Analysis of the processes of linking with society in the framework of higher education through complex networks; case study: Catholic University of Cuenca

Authors

  • Santiago Moscoso Bernal Universidad Católica de Cuenca, Ecuador https://orcid.org/0000-0002-7647-1111
  • Cristina Alexandra Pulla Abad
  • Wilson Rene Minchala Bacuilima Universidad Católica de Cuenca, Ecuador
  • Orlando Álvarez Llamosa Universidad Católica de Cuenca, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.35290/ro.v5n2.2024.1290

Keywords:

higher education, educational quality, linking with society, process management, complex networks

Abstract

This research focuses on the analysis of the processes that encompass the substantive function of linking with society through complex networks. The study has been developed at the Catholic University of Cuenca (UCACUE), through which the relationship between the processes of the Quality Management System (QMS) and the accreditation standards proposed by the Quality Assurance Council of Higher Education (CACES) Ecuador in 2019 regarding this function. The methodology used combines qualitative and quantitative approaches; In the qualitative part, a systematic review is carried out on the origin and conceptualization, breaking down the processes into actors, tasks, inputs, outputs and decision levels; In quantitative analysis, complex networks are built and analyzed that visually and structurally represent the substantive function of linking with society, allowing a deep understanding of its dynamics and effectiveness in the university context. As a main conclusion, the critical processes and evidence of the accreditation model that demand more resources and present greater complexity within the exercise of linkage with society were identified; This shows that the use of complex networks contributes to decision-making based on tangible data for the efficiency and effectiveness of processes in universities that favor increasing quality levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldecoa, R. (2012). Detección de comunidades en redes complejas [Tesis de posgrado, Universidad Politécnica de Valencia]. Repositorio Institucional UPV. https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/31638 DOI: https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/31638

Aya, L. (2019). Aportes de los sistemas y redes complejas para la transformación social. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 12(1), 204–216. https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1066 DOI: https://doi.org/10.22335/rlct.v12i1.1066

Brito, L., Quezada, C., y Arzola, L. (2017). La vinculación con la sociedad y la universidad pública en el Ecuador. En L. Brito, C. Quezada, y L., Arzola, La Universidad y la Vinculación con la sociedad. Una condición impostergable (págs. 28-53). http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/12492

Brito, L., Quezada, C., y Arzola, L. (2020). La Universidad y la Vinculación con la Socieda. Una condición impostergable. Ediciones UTMACH.

Consejo de Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación. (2019). Modelo de Evaluación Externa de Universidades y Escuelas Politécnicas. CACES.

Chávez, G. (2016). Universidad, vinculación con La sociedad y procesos de mejoramiento. Quipukamayoc, 24(45). https://doi.org/10.15381/quipu.v24i45.12456 DOI: https://doi.org/10.15381/quipu.v24i45.12456

Cordón, O. (2013). Modelo de Redes. En Universidad Pública de Granada (Ed.), Redes y Sistemas Complejos. Dpto. Ciencias de la Computación e Inteligencia Artificial.

Domínguez, G. y Lozano, L. (2005). La calidad, más que una moda, un reto en la Europa de la sociedad del conocimiento: la mejora continua más allá de los modelos y las certificaciones (competencias de un formador que aseguran la calidad). Revista Complutense de Educación, 16(1), 57–93. http://hdl.handle.net/11162/125389

Lemoine, F., Carvajal, G., Hernández, N., y Delgado, Y. (2020). Rol y pertinencia en universidades del Ecuador en la actividad de vinculación con la sociedad. Revista Electrónica Para Maestros y Profesores, 437–453. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5212

Molina, M., y Rivero, D. (2012). Redes complejas. Teoría y práctica. TLATEMOANI Revista Académica de Investigación, (11), 1–14.

Moreira, T., Fleitas, M., Véliz, V., y Vinces, C. (2017). La vinculación de la sociedad con los patrones de calidad de universidades ecuatorianas e hispanoamericanas. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores,4 (2), 1–22. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/29

Moscoso Bernal, S., Pozo, E., Cañizares, A., y Álvarez, P. (2021). Modelos de Autoevaluación Institucional y de carreras. CESAL.

Moscoso Bernal, S., y Vizuela, J. (2022). La, Análisis de la actual Ley de Educación Superior de Argentina: reflexiones y propuestas de cambio. Revista San Gregorio, 1(49), 202–222. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v0i49.2088

Moscoso Bernal, S., Córdova, X., Álvarez, R., Giménez, G., y Poveda, B. (2023). Hacia una Educación Transformadora: La Búsqueda de la Calidad. Tomo I. Puerto Madero. https://puertomaderoeditorial.com.ar/index.php/pmea/catalog/book/65 DOI: https://doi.org/10.55204/pmea.65

Moscoso Bernal, S., Pulla, C., Minchala, W., y Castro, D. (2023). La vinculación con la sociedad como factor clave para acrecentar los niveles de calidad en la universidad ecuatoriana. Debate Universitario, 13(22), 39–54. https://doi.org/https://doi.org/10.59471/debate202346 DOI: https://doi.org/10.59471/debate202346

Moscoso Bernal, S., Álvarez, O., y Forradelas, R. (2024). Aplicación de modelos de ingeniería industrial en la educación superior : un enfoque desde la gestión de la calidad y gestión por procesos. South Florida Journal of Development, 5(2), 452–476. https://doi.org/10.46932/sfjdv5n2-004 DOI: https://doi.org/10.46932/sfjdv5n2-004

Mulet, R. (2006). Redes complejas: una perspectiva simple. Revista Cubana de Física, 23(2), 139–141. https://www.researchgate.net/publication/267719449

Rueda, I., Acosta, B., y Cueva, F. (2020). Las Universidades y sus Prácticas De Vinculación Con La Sociedad. Educação & Sociedade, 41, 1–16. https://doi.org/10.1590/es.218154 DOI: https://doi.org/10.1590/es.218154

San Miguel, M., Toral, R., y Eguíluz, V. (2005). Redes complejas en la dinámica social. INGURUAK Revista Vasca de Sociología y Ciencia Política, 44, 291–308. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2572582

Simbaña, H., y Correa, L. (2017). La vinculación con la sociedad en el Ecuador: Reflexiones sobre su itinerario curricular. Revista Vínculos, 2(1), 5–12. https://doi.org/10.24133/rvespe.v2i1.563 DOI: https://doi.org/10.24133/rvespe.v2i1.563

Published

2024-06-10

How to Cite

Moscoso Bernal, S., Pulla Abad, C. A., Minchala Bacuilima, W. R., & Álvarez Llamosa, O. (2024). Analysis of the processes of linking with society in the framework of higher education through complex networks; case study: Catholic University of Cuenca. ODIGOS JOURNAL, 5(2), 93–111. https://doi.org/10.35290/ro.v5n2.2024.1290

Issue

Section

Articles