Psychological accompaniment to the effects of homophobic and transphobic violence in teenagers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v2n1.2023.800

Keywords:

Adolescense, violence, homophobia, transphobia, psychological support

Abstract

This study is focused on LGBTI adolescents who have been part of the psychological accompaniment process within the Ecuadorian Network of Psychology for LGBTI Diversity (REPsiD) attended by mental health professionals based on affirmative therapy, which is focused on working on the effects of violence in people of diversity.

Six interviews consisting of 16 open-ended questions were conducted with mental health professionals, which were audio and video recorded for subsequent thematic analysis. The methodology used was qualitative. Once all the information mentioned in the interviews was analyzed, 2 figures were created where all the categories of the study are organized, firstly, figure 1 describes the effects of homophobic and transphobic violence in adolescents, synthesizing 5 categories; figure 2 is focused on comprehensive care described by 8 categories.

Finally, as a conclusion, it is shown that violence in the lives of gender-diverse adolescents drastically impairs their development, thus showing the need for the use of key elements for comprehensive psychological support.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaldía Mayor de Bogotá. (2008). Barreras de acceso y permanencia de personas Lesbianas, Gays, Bisexuales y Transgeneristas - LGBT - En el sistema educativo de Bogotá. Secretaria de Planeación

Arango, M., y Corona-Vargas, E. (2015). La Violencia homofóbica y transfóbica en el ámbito escolar: hacia centros educativos inclusivos y seguros en América Latina. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244840

Cáceres, C., y Salazar, X (Eds.). (2013). Era como ir todos los días al matadero... El bullying homofóbico en instituciones públicas de Chile, Guatemala y Perú. Instituto de Estudios en Salud, Sexualidad y Desarrollo Humano, Universidad Peruana Cayetano Heredia, PNUD, UNESCO. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/4424

Calton, J., Bennett, L., & Gebhard, K. (2016). Barriers to Help Seeking for Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, and Queer Survivors of Intimate Partner Violence. Trauma, violence, & abuse, 17(5), 585-600. https://doi.org/10.1177/1524838015585318

Carvajal, A. (2018). Transexualidad y transfobia en el sistema educativo. Revista Humanidades, 8(1), 137-181. https://doi.org/10.15517/h.v8i1.31467

Duarte, C. (2012). Sociedades adultocéntricas: sobre sus orígenes y reproducción. Última década, 20(36), 99-125. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362012000100005

Escolar-Gutiérrez, M., Portabales-Barreiro, L., Pascual-Sánchez, A., y Asenjo-Araque, N. (2016). Bullying y riesgo de suicidio en niños y adolescentes transexuales. avances en psicología clínica.

Gómez, A., Moreno, O., y Puche, L. (2009). Adolescentes lesbianas y gays frente a la homofobia. Transexualidad, adolescentes y educación: miradas multidisciplinares. Egales.

Lelutiu-Weinberger, C., & Pachankis, J. (2017). Acceptability and preliminary efficacy of a lesbian, gay, bisexual, and transgender-affirmative mental health practice training in a highly stigmatizing national context. LGBT health, 4(5), 360-370. https://doi.org/10.1089/lgbt.2016.0194

Marks, I. (1969). Fears and phobias. American Press.

Martínez, C., Tomicic, A., Gálvez, C., Rodríguez, J., Rosenbaum, C., y Aguayo, F. (2018). Psicoterapia culturalmente competente para el trabajo con pacientes LGBT+: una guía para psicoterapeutas y profesionales de la salud mental.

Malyon, A. (1982). Biphasic aspects of homosexual identity formation. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 19(3), 335–340. https://doi.org/10.1037/h0088444

Meyer, I. (2003). Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and bisexual populations: conceptual issues and research evidence. Psychological bulletin, 129(5), 674. http://doi.org/10.1037/0033-2909.129.5.674

Mollo-Avendaño, B., y Fuentes-Salazar, J. (2019). Liderar para la inclusión. Concepciones sobre la identidad transgénero en un equipo directivo. Revista Saberes Educativos, (3), 54-77. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2019.53789

Ortiz-Hernández, L. (2004). La opresión de minorías sexuales desde la inequidad de género. Política y cultura, (22), 161-182. http://www.scielo.org.mx/pdf/polcul/n22/n22a09.pdf

Otero, L. (2017). Actitudes frente a la diversidad sexual entre los estudiantes de Trabajo Social mexicanos: el contexto regiomontano. Cuadernos de Trabajo Social, 30(2), 417-433. http://dx.doi.org/10.5209/CUTS.52131

Perez, R., DeBord, K., & Bieschke, K. (2007). Handbook 0/Counseling and Psychotherapy" With Lesbian, Gay Bisexual, and Transgender Clients.

Sepúlveda, G. (2013). Psicoterapia evolutiva con niños y adolescentes. Editorial Mediterráneo.

Suárez, D., Rodríguez, M., Martín, M., Alonso, A., y Suárez, G. (2019). Estudio exploratorio retrospectivo sobre violencia homofóbica y transfóbica en la trayectoria escolar de activistas cubanos LGBT. Revista Sexología y Sociedad, 25(1) 72 –87.

Tomicic, A., Gálvez, C., Quiroz, C., Martínez, C., Fontbona, J., Rodríguez, J., Aguayo, F., Rosenbaum, C., Leyton, F., y Lagazzi, I. (2016). Suicidio en poblaciones lesbiana, gay, bisexual y trans: revisión sistemática de una década de investigación 2004–2014. Revista médica de Chile, 144, 723–733. https://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872016000600006

UNESCO. (2013). Respuestas del sector de educación frente al bullying homofóbico. Cuadernillo No. 8. Santiago de Chile.

Viveros, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate feminista, 52, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005

Zúñiga-Salazar, E., Valdiviezo-Oña, J., Ruiz-Cordoba, O., Baldus-Andrade, D., y Paz, C. (2021). Servicios psicológicos afirmativos para personas LGTBIQA+ en Ecuador: cambios en el malestar psicológico. Terapia Psicológica, 39(3), 353-374. https://doi.org/10.4067/S0718-48082021000300353

Published

2023-03-10

How to Cite

Cevallos Pérez, D. A., & Zuñiga Salazar , E. (2023). Psychological accompaniment to the effects of homophobic and transphobic violence in teenagers. U-Mores JOURNAL, 2(1), 39–53. https://doi.org/10.35290/ru.v2n1.2023.800