The body as a mathematical instrument: exploring the teaching of numerical sequences and patterns through body percussion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ro.v6n2.2025.1494

Keywords:

learning, music, body, movement, math

Abstract

Body percussion, an innovative methodology that uses the body as a musical instrument. The present study aimed to evaluate the impact of body percussion on the learning of numerical patterns in fourth grade students. Through a mixed methodological approach, which combined teacher surveys with a Likert scale to know their point of view on the use of this tool in the teaching-learning process and a quasi-experimental design of interrupted time series with pre and post-test, it was found that students who incorporated body percussion activities in their classes obtained significantly better results in tests of recognition and generation of numerical patterns, as evidenced by the Student t test for related samples. These findings suggest that body percussion not only improves academic performance in mathematics, but also develops key cognitive skills such as attention, memory and logical reasoning. To maximize the benefits of this methodology, it is essential to train teachers in its effective implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Faneite, S. F. (2023). Los enfoques de investigación en las Ciencias Sociales. Revista Latinoamericana Ogmios, 3(8), 82–95. https://doi.org/10.53595/rlo.v3.i8.084

Aliano, B. Rodrugues,F. Valentim V. Borragine, S.Percusión corporal en las clases de educación física. Revista Multidis,ciplinar Científica Centro del Conocimiento. Número 08. Año 02, Vol. 03. pp 69-85

http://www.revistacronica.es/index.php/revistacronica/article/view/143

Liern, C. Queralt, T. (2018) Música y Matemáticas: La Armonía de los números. Editorial Servicio de publicaciones de la federación española de sociedades de profesores de Matemáticas.

Maldonado, J. (2018). Metodologías de la investigación social. Paradigmas cuantitativo, sociocrítico, cualitativo, complementario.Ediciones de la U

Maldonado, B., Prados, M., & Márquez, M. (2017). Reescribir el cuerpo educado. De la voz silenciada y la emoción contenida al cuerpo educando. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 377-386. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349853365037

Mall, P., Spychiger, M., Vogel, R., y Zerlik, J. (2016). European Music Portfolio (EMP), Maths:'Sounding Ways Into Mathematics’. Teacher's Handbook. Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg http://maths.emportfolio.eu/images/deliverables/Teacher_Handbook_Spanish_V ersion.pdf

Maza, M. (2021). Diseño y aplicación de estrategias de aprendizaje a partir del método kinético [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma Chapingo. https://repositorio.chapingo.edu.mx/server/api/core/bitstreams/42007f8b-6e4b-411b-86f6-c578e4a0b443/content

Muñoz, M. (2021). El cuerpo en la producción de conocimiento: investigación aplicada en grupos de estudiantes universitarios de Perú y Ecuador. Revista del Laboratorio Iberoamericano para el Estudio Sociohistórico de las Sexualidades, 5, 1‐18. https://doi.org/10.46661/relies.4877

Piccione, G. (2023). LA TEORÍA DE LAS INTELIGENCIAS MÚLTIPLES PARA ESTUDIANTES CON TDAH: DIVERSIFICAR PARA MEJORA. REVISTA CIENTÍFICO PROFESIONAL DE LA PEDAGOGÍA Y PSICOPEDAGOGÍA

Suárez, M. y Caicedo, A. (2023). Percusión corporal: una herramienta para la estimulación de los procesos cogni-tivos de los niños [Tesis de grado, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional.http://hdl.handle.net/20.500.12209/19265

Valenzuela, J. y Gutiérrez, V. (2018). Desarrollo del pensamiento algebraico en estudiantes de bachillerato a tra-vés de la generalización visual de sucesiones de figuras. Educación Matemática, 30(2). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2448-80892018000200049&script=sci_arttext

Published

2025-06-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

The body as a mathematical instrument: exploring the teaching of numerical sequences and patterns through body percussion. (2025). ODIGOS JOURNAL, 6(2), 59-73. https://doi.org/10.35290/ro.v6n2.2025.1494

Similar Articles

1-10 of 12

You may also start an advanced similarity search for this article.