Challenges and opportunities of using digital tools in the learning of first- year high school students in rural areas of the Baba canton – Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ro.v6n2.2025.1553

Keywords:

Rural education, digital divide, digital tools, teacher training, technological inclusion

Abstract

The following study explores the challenges and opportunities associated with the use of digital tools
in the learning of first-year high school students in rural areas of Canton Baba, Ecuador. Through a
mixed research, the technological conditions, teacher training, and the perceptions of students and
teachers about the use of digital tools in rural educational environments are examined. The results
reveal important challenges, such as limited technological infrastructure, the digital divide, and
the lack of teacher training, which hinder the effective adoption of technologies in the classroom.
However, significant opportunities are also identified, such as access to digital educational resources
that improve the teaching-learning process and promote digital inclusion. The study suggests that it
is crucial to implement educational strategies that promote the appropriate use of digital tools in the
rural context, as well as improve teacher training to ensure the success of technological integration.
It is concluded that overcoming these challenges depends on a comprehensive approach that
combines infrastructure, training, and public policies aimed at digital equity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bermudez Domindo, & Zuñiga , C. (2016). Las tecnologías de información y comunicación (TIC) como respuesta a necesidades.

Ble, & Cornelio. (2023). Educación inclusiva para un Entorno de Paz. Eirene Estudios De Paz Y Conflictos, 6(10), 179-208. https://doi.org/https://www.estudiosdepazyconflictos.com/index.php/eirene/article/view/201

Cedillo Fajardo, M., Tapia Leon , M., & Peñaherrera Larenas , F. (2015). Repotenciación y reciclaje de equipos informáticos desechados para los centros educativos fiscales del Cantón Milagro, Ecuador.

Cruz, J. (2022). Las TIC y su impacto en la educación rural: realidad,. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/2539/3766#:~:text=Los%20principales%20retos%20se%20basan,el%20uso%20de%20herramientas%20digitales.

Del Moral, M., Villalustre, L., & Neira, M. (2014). Oportunidades de las TIC para la innovación educativa en las escuelas rurales de Asturias.

Durán, S. (2022). El desafío de cerrar la brecha digital entre zonas rurales y urbanas en Colombia. https://dplnews.com/el-desafio-de-cerrar-la-brecha-digital-entre-zonas-rurales-y-urbanas-en-colombia/

Euroinova. (8 de 2023). Herramientas digitales para el aprendizaje. https://www.euroinnova.ec/blog/herramientas-digitales-para-el-aprendizaje

González, I. (5 de 07 de 2022). Las herramientas digitales en la educación.

Gradúate, X. (06 de 2015). e http://www.graduatexxi.com

GrandesGeniosTV. (2021). Desafíos en la educación rural: Un camino hacia la igualdad de oportunidades. https://www.grandesgenios.tv/p/desafios-en-la-educacion-rural-un

Leiva, F. B. (2016). Hacia un modelo de inclusión digital rural.

Marcayata, C. (7 de 05 de 2023). Gestión Digital. La brecha digital es la gran deuda pendiente en Ecuador, más en la ruralidad

Maxi, J. (2023). Implementación de herramientas digitales como estrategia didactica para el mejoramiento de la lectoescritura en el 2do B de educación general básica. Cuenca.

Ochoa, I., & Silva, M. (2016). Competencias básicas en el manejo de las TIC en el desempeño del docente universitario. Revista Ciencias de la Educación, 343. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/47/art21.pdf

Oviedo, J., & González, M. (2018). Metodos de Enseñanza para el Desarrollo de las Habilidades Técnicas en la asignatura de Electrónica. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 79. https://www.redalyc.org/journal/5739/573962519011/573962519011.pdf

Prendes, & Cerdan. (2021). Tecnologías avanzadas para afrontar el reto de la innovación educativa. Ried, 24(1), 33-53. https://doi.org/https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28415

Sunkel, G., Trucco, D., & Espejo, A. (2022). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe. CEPAL.

Published

2025-06-10

How to Cite

Vélez San Martin, B. O., Freire Avilés, R. M., Freire Avilés, V. A., & Carrión León, D. I. (2025). Challenges and opportunities of using digital tools in the learning of first- year high school students in rural areas of the Baba canton – Ecuador. ODIGOS JOURNAL, 6(2), 37–58. https://doi.org/10.35290/ro.v6n2.2025.1553

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)