Learning and Knowledge Technologies: implementation acceptance analysis based on the TAM Model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ro.v4n1.2023.752

Keywords:

technology, teachers, students, mathematics, machine learning, knowledge and technological acceptance

Abstract

Learning and Knowledge Technologies (TAC) are an essential component for education, facilitates the teaching process and allows the dynamic, interactive and innovative acquisition of knowledge. In this sense, this article aims to analyze the degree of acceptance of the technological implementation of TAC tools in the whole number theme, based on the Technological Acceptance Model (TAM). The methodology had a quantitative, exploratory, descriptive and correlational approach; 30 students of the eighth year of Basic General Education (EGB) participated, parallel "A", of the Educational Unit "La Salle". The instruments used were the survey, diagnostic pretest and posttest; Their results show that 32.1% of teachers use Microsoft Office programs for the development of classes, compared to 2.6% who use interactive presentations, there is some lack of knowledge in the management or application and resistance to implement them; Regarding the perceived usefulness, they agree that the use of TACs would increase their academic performance, in the same way the perceived ease of use is free of mental and physical effort. It is concluded that the technological implementation facilitates the construction of knowledge about integers.

Downloads

References

Álvarez, W., Becerra, S., y Rodríguez, A. (2019). Competencias comunicativas para la vida a través del uso de la multimedia. Revista Espacios, 40(20). http://www.revistaespacios.com/a19v40n20/a19v40n20p17.pdf

Arias, P., Merino, M., y Peralvo, C. (2017). Análisis de la Teoría Psicogenética de Jean Piaget: Un aporte a la discusión. Dominio de las Ciencias, 3(3), 833-845. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6326679

Belloch, C. (2012). Entornos virtuales de formación. Universidad de Valencia. https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA3.pdf

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación (3ª ed.). Pearson Educación.

Borja, G., y Carcausto, W. (2020). Herramientas digitales en la educación universitaria latinoamericana: una revisión bibliográfica. Revista Educación las Américas, 10(2). https://doi.org/10.35811/rea.v10i2.123

Bravo, L., Burgos, F., Hidalgo, J., Vargas, Y., y Vásquez, M. (2019). Modelo de aceptación de tecnología TAM en NextCloud. Caso de estudio Escuela Computación e Informática. Espacios, 40(21). https://www.revistaespacios.com/a19v40n21/a19v40n21p04.pdf

Cattán, M. (2019). Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación como herramienta pedagógica en la era digital [Tesis de Maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/6986

Davis, F. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340.

García, M. (2020). La docencia desde el hogar. Una alternativa necesaria en tiempos del Covid 19. Polo del conocimiento, 5(4), 304-324. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7398376

García, R. (2010). Utilidad de la integración y convergencia de los métodos cualitativos y cuantitativos en las investigaciones en salud. Revista Cubana de Salud Pública, 36(1). https://doi.org/10.1590/S0864-34662010000100004

Garzón, C. (2021). Las competencias docentes en el siglo XXI de cara a la virtualidad de la educación con ocasión del COVID-19. Revista Red Iberoamericana de Pedagogía, 10(5). https://doi.org/10.36260/rbr.v10i5.1295

Global Campus Nebrija. (2016). Metodología de enseñanza y para el aprendizaje. https://www.nebrija.com/nebrija-global-campus/pdf/metodologia-ensenanza-aprendizaje.pdf

Grisales, A. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. Entramado, 14(2), 198-214. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.4751

González, J. (2021). De las de TIC a las TAC; una transición en el aprendizaje transversal en educación superior. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2929

Hernández, C., y Carpio, N. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. ALERTA, 2(1), 2-5. https://doi.org/10.5377/alerta.v2i1.7535

Herrera, J., y Zapatera, A. (2019). El número como cantidad física y concreta, un obstáculo en el aprendizaje de los números enteros. Revistas de la Universidad de Granada, 13(14), 197-220. https://doi.org/10.30827/pna.v13i4.8226

Liao, S., Jon-Chao, H., Yi-Chen P., Ming-Hui, W., & Yun-Wu, W. (2018). Applying Technology Acceptance Model (TAM) to explore Users’ Behavioral Intention to Adopt a Performance Assessment System for E-book Production. EURASIA, 14(10). https://doi.org/10.29333/ejmste/93575

McMillan, J., y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Pearson Educación S.A.

Metaute, P., Mora, B., y Rugeles, P. (2015). El rol del estudiante en los ambientes educativos mediados por las TIC. Revista Lasallista de Investigaciòn, 132-138. https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a14

Ministerio de Educación. (2016). Currículo de EGB Y BGU MATEMÁTICA. Quito. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/MATE_COMPLETO.pdf

Ministerio de Educación. (2017). Matemática 8 Texto del estudiante. SMEcuadiciones.

Mujica, R. (05 de marzo de 2018). Las TIC y las TAC en el aula. Docentes 2.0. https://blog.docentes20.com/2018/03/las-tic-y-tac-en-el-aula-de-clases-docentes-2-0/

Pita, S. y Pértega, S. (2002). Investigación cuantitativa y cualitativa. Cuadernos de atención primaria, 9(2), 76-78.

Pimbo, A. (2022). Tecnologías del aprendizaje y el conocimiento en el Aprendizaje de números enteros en el octavo año de Educación General Básica [Tesis de Maestría, Universidad Técnica de Ambato] https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/35367

Puello, P., Del Campo, V., y Scholborgh, F. (2020). Modelo de Aceptación Tecnológica (TAM) en el Laboratorio de Física III basado en Internet de las Cosas en el Programa de Ingeniería de Sistemas de la Universidad de Cartagena, Colombia. Revista Espacios, 41(37), 159-171. https://www.revistaespacios.com/a20v41n37/a20v41n37p13.pdf

Ramírez-Correa, P., Alfaro-Pérez, J., y Durand-Alegre, P. (2016). Aceptación y uso de los sitios web de transparencia gubernamental: un estudio empírico en Chile. Revista Espacios, 37(1). https://www.revistaespacios.com/a16v37n01/16370103.html

Rizo, M. (2020). Rol del docente y estudiante en la educaciòn virtual. Revista Multi – Ensayos, 6(12). https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117

Rojas, F., y Farías, D. (2015). Del estadio de las operaciones concretas al de las formales en la enseñanza de la matemática. Investigación y Postgrado, 30(2). http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872015000200004

Santana, G., Castro, R., Gutiérrez, J., Briones, Y., y Mawyin, F. (2021). Criterios sobre las tecnologías del aprendizaje y conocimiento (tac) en tiempos de pandemia covid-19. South Florida Journal of Development, 2(2), 1809-1821. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n2-053

Sapién-Aguilar, A., Castillo-Cuevas, M., Piñón-Howlet, L., Araiza-Zapta, P., & Salcido-Ornelas, D. (2017). Teaching Competences in Higher Education Virtual Learning Environments. International Review of Management and Business Research, 6(4). https://irmbrjournal.com/papers/1513070818.pdf

Tam, J., Vera, G., y Oliveros, R. (2008). Tipos, métodos y estrategias de investigación científica. Pensamiento y acción, (5), 145-154. http://www.imarpe.pe/imarpe/archivos/articulos/imarpe/oceonografia/adj_modela_pa-5-145-tam-2008-investig.pdf

Terán-Guerrero, F. (2019). Aceptación de los estudiantes universitarios en el uso de los sistemas e-learning Moodle desde la perspectiva del moselo TAM. Ciencia Unemi, 12(29), 63-76. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss29.2019pp63-76p

Valarezo, J., y Santos, O. (2019). Las tecnologías del aprendizaje y el conocimiento en la formación docente. Conrado, 15(68), 180-186.

Valencia, L., Arias, C., Guzmán, A., y Montilla, H. (2021). Herramientas y metodologías para gamificación educativa y organizacional (Vol. 1). Corporación Universitaria de Austrias.

Velasco, M. (2017). Las TAC y los recursos para generar aprendizaje. Infancia, Educaciòn y Aprendizaje, 3(2), 771-777. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.796

Published

2023-02-10

How to Cite

Pimbo-Tibán, A. G., Manotoa-Labre, H. R., Medina-Chicaiza, R. P., & Morocho-Lara, H. D. (2023). Learning and Knowledge Technologies: implementation acceptance analysis based on the TAM Model. ODIGOS JOURNAL, 4(1), 89–110. https://doi.org/10.35290/ro.v4n1.2023.752

Issue

Section

Articles