The Artificial intelligence tools for virtual environments. A great leap to intelligent management. Moodle case
DOI:
https://doi.org/10.35290/ro.v6n2.2025.1532Keywords:
Artificial Intelligence, Moodle, Virtual Learning Environments, Teacher Management, Personalization of Learning, AutomationAbstract
The integration of artificial intelligence (AI) tools in virtual environments has emerged as a key
innovation in higher education, providing new opportunities to improve teaching and learning
management. This study focused on the analysis of AI-based tools implemented in Moodle, using
a qualitative and quantitative approach. A literature review of previous studies was carried out and
surveys were administered to 100 virtual teachers at the Technical University of Manabí. The data
were analyzed to identify the main advantages and challenges of these technologies in educational
management. The results show that AI tools in Moodle have improved learning personalization and
efficiency in the management of educational resources. However, some teachers reported difficulties
in technical integration and lack of digital competencies. However, it is essential to overcome
technological and training barriers to ensure effective integration. AI in Moodle represents a
breakthrough towards the intelligent management of virtual educational environments. Its potential to
transform teaching is significant, but its success depends on adequate training and a solid technical
infrastructure.
Downloads
References
Álvarez, J., Labraña, J. & Brunner, J. (2021). La educación superior técnico profesional frente a nuevos desafíos: La Cuarta Revolución Industrial y la Pandemia por COVID-19, REPS, 6(1), pp. 11–38, https://revistas.uam.es/reps/article/view/reps2021_6_1_001
Arias, B., Coronel, D., Quingalahua, M., Chucho, F. & Aragundi, M. J. (2024). La Inteligencia Artificial Cómo Un Recurso Primordial Para El Docente Del Siglo XXI. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), pp. 5472-5485. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10962
Ayuso del Puerto, D. & Gutiérrez, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), pp. 347–362. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332
Barrera, V. & Guapi, A. (2018). La importancia del uso de las plataformas virtuales en la educación superior, Revista Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 97(43), pp. 1-14. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/07/plataformas-virtuales-educacion.html
Bravo, V., Fajardo, G., Carrión, W. & Salvatierra, L. (2022). Transformando la educación virtual: La revolución de la inteligencia artificial en la potenciación de la plataforma Moodle. Journal of Science and Research, 7(3), pp. 140–164. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/2936
Calderón, C., Marín, R., Díaz, E. & Proaño, M. (2024). Inteligencia artificial en la educación superior. Dominio De Las Ciencias, 10(3), pp. 753–763. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3952
Cortes, P., Rodríguez, R. y Leal, J. (2024). Impacto del uso de inteligencia artificial para la creación de contenidos digitales en estudiantes del pregrado en ingeniería multimedia», RCTA, 2(44), pp. 160-169. https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/rcta/article/view/3046
Delgado, J. & Vélez, J. (2021). La plataforma MOODLE: caracterización, aplicaciones y beneficios para las competencias docentes. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 6(4), pp. 11–36. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i4.3046
Demera, A., Sánchez, A., Franco, M., Espinoza, M. & Santana, G. (2023). Fundamentación teórica de la inteligencia artificial en el desarrollo de aplicaciones móviles en el Instituto de Admisión y Nivelación de la Universidad Técnica de Manabí. Tesla Revista Científica, 3(2), e223. https://doi.org/10.55204/trc.v3i2.e223
García, R., Sánchez, R., Sánchez, R., Ulli, W., Vivas, C. & Sánchez, R. (2024). Evaluación de herramientas y recursos de inteligencia artificial para la mejora de la enseñanza y el aprendizaje en la educación universitaria. Dominio De Las Ciencias, 10(3), pp. 229–239. https://doi.org/10.23857/dc.v10i3.3926
Isela, L. & Otuyemi, E. (2020). Análisis documental: importancia de los entornos virtuales en los procesos educativos en el nivel superior. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación, (17), pp. 57–77. https://doi.org/10.51302/tce.2020.485
Jiménez, S., Jiménez, O., Morales, R., Cobos, R. & Cajahuishca, A. (2024). El Desempeño Docente en las Unidades Educativas Ecuatorianas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), pp. 6890-6914. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.11099
Kumar, R., Eaton, S., Mindzak, M. & Morrison, R. (2023). Academic integrity and artificial intelligence: An overview, Handbook of Academic Integrity, pp. 1-14. https://doi.org/10.1007/978-981-287-079-7_153-1
Macdonald, C., Adeloye, D., Sheikh, A. & Rudan, I. (2023). Can ChatGPT draft a research article? An example of population-level vaccine effectiveness analysis, Journal of Global Health, 13(1003), pp. 1-7. https://doi.org/10.7189/jogh.13.01003
Maliza, W., Medina, A., Diéguez, E. & Andino, J. (2023). Experiencias en el desarrollo del aprendizaje autónomo en Moodle. Uniandes Episteme. Revista digital de Ciencia, Tecnología e Innovación, 10(1), pp. 134-151. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=564676367011
Marín, N. del V. (2019). Las Tecnologías de Información y Comunicación: Una Gestión Educativa desde la Plataforma Moodle. Revista Scientific, 4(12), pp. 329–339. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.12.17.329-339
Martínez, J., Ferrás, Y., Bermúdez, L., Ortiz, Y. & Pérez, E. (2020). Rendimiento académico en estudiantes vs factores que influyen en sus resultados. EDUMECENTRO, 12(4), pp. 105-121. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000400105&lng=es&tlng=es
Medina, M. & Verdejo, A. (2022). Frecuencia de comportamientos asociados con el plagio en una universidad pública en Puerto Rico, Innovaciones Educativas, 24(1), pp. 21–40. https://doi.org/10.22458/ie.v24iespecial.423
Moodle (2024). El potencial de la IA y Moodle, Moodle Soluciones Oficial. Blog en Línea. https://moodle.com/es/news/el-potencial-de-ai-y-moodle/
Moreano, C., Huera, G., Pesántez, C. & Yadira, F. (2023). Seguridad en la plataforma moodle, utilizada por los Institutos Superiores Tecnológicos públicos del Ecuador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), pp. 492-511. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.6884
Morocho, R., Cartuche, A., Tipan, A., Guevara, A. & Ríos, M. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), pp. 2032-2053. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.8832
Mujica, R. (2024). Clasificación de las Herramientas de la Inteligencia Artificial en la Educación. Revista Docentes 2.0, 17(1), pp. 31–40. https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.513
Núñez, A. (2022). MOOC en la educación superior: evolución en la formación docente. Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), pp. 427–434. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2022.n1.v1.2400
Pineda, I., Farías, R., Guastay, R. & Pangay, J. (2024). La revolución IA en las aulas: desafíos y oportunidades. Polo del Conocimiento, 9(6), pp. 1086-1099. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/7374
Rivero, Y., Alejo, B. & Albuja, P. (2020). La plataforma Moodle como recurso tecnológico de complemento para la función docente universitaria. Revista Conrado, 16(73), pp. 237-243. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n73/1990-8644-rc-16-73-237.pdf
Tapia, C. (2022). Moodle un Entorno Virtual de Aprendizaje que promueve el trabajo autónomo y el pensamiento crítico. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(26), pp. 2238–2253. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.488
Valverde, O., García, M. & Ochoa, D. (2019). Programa de estudios para la capacitación de profesores en la plataforma Moodle. Revista Cubana de Informática Médica, 11(2), pp. 130-139. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592019000200130&lng=es&tlng=es
Vidal, O. & Mercado, L. (2020). Integração das tecnologías digitais da informação ecomunicação em práticas pedagógicas inovadoras no ensino superior, Revista Diálogo Educacional, 20(65), pp. 722-749. http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.20.065.DS10
Zurita, C., Zaldívar, A., Sifuentes, A. & Valle, R. (2020). Análisis crítico de ambientes virtuales de aprendizaje, Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(11), pp. 33-46. https://www.redalyc.org/journal/279/27964922003/27964922003.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Oscar Alexander Lopez Gorozabel, Marlene Guadalupe Castillo Pinargote, John Edward Nuñez Zambrano, Yandry José Olarte Sancan, Leopoldo Andrés Vera Pico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que participen de los procesos de evaluación y publicación de sus ediciones conservan sus derechos de autor, cediendo a la revista el derecho a la primera publicación, tal como establecen las condiciones de reconocimiento en la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY), donde los autores autorizan el libre acceso a sus obras, permitiendo que los lectores copien, distribuyan y transmitan por diversos medios, garantizando una amplia difusión del conocimiento científico publicado.
- Toda derivación, a partir de esta obra, deberá citar la fuente y a la primera publicación en esta revista. Se permiten derechos comerciales no lucrativos sobre sus contenidos.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista, es decir, podrán incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro, siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores compartir su trabajo en línea, con la finalidad de intercambios productivos para una mayor y más rápida citación del trabajo como lo establece los efectos del movimiento ‘Acceso Abierto’.
- No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
- La Revista ODIGOS es financiada completamente de los aportes realizados por nuestra entidad editora: Universidad Tecnológica Israel; por tal motivo, no establece cargos o cobros de ninguna índole a sus autores y colaboradores, así como tampoco genera pagos o remuneraciones de ningún tipo a ellos.
- Se asignará un Digital Object Identifier (DOI) a cada publicación.