National and regional comparative analysis of reading competence in Ecuadorian students of General Basic Education, Sublevels Elementary and Middle School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v11n3.2024.1129

Keywords:

Reading competence, skills, reading, educational system

Abstract

This article sought to address the reality of Ecuadorian education on reading competence in students of the Ecuadorian system. For this, the results of the tests applied at the national level by the National Institute of Educational Evaluation (INEVAL) and, at the regional level, the results of the tests of the Latin American Laboratory for Evaluation of the Quality of Education (LLECE) were used. in the area of ​​Language and Literature oriented to the reading skills of the Elementary and Middle sublevels of Ecuadorian basic education. In addition, the study incorporated documentary research, the deductive method, the comparative level and the quantitative approach. According to the LLECE, for 2019, 74% of Basic High School students and 42% of Basic Elementary School students did not achieve reading proficiency. Based on the analysis, it was concluded that the results of the national evaluations did not present great advances. In the regional evaluations, Ecuador does not exceed the regional average and differed from the national measurements and the regional measurements (35.7% in Basic Elementary and 77.6% in Basic Middle). This could have been due to the complexity of the content, political reasons or management of standards different from those managed internationally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banco Mundial, UNICEF y UNESCO (2022). Dos años después salvando a una generación. https://www.unicef.org/paraguay/media/8081/file/Dos%20a%C3%B1os%20despu%C3%A9s:%20salvando%20a%20una%20generaci%C3%B3n.pdf

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación administración, economía, humanidades y ciencias sociales (3.a ed.). Pearson. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf.pdf

Bos, M., Viteri, A., y Zoido, P. (2019). Nota PISA #18: PISA 2018 en América Latina: ¿Cómo nos fue en lectura? [hoja informativa]. Banco Interamericano de Desarrollo. https://doi.org/10.18235/0002039 DOI: https://doi.org/10.18235/0002039

Del Valle, M. (2015). El acto de leer: una experiencia en Educación Primaria. Educere, 20 (65), 91-98. https://www.redalyc.org/pdf/356/35646429010.pdf

Domínguez, I. Rodríguez, L. Torres, Y., y Ruíz, M. (2015). Importancia de la lectura y la formación del hábito de leer en la formación inicial. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 3(1), 94-102. https://www.redalyc.org/pdf/5523/552357190012.pdf

Flotts, M. , Manzi, J., Jiménez, D., Abarzúa, A., Cayuman, C., y García, M. (2015). Informe de resultados TERCE: Logros de aprendizaje. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243532

Gallego, J. Figueroa, y S. Rodríguez, A. (2019) La comprensión lectora de escolares de educación básica. Literatura y Lingüística, (40), 187-208 https://www.scielo.cl/pdf/lyl/n40/0716-5811-lyl-40-187.pdf DOI: https://doi.org/10.29344/0717621X.40.2066

Guamán, N. (2018). La lectura y el rendimiento académico de los estudiantes de octavo año en la Escuela de Educación General Básica “Manuel Quiroga”, año lectivo 2017-2018 [Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio Institucional UCE. https://www.dspace.uce.edu.ec/entities/publication/b97f4d84-fafc-4e2c-877f-5cd10c612439

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2018). La educación en Ecuador: logros alcanzados y nuevos desafíos, Resultados educativos 2017-2018. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://www.evaluacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/02/CIE_ResultadosEducativos18_20190109.pdf

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2022). Agenda de Investigación en Evaluación Educativa 2022-2025. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/BI/agenda-de-investigacion-en-evaluacion-educativa-2022-2025/

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2023). Informe Nacional de Resultados Ser Estudiante Subnivel Básica Media. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. http://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/BI/nacionales-informes-y-resultados/

Jiménez, E, (2014) Comprensión lectora vs Competencia lectora: qué son y qué relación existe entre ellas. Investigaciones Sobre lectura, (1), 65-83. https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi1.10943 DOI: https://doi.org/10.37132/isl.v0i1.17

Lara, E. y Salazar, E. (2019). Competencia Lectora de los Estudiantes que Ingresan a la Secundaria en la Unidad Educativa Fiscomisional Sagrado Corazón. Revista Científica Hallazgos, 4(3), 240–249. https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/362/283

Márquez, A. (2017). Sobre lectura, hábito lector y sistema educativo. Perfiles Educativos, 39(155), 3–18. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v39n155/0185-2698-peredu-39-155-00003.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.155.58100

Ministerio de Educación de Argentina (2012). Entre docentes de escuela primaria La lectura y la escritura en la escuela, textos para compartir (1. a ed.). Ministerio de Educación de Argentina. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005377.pdf

Ojeda, N. y Palacios, Y. (2018). Cibercreatividad: un té, un tú y un nosotros. Revista de Investigación, 42(94), 1-17. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376160142003

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2007). El programa PISA de la OCDE ¿Qué es y para qué sirve? Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. https://www.oecd.org/pisa/39730818.pdf

UNESCO (2022). El estudio ERCE 2019 y los niveles de aprendizaje en lectura. Organización de Las Naciones Unidas Para La Educación, Ciencia y La Cultura. https://es.unesco.org/sites/default/files/niveles_de_aprendizaje_-_lectura.pdf

UNESCO, NU CEPAL, y UNICEF (2022). La encrucijada de la educación en América Latina y el Caribe: Informe regional de monitoreo ODS4-Educación 2030. UNICEF. https://www.cepal.org/es/publicaciones/48153-la-encrucijada-la-educacion-america-latina-caribe-informe-regional-monitoreo

Published

2024-09-10

How to Cite

Baño Cabezas, F. G. (2024). National and regional comparative analysis of reading competence in Ecuadorian students of General Basic Education, Sublevels Elementary and Middle School. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 11(3), 53–70. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n3.2024.1129

Issue

Section

Articles