Palermo]. http://hdl.handle.net/10226/2415

García, L., y Loor, L. (2021). Orientación vocacional y profesional en la Educación Básica Superior de una institución Ecuatoriana: Diagnostico e intervención. Domino de las Ciencias, 7(4), 276-297. https://dominiodelasciencias.com/index.php/es/article/view/2093

Gómez, L., y Palma, M. (2019). Caracterización de la Generación z y Proyectos de vida [Tesis de Grado, Universidad Estatal de Milagro]. https://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/4836

Gualteros, J. (2021). Presencia de la modalidad técnica y tecnológica en los programas y estrategias de orientación socio-ocupacional ofrecidos a los estudiantes de educación media de Bogotá [Tesis Doctoral, Universidad de los Andes]. https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/55539/25485.pdf?sequence=1yisAllowed=y

Gutiérrez, M., Ramírez, A., y Reifs, R. (2022). La generación Z desea ser youtuber y/o influencer. Factores que determinan esta tendencia. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes 20(2). https://doi.org/10.7195/ri14.v20i2.1882. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v20i2.1882

Gómez, M., y Montero, M. (2003). ¿Orientación profesional o educación de la orientación profesional de la personalidad? Luz, 2(1). https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/26

Holland, J. (1962). Some explorations of a theory of vocational choice: I. One- and two-year longitudinal studies. Psychological Monographs: General and Applied, 76(26), 1–49. https://doi.org/10.1037/h0093823 DOI: https://doi.org/10.1037/h0093823

Holland, J. (1985). The vocational preference inventory. Psychological Assessment Resources.

Holland, J. (1994). The Self-Directed Search. Psychological Assessment Resources.

Holland, J., Gottfredson, D., & Power, P. (1980). Some diagnostic scales for research in decision making and personality: Identity, information, and barriers. Journal of Personality and Social Psychology, 39(6), 1191–1200. https://doi.org/10.1037/h0077731 DOI: https://doi.org/10.1037/h0077731

Lázara, J. (2007). Guía de estudios universitarios y terciarios de la República Argentina.

Lema, J. (2020). Orientación vocacional y propuesta de un programa vocacional para la elección profesional en los estudiantes de una Unidad Educativa, Ecuador 2020 [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/49281

Ministerio de Educación del Ecuador. (2021). Manual de Orientación Vocacional y Profesional. Segunda Edición.

Morales, M., y Gálvez, S. (2018). Adaptación y validación de la batería Chaside: estudio con estudiantes ecuatorianos. Revista UNIANDES Episteme, 5(1), 935-945. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8297957

Ortega, C. (s.f). Los Centennials: todo lo que necesitas saber de esta generación. QuestionPro.

Ponterotto, J., & Ruckdeschel, D. (2007). An overview of coefficient alpha and a reliability matrix for estimating adequacy of internal consistency coefficients with psychological research measures. Perceptual and Motor Skills, 105(3), 997-1014. https://doi.org/10.2466/pms.105.3.997-1014 DOI: https://doi.org/10.2466/pms.105.3.997-1014

Reise, S., Bonifay, W., & Haviland, M. (2013). Scoring and modeling psychological measures in the presence of multidimensionality. Journal of Personality Assessment, 95, 129–140. https://doi.org/10.1080/00223891.2012.725437 DOI: https://doi.org/10.1080/00223891.2012.725437

Ruperti, E., Gómez, L., y Palma, M. (2020). Características vocacionales y comportamiento social de la Generación Z. Caso El Triunfo, Ecuador. Maskana, 11(1), 26-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7509923 DOI: https://doi.org/10.18537/mskn.11.01.03

SENESCYT. (s.f). Estadísticas de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. https://siau.senescyt.gob.ec/estadisticas-de-educacion-superior-ciencia-tecnologia-e-innovacion/

Solis, A. (2023). Orientación vocacional-profesional y elección de una carrera universitaria en los estudiantes de tercero de bachillerato en la Unidad Educativa “González Suárez” [Tesis de Grado, Universidad Técnica De Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/37446

Sotomayor, P., y Rodríguez, D. (2020). Factores explicativos de la deserción académica en la Educación Superior Técnico Profesional: el caso de un centro de formación técnica. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(41), 199-223. http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201941sotomayor11 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20201941sotomayor11

Toledo-Vita, M. (2020). Generación Z el fin del mundo tal y como lo conocemos. [Tesis de Master, Universidad Técnica De Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/37446https://hdl.handle.net/10171/59091

Ulloa, J., y Ulloa, Y. (2022). Estrategia para el fortalecimiento de la permanencia de los estudiantes en la educación superior a partir del programa Generación E en la Universidad de Cundinamarca, sede Fusagasugá.

Vélez, C., Hernández, J., & Jove, F. (2022). Determination Of The Vocational Orientation Of The 11th Grade Students In The Bosques De León Educational Institution In The Year 2022. Webology, 19(6).

Published

2024-01-10

How to Cite

Duque Granados, R. A., Araujo Vílchez, I. de C., Cadena-Palacios, C. N., & Fuertes Cualchi, B. A. (2024). Importance of Vocational Guidance prior to access to Higher Education. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 11(1), 13–30. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1058

Issue

Section

Articles