Educational management: a key factor in educational quality
DOI:
https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.893Keywords:
educational management, educational quality, social transformation, leadershipAbstract
The objective of the research was to approach the understanding of educational management as a fundamental axis to achieve educational quality, so a documentary review type of research was applied, in which content analysis was used for the construction of knowledge; the documents reviewed were retrieved from the Scopus, Scielo and Google Scholar databases, and selected from a sampling based on criteria that allowed identifying a total of thirty (n= 30) articles to be reviewed, which were treated through handcrafted analysis techniques. The results of the review made it possible to identify three fundamental categories of analysis within the study: a) Educational management: key to providing quality service to the community, b) Educational management: essential element to provide timely attention to the needs of the population, and c) Educational management, amalgam between institutional leadership, teaching practice and learning. Among the conclusions reached, it is highlighted that the categories of analysis that emerged from the assumed horizon of understanding present a common characteristic and it is related to the need to carry out a transformation from the social conditions and the students' own context to guarantee the rational emancipation of all the educational actors, generating an education with quality, democratic and social justice.
Downloads
References
Águila, G., Díaz, J., y Díaz, P. (2018). Adolescencia y tecnologías de la información y comunicaciones. Un reto para la sociedad cubana actual. MEDISUR, 16(5), 711–714. http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v16n5/ms13516.pdf
Alzate, F., y Chaverra, L. (2019). Hacia una gestión educativa bioaprendiente: otros giros epistémicos desde nuevas semánticas. Intersticios Sociales, 17, 9–25. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-49642019000100009&lang=es DOI: https://doi.org/10.55555/IS.17.198
Barba, L., y Delgado, K. (2021). Gestión escolar y liderazgo del directivo: Aporte para la calidad educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(1), 284–309. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i1.1462 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i1.1462
Bardin, L. (2022). Análisis de contenido. Ediciones Akal S.A.
Benavides-Moreno, N., Donoso-Díaz, S., Araya, D., y Iturrieta, T. (2019). La gestión de los centros de educación parvularia en la región del Maule (Chile): visiones desde la práctica educativa. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 27(105), 881–903. https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002702009 DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002702009
Bertel, M., Viloria, J., y Sánchez, J. (2019). Tendencias de investigación en los posgrados de gestión educativa en América Latina. Educación y Educadores, 22(2), 215–233. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.2.3 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.2.3
Botero, S., Atencio, F., Tafur, J., y Hernández, H. (2021). Proceso vital en la gestión educativa: Herramienta de alta calidad hacia la sostenibilidad ambiental. Revista de Ciencias Sociales, 27(2), 309–321. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35916 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35916
Briceño, M., Correa, S., Valdés, M., y Hadweh, M. (2020). Modelo de gestión educativa para programas en modalidad virtual de aprendizaje. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 286–298. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i2.32442 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v26i2.32442
Canquil, L., Alarcón, M., y Zambrano, A. (2019). Incorporación del enfoque psicoeducativo a la gestión educativa en programas de acogimiento residencial haciendo uso de la Metodología Investigación Acción. Educación, 28(54), 27–44. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.002 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.201901.002
Cavagnaro, C., y Carvajal, C. (2020). El Liderazgo Transformacional en la Gestión Educativa en la Unidad Educativa República de Francia de Guayaquil. 593 Digital Publisher CEIT, 6(1), 132–149. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.1.457 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2021.1.457
Cué, M., Díaz, G., Díaz, A., y Valdés, M. (2008). El artículo de revisión. Revista Cubana de Salud Pública, 34(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662008000400011 DOI: https://doi.org/10.1590/S0864-34662008000400011
Fernández-Sánchez, H., Gómez-Calles, T., y Pérez, M. (2020). Intersección de pobreza y desigualdad frente al distanciamiento social durante la pandemia COVID-19. Revista Cubana de Enfermería, 36. http://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3795
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
Flores, K., Montoya, A., Vásquez, C., y Cánez, R. (2021). Gestión educativa descentralizada con enfoque territorial. Revista Venezolana de Gerencia, 26(5 Edición Especial), 65–76. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.5 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.5
Flores-Cueto, J., Hernández, R., y Garay-Argandoña, R. (2020). Tecnologías de información: Acceso a internet y brecha digital en Perú. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 504–527. https://doi.org/10.37960/rvg.v25i90.32396 DOI: https://doi.org/10.37960/rvg.v25i90.32396
García, F., Juárez, S., y Salgado, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 206–2016. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000200016
Gómez, R., y Topete, C. (2018). Avances teóricos de la gestión en un programa de posgrado / Theoretical advances of management and formation processes in a postgraduate program. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 8(16), 411–438. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.348 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.348
Guichot, V. (2006). Historia de la educación: reflexiones sobre su objeto, ubicación epistemológica, devenir histórico y tendencias actuales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 2(1), 11–51. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134116859002.pdf
Hasek de Barbúdez, S., y Ortiz, L. (2021). Leadership: An opportunity for Educational Management. Revista Internacional de Investigación En Ciencias Sociales, 17(2), 405–416. https://doi.org/10.18004/riics.2021.diciembre.405 DOI: https://doi.org/10.18004/riics.2021.diciembre.405
Jimenez-Cruz, J. (2019). Transformando la educación desde la gestión educativa: hacia un cambio de mentalidad. Praxis, 15(2), 223–235. https://doi.org/10.21676/23897856.2646 DOI: https://doi.org/10.21676/23897856.2646
Kochen, G. (2020). La gestión directiva o el liderazgo educativo en tiempos de pandemia. Innovaciones Educativas, 22(33), 9–14. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3349 DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3349
Ledesma, M., Torres, F. del S., y Sánchez, S. (2020). Gestión comunitaria educativa en un contexto de enseñanza no presencial por la emergencia sanitaria. Llamkasun, 1(3), 02–18. https://doi.org/10.47797/llamkasun.v1i3.19 DOI: https://doi.org/10.47797/llamkasun.v1i3.19
Loayza, L., Marujo, M., Primo, J., y Alanya, E. (2022). Motivación laboral y desempeño docente en el Perú. Revista de Propuestas Educativas, 4(7), 19–31. https://doi.org/10.33996/propuestas.v4i7.772 DOI: https://doi.org/10.33996/propuestas.v4i7.772
Lugo, M., Ithurburu, V., Sonsino, A., y Loiacono, F. (2020). Políticas digitales en educación en tiempos de Pandemia: desigualdades y oportunidades para América Latina. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 73, 23–36. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1719 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1719
Marín-González, F., y Alfaro, L. (2021). Gestión y liderazgo: enfoque desde una célula educativa. Revista Venezolana de Gerencia, 26(96), 1041–1057. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.4 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.4
Martín, E. (1963). El análisis de contenido. Revista de Estudios Políticos, 132, 45–64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2047530
Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613–619. https://www.scielo.br/j/csc/a/VgFnXGmqhGHNMBsv4h76tyg/?format=pdf&lang=es DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006
Montes-Rodríguez, A., Chen-Quesada, E., Hernández-Sánchez, A., y Villalobos-Benavides, V. (2020). Ruta de la gestión educativa del CIDE ante el contexto COVID-19. Revista Electrónica Educare, 24(Suplemento), 1–4. https://doi.org/10.15359/ree.24-S.7 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.24-S.7
Oseda Gago, D., Mendivel, R., y Durán, A. (2020). Potencial de innovación y gestión institucional en la Universidad Nacional de Cañete-Perú. Sophía, 28, 207–235. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.08 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.08
Papic, K. (2019). Los tipos de comunicación organizacional interna en establecimientos educacionales municipalizados en Chile. Cuadernos de Investigación Educativa, 10(1), 63–83. https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.1.2881 DOI: https://doi.org/10.18861/cied.2019.10.1.2881
Pita-Torres, B. (2020). Políticas Públicas y Gestión Educativa. Civilizar, 20(39), 139–152. https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.2a09 DOI: https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.2a09
Porras, M. del M., Cabrejos, J., Vargas, G., y Berrocal, S. (2021). Gestión educativa y satisfacción laboral docente en la Institución Educativa República de Chile, Lima. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2626 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2626
Portocarrero-Sierra, L., Restrepo-Morales, J., Valencia-Cárdenas, M., y Calderón-Vera, L. (2021). Gestión educativa para la sostenibilidad académica en Colombia. Formación Universitaria, 14(5), 107–118. https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000500107 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000500107
Posso, R., Pereira, M., Paz, B., y Rosero, M. (2021). Gestión educativa: factor clave en la implementación del currículo de educación física. Revista Venezolana de Gerencia, 26(5 Edición Especial), 232–247. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.16 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.16
Puello, L., y Bejas, M. (2021). La planificación estratégica en la gestión educativa del director en instituciones de básica primaria. Warisata - Revista de Educación, 2(6), 142–155. https://doi.org/10.33996/warisata.v2i6.231 DOI: https://doi.org/10.33996/warisata.v2i6.231
Puentes, N., Rubio, I., y Cabrera, J. (2020). Tres perspectivas para el análisis de la gestión económica en las escuelas primarias. MENDIVE, 18(1), 64–75. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1796/pdf
Pulido, V., y Olivera, E. (2019). Educational management: An entrepreneurial vision of basic education. Revista Científica de La UCSA, 6(3), 52–62. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2019.006.03.052-062 DOI: https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2019.006.03.052-062
Romero, G. (2018). Calidad educativa: engranaje entre la gestión del conocimiento, la gestión educativa, la innovación y los ambientes de aprendizaje. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 17(35), 91–103. https://doi.org/10.21703/rexe.20181735romero6 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20181735romero6
Rosales-Veítia, J., Camacho-Guzmán, Y., y Cardenas-Llaja, J. (2022). Supervisión y acompañamiento pedagógico. Una propuesta para el mejoramiento del desempeño docente. Educación y Sociedad, 20(2), 194–219. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/2280
Rosales-Veítia, J., y Cárdenas-Llaja, J. (2021). COVID-19, Educación y Resiliencia: una perspectiva desde la Gestión de Riesgos y el Desarrollo Sostenible. Revista Docencia Universitaria, 21(1), 180–192. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_docu/article/view/22650
Rosales-Veítia, J., y Marcano-Montilla, A. (2022). Mapas comunitarios de riesgos, conceptualización y abordaje metodológico. Algunas consideraciones. IPSA Scientia, Revista Científica Multidisciplinaria, 7(1), 38–57. https://doi.org/10.25214/27114406.1391 DOI: https://doi.org/10.25214/27114406.1391
Sánchez, M., y Delgado, J. (2020). Gestión Educativa en el desarrollo del aprendizaje en las Instituciones Educativas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 2, 1819–1838. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.196 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.196
Trujillo, C. (2019). Claves para la comprensión de la interdependencia entre la cultura organizacional y el desempeño institucional: caso de la institución educativa Fe y Alegría N° 02. Debates En Sociología, 48, 35–64. https://doi.org/10.18800/debatesensociologia.201901.002 DOI: https://doi.org/10.18800/debatesensociologia.201901.002
Vázquez, J. (2020). La gestión educativa en el aprendizaje escolar. Acta Educativa, 6(2), 1–8. https://revista.universidadabierta.edu.mx/2020/12/30/la-gestion-educativa-en-el-aprendizaje-escolar/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María Nilda Lule-Uriarte, Max Michael Serrano-Mesía, Nilson Yover Montenegro-Cruz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que participen de los procesos de evaluación y publicación de sus ediciones conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación, tal como establecen las condiciones de reconocimiento en la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY), donde los autores autorizan el libre acceso a sus obras, permitiendo que los lectores copien, distribuyan y transmitan por diversos medios, garantizando una amplia difusión del conocimiento científico publicado.
- Toda derivación, a partir de esta obra, deberá citar la fuente y a la primera publicación en esta revista. Se permiten derechos comerciales no lucrativos sobre sus contenidos.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista, es decir, podrán incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro, siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores compartir su trabajo en línea, con la finalidad de intercambios productivos para una mayor y más rápida citación del trabajo como lo establece los efectos del movimiento ‘Acceso Abierto’.
- No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
- La Revista Científica es financiada completamente de los aportes realizados por nuestra entidad editora: Universidad Tecnológica Israel; por tal motivo, no establece cargos o cobros de ninguna índole a sus autores y colaboradores, así como tampoco genera pagos o remuneraciones de ningún tipo a ellos.
- Se asignará un Digital Object Identifier (DOI) a cada publicación.