Arithmetic learning of basic mathematical operations through Math Cilenia at the Las Mercedes Fiscal Educational Unit of 24 de Mayo-Manabí

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1075

Keywords:

learning, teaching, strategy, technology, mathematics, ICT

Abstract

ICT tools have increased their use in educational institutions as a pedagogical strategy to improve the teaching-learning process in different academic areas in an interactive and motivating way, which poses the challenge of inserting these tools in the classroom. This study consisted of a diagnosis of the effectiveness of the use of the Math Cilenia tool for basic operations at the elementary basic level of the Unidad Educativa Fiscal Las Mercedes de 24 de Mayo-Manabí. The action-research approach guided this study, combining the analysis of qualitative and quantitative information for the processing of results, the activities carried out were: i) Diagnosis of the problem; ii) Action plan of the solution; iii) Implementation in the classroom; and iv) Evaluation of results. The results showed improvement in the learning processes of basic operations, compared to the traditional method. It is concluded that the use of ICT tools improves the motivation and learning capacity of students. Future research will lead to the execution of a new learning cycle of the action plan with new basic operations using Math Cilenia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albitres, J., y Salinas, L. (2019). Aplicación de un módulo autoinstructivo de matemática y su efecto sobre el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Infinitum, 9(1), 9–13. https://doi.org/10.51431/infinitum.v9i1.525 DOI: https://doi.org/10.51431/infinitum.v9i1.525

Alvites-Huamaní, C. (2017). Herramientas TIC en el aprendizaje en el área de matemática: Caso Escuela PopUp, Piura-Perú. HAMUT’AY, 4(1), 18-30. http://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/HAMUT/article/view/1393/1358 DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v4i1.1393

Cedeño-Muñoz, G., y Barcia-Briones, M. (2020). El Math Cilenia en el aprendizaje de la matemática en los estudiantes preescolar. Polo Del Conocimiento, 5(12), 602–615. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8042573

Coloma, M., Labanda, M., Michay, G., y Espinoza, W. (2020). Las Tics como herramienta metodológica en matemática. Revista Espacios, 41(11), 7. https://revistaespacios.com/a20v41n11/a20v41n11p07.pdf

Cuzco, D. (2021). Uso de herramientas tecnológicas para el proceso de enseñanza y aprendizaje en el estudio de: “Ecuaciones e Inecuaciones de primer grado” para los estudiantes de noveno año de Educación General Básica del Colegio de Bachillerato PCEI “Viejo Luchador” de la ciudad de Ibarra del año lectivo 2021-2022 [Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador]. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/27687

Dávila-Muñoz, C., y Rodríguez-Gámez, M. (2021). El Math Cilenia en la enseñanza de matemática en los estudiantes de Educación Básica. Polo Del Conocimiento, 6(3), 1843–1854. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926923

Gómez, J. (2022). Las aventuras de las tablas de multiplicar Dificultades en el aprendizaje de las matemáticas: Operaciones básicas y tablas de multiplicar en niños de grado tercero, cuarto y quinto de la institución Carlos Garavito Acosta de Gachancipá [Tesis de grado, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/5949177

González, S. (2022). Herramienta digital Graspble Math en el proceso enseñanza-aprendizaje de matemática en los estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa Teodoro Wolf [Tesis de maestría, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/8134

Lozano, S. (2021). TIC y el aprendizaje de matemáticas: caso en educación media. EDUTECH REVIEW. International Education Technologies Review, 8(1), 49–63. https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v8.2939 DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revedutech.v8.2939

Mastachi, M. (2015). Aprendizaje de las Operaciones Básicas en Aritmética a través de la Resolución de Problemas [Tesis de maestría, Universidad Veracruzana]. https://cdigital.uv.mx/bitstream/handle/123456789/41581/MastachiPerezMaCarmen.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Mero-Ponce, J. (2021). Herramientas digitales educativas y el aprendizaje significativo en los estudiantes. Dominio de Las Ciencias, 7(1), 712–724. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8385914

Padilla, I., y Conde-Carmona, R. (2020). Uso y formación en TIC en profesores de matemáticas: un análisis cualitativo. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 60, 116–136. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n60a7 DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n60a7

Quiroga, L., Jaramillo, S., y Vanegas, O. (2019). Ventajas y desventajas de las tic en la educación “Desde la primera infancia hasta la educación superior”. Revista Educación y Pensamiento, 26(26), 77–85. http://www.educacionypensamiento.colegiohispano.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/103

Ramírez, M. (2022). Las TIC en el aprendizaje de las operaciones básicas matemáticas de los estudiantes de la Escuela de Educación Básica Mercedes Moreno Irigoyen, año 2021 [Tesis de maestría, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/8978

Siguencia, J., y Tapia, P. (2022). Propuesta de herramientas digitales que contribuyan a la enseñanza de las matemáticas en el noveno año de EGB de la Unidad Educativa Corel [Tesis de grado, Universidad Nacional de Educación]. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2461

Valero, N., y González, J. (2020). Análisis comparativo entre la enseñanza tradicional matemática y el método ABN en Educación Infantil. Edma, 9(1), 40–61. https://doi.org/10.24197/edmain.1.2020.40-61 DOI: https://doi.org/10.24197/edmain.1.2020.40-61

Vargas, N., Niño, J., y Fernández, F. (2020). Aprendizaje basado en proyectos mediados por tic para superar dificultades en el aprendizaje de operaciones básicas matemáticas. Revista Boletín REDIPE, 9(3), 167–180. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/943/857 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v9i3.943

Vital, M. (2021). Plataformas Educativas y herramientas digitales para el aprendizaje. Vida Científica Boletín Científico de La Escuela Preparatoria No. 4, 9(18), 9–12. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa4/article/view/7593

Published

2024-01-10

How to Cite

Ávila Martínez, W. W., & Meza Hormaza, J. A. (2024). Arithmetic learning of basic mathematical operations through Math Cilenia at the Las Mercedes Fiscal Educational Unit of 24 de Mayo-Manabí. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 11(1), 119–137. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1075

Issue

Section

Articles