Guided reading for the development of reading comprehension in elementary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v12n2.2025.1304

Keywords:

reading, reading comprehension, guided reading, reading interest, reading levels

Abstract

Developing reading comprehension in students has become an odyssey for teachers because even though reading comprehension is one of the most essential pillars to develop during the educational process, students have difficulties in understanding what they read, with little vocabulary, little interest in reading, and with difficulty in applying the levels of reading comprehension. Taking into account the demands of today's society, it was necessary to establish improvements for reading comprehension and to innovate the teaching methodology, thus pointing out guided reading. The objective of this work was to determine how guided reading improves reading comprehension in elementary school students. The research is correlational type with the use of the hypothetical deductive method starting from general premises to reach a particular conclusion, for the analysis of the data the statistical software SPSS was used, with the application of the chi-square statistical model to test hypotheses according to the relationship between variables, resulting in a value of 0.007 approving the alternative hypotheses. As a last point, it was determined that guided reading allows improving reading comprehension in students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávila, H. Gonzales, M y Licea, S. (2020). La entrevista y la encuesta ¿Métodos o técnicas de investigación empírica? Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación. 11(3). https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/992/997

Bagur Pons, S., Rosselló Ramon, M., Paz Lourido, B., y Verger, S. (2021). El Enfoque integrador de la metodología mixta en la investigación educativa. RELIEVE - Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 27(1). doi:https://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.21053 DOI: https://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.21053

Cervantes, R., Pérez, A., y Alanís, M. (2017). Niveles de comprensión lectora. sistema CONALEP: caso específico del plantel n° 172, de ciudad Victoria, Tamaulipas. Revista Internacional de Ciencias Sociales Y Humanidades, SOCIOTAM, XXVII (2), 73–114. https://www.redalyc.org/journal/654/65456039005/html/

Cieza Altamirano, W. P. (2023). Análisis de la comprensión lectora en la educación. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(31), 5. doi:https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.695 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.695

Duvillier, L y McCaffrey. C. (2022). Cuatro de cada cinco niños y niñas en América Latina y el Caribe no podrán comprender un texto simple. Unicef. https://www.unicef.org/lac/comunicados-prensa/cuatro-de-cada-cinco-ninos-y-ninas-en-america-latina-y-el-caribe-no-podran-comprender-un-texto-simple

Figueroa Sepúlveda, S., y Gallego Ortega, J. (2021). Relación entre vocabulario y comprensión lectora: Un estudio transversal en educación básica. REVISTA SIGNOS. ESTUDIOS DE LINGÜÍSTICA Revista Signos. Estudios de Lingüística, 54(106). doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342021000200354 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09342021000200354

Lastre, D., Páez Santana, M., y López Tumbaco, O. (2019). Análisis estadístico de tablas de contingencia y chi cuadrado para medir el flujo migratorio en Ecuador en 2018. Revista Científica Ecuatoriana, 3(1). doi:https://doi.org/10.46480/esj.3.1.24 DOI: https://doi.org/10.46480/esj.3.1.24

López Aguado, M., y Gutiérrez Provecho, L. (2019). Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educación, 12(2), 14. doi: https://doi.org/10.1344/reire2019.12.227057 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2019.12.227057

Lucas Bazurto, M., y Chancay Cedeño, C. (2022). Estrategia metodológica para fomentar la comprensión lectora en los estudiantes de Educación General Básica en la Institución Teresa Intriago Delgado. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(Extraordinario), 1-22. doi:https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iExtraordinario.1666 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v26iExtraordinario.1666

Lucas Bazurto, M., y Chancay Cedeño, C, op. cit, p. 10.

Murillo, L., y Naranjo, A. (2021). Fortalecimiento de la Comprensión Lectora Mediante la Plataforma de Educaplay en Estudiantes de Grado Sexto del Colegio Integrado del Municipio de Cabrera. [Tesis de Titulación, Universidad Libre de Colombia] Repositorio Unilibre.https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/19593/Trabajo%20de%20grado.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ovalle, A. (2006). Producto educativo: Guía docente para la aplicación del Método de lectura Guiada en Segundo y Tercero de la Escuela Básica en el Liceo Martin Heidegger. [Tesis para la obtención del título académico]. Repositorio Ups https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/3208/1/UPS-QT01643.pdf

Roldán, A. (2019). Leer, comprender y aprender en la escuela secundaria: enfoques y perspectivas. Revista Scielo Brazil, 30. doi:https://doi.org/10.1590/0103-6564e20180126 DOI: https://doi.org/10.1590/0103-6564e20180126

Romero, J. (2019). Aplicación del enfoque de Lectura Guiada para la mejora de la comprensión lectora en español en alumnos que participan en un programa bilingüe inglés-español. Revista de Estudios Filológicos, 4(96-123). doi:10.57087/Verbeia.2019.4060 DOI: https://doi.org/10.57087/Verbeia.2019.4060

Sánchez Flores, F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 21. doi:https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644 DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644

Unesco. (2021). Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019): reporte nacional de resultados; Ecuador. 0000380246. Obtenido de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380246

Verano Dorival, N., y Espinoza Quispe, H. (2019). La enseñanza de la lectura desde el modelo de lectoescritura balanceada. Obtenido de [ Tesis de grado, Pontificia Universidad Católica del Perú] PUCP Repositorio: https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio//handle/20.500.12404/18037

Verano Dorival, N., y Espinoza Quispe, H, op. cit, p. 23-24.

Vizcaíno Zúñiga, P., Cedeño Cedeño, R., & Maldonado Palacios, I. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 9723-9762. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658

Zamudio Chávez, L., y Rendón Casas , R. (2023). De la decodificación a la lectura comprensiva: una experiencia en contextos educativos rurales de los departamentos de Antioquia y Bolívar. Obtenido de [Tesis de grado, Universidad de La Salle]: https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_literatura_lengua_castellana/2

Published

2025-05-10

How to Cite

Sibri Salto, D. P., & Pinduisaca Torres, R. E. (2025). Guided reading for the development of reading comprehension in elementary school students. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 12(2), 47–61. https://doi.org/10.35290/rcui.v12n2.2025.1304

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.