The use of chess as a pedagogical strategy from intercultural education at the Universidad Experimental de Caracas (Unexca- Sede Altagracia)

Authors

  • Yulitza Josefina García Pitre Universidad Nacional Experimental de la Gran Caracas (UNEXCA), Venezuela.

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v4n1.2017.47

Keywords:

Chess, pedagogic strategy, interculturality, intercultural education

Abstract

In the current societies the interculturality is a predominant shot, thus, one of the appearances that centers special interest roots in the researches of common spaces for the meeting, the have a con-versation of knowledges and places for the daily exchange between the inhabitants, as well as his demonstration in the distinct sectors that constitute the life in society, From the educational point of view the intercultural education plays a role of particular importance for the put in practice of diverse proposals centered to develop alternatives for the consolidation of the educational integration respec-ting the distinct cultures of origin.

One of these strategies from the pedagogical is the proposal of the use of the chess like road of interaction for the social understanding considering contributions such as: the cultural wealth, the creativity and multiple opportunities for have a conversation intercultural, for this selects the uni-versity sector considering that in this sector make in the current moments a series of transforma-tions, The University School Francisco of Miranda recently was transformed in the Experimental University of Caracas(UNEXCA- Calm Altagracia), thus in the frame of the transformations that give to the internal of this institution this study results of relevance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yulitza Josefina García Pitre, Universidad Nacional Experimental de la Gran Caracas (UNEXCA), Venezuela.

Ingeniero en Sistemas, Magister en Tecnologías para la Gestión y práctica docente. 9 años de experiencia como profesor de grado y posgrado, Par Académico Iberoamericano en Informática, Planificación y Gestión Estratégica por tres años consecutivos, posee certificaciones internacionales en Informática, además investigador y conferencista en diferentes países como España, México, Estados Unidos y Chile. Actualmente se desempeña en la  Dirección de Sistematización Institucional, es Coordinador de la Gestión de la Investigación y Editor de la Revista Científica UISRAEL.

References

AEDUCARD (2012). Aprende a Jugar Ajedrez. Ajedrez para la educación dominicana Edición Libre

Bello, J. (2004). Valores Esenciales para la vida en familia y en la comunidad. Biblioteca básica temática: Caracas, Venezuela.

Borrell, M. (1975). Ajedrez Brillante. Historia, anécdotas, curiosidades. Editorial Bruguera: Barcelona, España.

Cruz Roja (2013). Guía para la gestión de la Diversidad Cultural: Madrid, España

Escalona (2009). Interculturalidad. Ministerio del Poder Popular para la Ciencia y la Tecnología: Caracas-Venezuela

Escarbajal, A. (2011). Hacia la Educación Intercultural. Pedagogía social. Revista interuniversitaria [1139-1723 (2011) 18,

-149] • tercera época

Giusti, M. (s/f). Los Derechos Humanos en un Contexto Intercultural. Recuperado de:

http://red.pucp.edu.pe/wp-content/uploads/biblioteca/Miguel%20Giusti.pdf

González (2005). Tendencias y retos de la educación superior en el mundo contemporáneo. Universidad Central “Marta

Abreu” de Las Villas. Centro de Estudios de Educación Superior. Cuba

Grau, R. (2000). Tratado general de ajedrez: Rudimentos. Buenos Aires, Argentina

Gutiérrez (s/f). Precisiones metodológicas para la elaboración de la estrategia pedagógica: Instituto Félix Valera. Santa Clara. Cuba

Hurtado de Barrera, J. (2010). Guía para la compresión holística de la Ciencia. Universidad Nacional Abierta. Dirección de

Investigación y Postgrado. Tercera Edición, Fundación Sypal: Caracas.

Kasparov, G. (2016). Como la vida imita al ajedrez: Editorial Debate. Madrid, España.

García La Rosa, M. (2009) Ajedrez Integral educación, conciencia y comunidad: El Juego Ciencia Editores, C.A. Caracas,

Venezuela.

González Lucini, F. (2000) Temas transversales y educación en valores. Editorial GRUPO ANAYA, S. A. Madrid-España.

Muñoz Sedano, A. (2001). Enfoques y Modelos de Educación Multicultural e Intercultural. Recuperado de:

https://www.educacion.navarra.es/documents/57308/57732/sedano.pdf/38be9010-993f-433a-bc15-11727c9ef257

Panov, V. y Estrin, Y. (1988). Curso de Aperturas Abiertas. Ediciones Martínez: Madrid, España

Pasek, E. (2004). Globalización y Ética en el Curriculum: Revista Educación y Ciencias Humanas. Año XII. Nº 22. República

Bolivariana de Venezuela.

Rehaag, I. (2007). El pensamiento sistémico en la Asesoría Intercultural. La aplicación de un enfoque teórico a la práctica:

Editorial Abya Yala. Quito, Ecuador

Sales, A. y García, R. (1997). Programa de Educación Intercultural. Segunda edición. Editorial Desclee De Brouwer. Sevilla-

España.

UNESCO (2003) La Declaración Universal sobre diversidad cultural, una visión, una plataforma conceptual, un semillero de

ideas, un paradigma nuevo. UNESCO-Perú.

Valle, A. (2007). Metamodelos de la Investigación Pedagógica: Ministerio de Educación. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Ciudad de la Habana. Cuba.

Published

2017-01-09

How to Cite

García Pitre, Y. J. (2017). The use of chess as a pedagogical strategy from intercultural education at the Universidad Experimental de Caracas (Unexca- Sede Altagracia). UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 4(1), 18–29. https://doi.org/10.35290/rcui.v4n1.2017.47

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.