Benefits of virtual reality in the teaching of literacy in basic education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ro.v4n2.2023.877

Keywords:

teaching process, educational system, educational informatics, reading, writing, e-learning, educational environment

Abstract

Virtual reality in the educational environment, due to its great potential, is capable of immersing students in immersive and multisensory environments through surround sounds and images that captivate their attention. The present research is carried out based on its objective, which is to describe the benefits generated by the application of virtual reality in the teaching of reading and writing in students of General Basic Education. A documentary research with a qualitative approach and deductive method was developed. With respect to the results achieved, a significant level of ignorance and application of technological tools by the teacher was patented, so it is notorious the setback in the teaching of this, since, according to data thrown by the INEVAL from 2012 to 2019 were 12% and 18.10%, so that the use of such technological tool was taken into consideration for the consolidation of significant learning and thus reduce the poverty gap of the educational field currently, to which a large part of students agree with the use of is. Finally, virtual reality creates learning environments that generate relevant experiences, favoring reading and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balanta, A., Díaz, E., y González, L. (2015). Estrategias lúdicas para el fortalecimiento de la lecto–escritura en las niñas y niños del grado tercero de la institución educativa Carlos Holguín Malarino, sede “niño Jesús de atocha” de la ciudad de Cali [Tesis de Especialidad, Fundación Universitaria los Libertadores]. http://hdl.handle.net/11371/433

Casey, L. (1994). Realidad Virtual. McGrawHill.

Condori, R. (2015). Aplicación de la realidad aumentada en el aprendizaje de la lectoescritura [Tesis de grado, Universidad Mayor de San Andrés]. http://repositorio.umsa.bo/xmlui/handle/123456789/7593

Córdoba, G. (2020). Estrategia didáctica para el fomento de la lectura mediante la tecnología de la realidad aumentada Metaverse y Arloopa, en los estudiantes de décimo grado [Tesis de Maestría, Universidad de Santander]. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/cdb69706-4b74-4f31-bc6f-6618f7bdc544

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2019). Medir la pobreza de los aprendizajes, una labor necesaria en Ecuador. Revista Evaluación Educativa, 3. http://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/revista/wp-content/uploads/2021/01/INEVAL_DICS_RDEE_Volumen3-1.pdf.

Machado, J. (11 de mayo de 2022). El 6% de ecuatorianos mayores de 15 años no sabe leer ni escribir. Primicias. https://www.primicias.ec/noticias/sociedad/analfabetas-ecuatorianos-mayores-leer-escribir/

Montealegre, R., y Forero, L. (2006). Desarrollo de la lectoescritura : adquisición y dominio. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 25-40. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s0123-91552006000100003

Moreno, N., Leiva, J., Galván, M., López, E., y García , F. (2017). Realidad aumentada y realidad virtual para la enseñanza-aprendizaje de inglés desde un enfoque comunicativo e intercultural. En Ruiz Palmero, J., Sánchez-Rodríguez, J., y Sánchez-Rivas, E. (Eds.). Innovación docente y uso de las TIC en educación. UMA Editorial. http://www.enriquesanchezrivas.es/congresotic/archivos/Form_Compet_metodos/MorenoMartinez_Otros.pdf

Nesenbergs, K., Abolins, V., Ormanis, J., &Mednis, A. (2021). Use of Augmented and Virtual Reality in Remote Higher Education: A Systematic Umbrella Review. Education Sciences, 11(1), 8. https://doi.org/10.3390/educsci11010008

Otero, A., y Flores, J. (2011). Realidad Virtual: Realidad virtual: Un medio de comunicación de contenidos. Aplicación como herramienta educativa y factores de diseño e implantación en museos y espacios públicos. Revista ICONO 14, 9 (2), 185-211. https://doi.org/10.7195/ri14.v9i2.28.

Prieto, B. (2017). El uso de los métodos deductivo e inductivo para aumentar la eficiencia del procesamiento de adquisición de evidencias digitales. Cuadernos de contabilidad, 18(46), 56-82. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc18-46.umdi

Sánchez de Medina, C. (2009). La importancia de la lectoescritura en educación infantil (14). https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_14/CARMEN_SANCHEZ_1.pdf

Suárez, A., Pérez, C., Vergara, M., y Alférez, V. (2015). Desarrollo de la lectoescritura mediante TIC y recursos educativos abiertos. Apertura: revista de innovación educativa, 7(1), 38-49.

Tzenguzha, F., Cárdenas, N., Flores Chuqui-marca, D., y Brito, J. (2021). Herramientas virtuales de aprendizaje para el desarrollo de la lecto-escritura. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 351. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1506

Toala-Palma, J., Arteaga-Merga, J., Quintana-Loor, J., y Santana-Vergara, M. (2020). La Realidad Virtual como herramienta de innovación educativa. EPISTEME KOINONIA, 3(5). http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/258/2581039017/2581039017.pdf

Valverde, Y. (2014). Lectura y escritura con sentido y significado, como estrategia de pedagógica en la formación de maestros. Revista Fedumar Pedagogía y Educación, 1(1), 71-104. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/fedumar/article/view/453/385

Vera, G., Ortega, J., y Burgos, Á. (2003). La realidad virtual y sus posibilidades didácticas. Eticanet. (2). https://ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/Numero2/Articulos/Realidadvirtual.pdf

Published

2023-06-10

How to Cite

Pozo Montenegro , J. N. (2023). Benefits of virtual reality in the teaching of literacy in basic education students. ODIGOS JOURNAL, 4(2), 57–72. https://doi.org/10.35290/ro.v4n2.2023.877

Issue

Section

Articles