The Artificial intelligence tools for virtual environments. A great leap to intelligent management. Moodle case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ro.v6n2.2025.1532

Keywords:

Artificial Intelligence, Moodle, Virtual Learning Environments, Teacher Management, Personalization of Learning, Automation

Abstract

The integration of artificial intelligence (AI) tools in virtual environments has emerged as a key
innovation in higher education, providing new opportunities to improve teaching and learning
management. This study focused on the analysis of AI-based tools implemented in Moodle, using
a qualitative and quantitative approach. A literature review of previous studies was carried out and
surveys were administered to 100 virtual teachers at the Technical University of Manabí. The data
were analyzed to identify the main advantages and challenges of these technologies in educational
management. The results show that AI tools in Moodle have improved learning personalization and
efficiency in the management of educational resources. However, some teachers reported difficulties
in technical integration and lack of digital competencies. However, it is essential to overcome
technological and training barriers to ensure effective integration. AI in Moodle represents a
breakthrough towards the intelligent management of virtual educational environments. Its potential to
transform teaching is significant, but its success depends on adequate training and a solid technical
infrastructure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, J., Labraña, J. & Brunner, J. (2021). La educación superior técnico profesional frente a nuevos desafíos: La Cuarta Revolución Industrial y la Pandemia por COVID-19, REPS, 6(1), pp. 11–38, https://revistas.uam.es/reps/article/view/reps2021_6_1_001

Arias, B., Coronel, D., Quingalahua, M., Chucho, F. & Aragundi, M. J. (2024). La Inteligencia Artificial Cómo Un Recurso Primordial Para El Docente Del Siglo XXI. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), pp. 5472-5485. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10962

Ayuso del Puerto, D. & Gutiérrez, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), pp. 347–362. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332

Barrera, V. & Guapi, A. (2018). La importancia del uso de las plataformas virtuales en la educación superior, Revista Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 97(43), pp. 1-14. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/07/plataformas-virtuales-educacion.html

Bravo, V., Fajardo, G., Carrión, W. & Salvatierra, L. (2022). Transformando la educación virtual: La revolución de la inteligencia artificial en la potenciación de la plataforma Moodle. Journal of Science and Research, 7(3), pp. 140–164. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/2936

Calderón, C., Marín, R., Díaz, E. & Proaño, M. (2024). Inteligencia artificial en la educación superior. Dominio De Las Ciencias, 10(3), pp. 753–763. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3952

Cortes, P., Rodríguez, R. y Leal, J. (2024). Impacto del uso de inteligencia artificial para la creación de contenidos digitales en estudiantes del pregrado en ingeniería multimedia», RCTA, 2(44), pp. 160-169. https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/rcta/article/view/3046

Delgado, J. & Vélez, J. (2021). La plataforma MOODLE: caracterización, aplicaciones y beneficios para las competencias docentes. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 6(4), pp. 11–36. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i4.3046

Demera, A., Sánchez, A., Franco, M., Espinoza, M. & Santana, G. (2023). Fundamentación teórica de la inteligencia artificial en el desarrollo de aplicaciones móviles en el Instituto de Admisión y Nivelación de la Universidad Técnica de Manabí. Tesla Revista Científica, 3(2), e223. https://doi.org/10.55204/trc.v3i2.e223

García, R., Sánchez, R., Sánchez, R., Ulli, W., Vivas, C. & Sánchez, R. (2024). Evaluación de herramientas y recursos de inteligencia artificial para la mejora de la enseñanza y el aprendizaje en la educación universitaria. Dominio De Las Ciencias, 10(3), pp. 229–239. https://doi.org/10.23857/dc.v10i3.3926

Isela, L. & Otuyemi, E. (2020). Análisis documental: importancia de los entornos virtuales en los procesos educativos en el nivel superior. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación, (17), pp. 57–77. https://doi.org/10.51302/tce.2020.485

Jiménez, S., Jiménez, O., Morales, R., Cobos, R. & Cajahuishca, A. (2024). El Desempeño Docente en las Unidades Educativas Ecuatorianas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), pp. 6890-6914. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.11099

Kumar, R., Eaton, S., Mindzak, M. & Morrison, R. (2023). Academic integrity and artificial intelligence: An overview, Handbook of Academic Integrity, pp. 1-14. https://doi.org/10.1007/978-981-287-079-7_153-1

Macdonald, C., Adeloye, D., Sheikh, A. & Rudan, I. (2023). Can ChatGPT draft a research article? An example of population-level vaccine effectiveness analysis, Journal of Global Health, 13(1003), pp. 1-7. https://doi.org/10.7189/jogh.13.01003

Maliza, W., Medina, A., Diéguez, E. & Andino, J. (2023). Experiencias en el desarrollo del aprendizaje autónomo en Moodle. Uniandes Episteme. Revista digital de Ciencia, Tecnología e Innovación, 10(1), pp. 134-151. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=564676367011

Marín, N. del V. (2019). Las Tecnologías de Información y Comunicación: Una Gestión Educativa desde la Plataforma Moodle. Revista Scientific, 4(12), pp. 329–339. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.12.17.329-339

Martínez, J., Ferrás, Y., Bermúdez, L., Ortiz, Y. & Pérez, E. (2020). Rendimiento académico en estudiantes vs factores que influyen en sus resultados. EDUMECENTRO, 12(4), pp. 105-121. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000400105&lng=es&tlng=es

Medina, M. & Verdejo, A. (2022). Frecuencia de comportamientos asociados con el plagio en una universidad pública en Puerto Rico, Innovaciones Educativas, 24(1), pp. 21–40. https://doi.org/10.22458/ie.v24iespecial.423

Moodle (2024). El potencial de la IA y Moodle, Moodle Soluciones Oficial. Blog en Línea. https://moodle.com/es/news/el-potencial-de-ai-y-moodle/

Moreano, C., Huera, G., Pesántez, C. & Yadira, F. (2023). Seguridad en la plataforma moodle, utilizada por los Institutos Superiores Tecnológicos públicos del Ecuador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), pp. 492-511. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.6884

Morocho, R., Cartuche, A., Tipan, A., Guevara, A. & Ríos, M. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), pp. 2032-2053. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.8832

Mujica, R. (2024). Clasificación de las Herramientas de la Inteligencia Artificial en la Educación. Revista Docentes 2.0, 17(1), pp. 31–40. https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.513

Núñez, A. (2022). MOOC en la educación superior: evolución en la formación docente. Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), pp. 427–434. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2022.n1.v1.2400

Pineda, I., Farías, R., Guastay, R. & Pangay, J. (2024). La revolución IA en las aulas: desafíos y oportunidades. Polo del Conocimiento, 9(6), pp. 1086-1099. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/7374

Rivero, Y., Alejo, B. & Albuja, P. (2020). La plataforma Moodle como recurso tecnológico de complemento para la función docente universitaria. Revista Conrado, 16(73), pp. 237-243. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n73/1990-8644-rc-16-73-237.pdf

Tapia, C. (2022). Moodle un Entorno Virtual de Aprendizaje que promueve el trabajo autónomo y el pensamiento crítico. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(26), pp. 2238–2253. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.488

Valverde, O., García, M. & Ochoa, D. (2019). Programa de estudios para la capacitación de profesores en la plataforma Moodle. Revista Cubana de Informática Médica, 11(2), pp. 130-139. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592019000200130&lng=es&tlng=es

Vidal, O. & Mercado, L. (2020). Integração das tecnologías digitais da informação ecomunicação em práticas pedagógicas inovadoras no ensino superior, Revista Diálogo Educacional, 20(65), pp. 722-749. http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.20.065.DS10

Zurita, C., Zaldívar, A., Sifuentes, A. & Valle, R. (2020). Análisis crítico de ambientes virtuales de aprendizaje, Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(11), pp. 33-46. https://www.redalyc.org/journal/279/27964922003/27964922003.pdf

Published

2025-06-10

How to Cite

Lopez Gorozabel, O. A., Castillo Pinargote, M. G., Nuñez Zambrano, J. E., Olarte Sancan, Y. J., & Vera Pico, L. A. (2025). The Artificial intelligence tools for virtual environments. A great leap to intelligent management. Moodle case. ODIGOS JOURNAL, 6(2), 9–36. https://doi.org/10.35290/ro.v6n2.2025.1532

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.