Sound composition to improve post-pandemic communication processes in elementary sublevel students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1008

Keywords:

sound composition, communication, interpersonal relations, interaction, expression

Abstract

This research arose in response to the learning difficulties and social disconnection experienced by elementary school students during the pandemic. Sound composition is proposed as a strategy to improve communicative skills, since it strengthens communication in an effective way. To carry out this research, a descriptive approach was used to analyze the effectiveness of the strategy. Then, the observation technique was applied and a checklist with indicators of security and participation, interaction, expression and security and sociability was used as an instrument. The results obtained revealed that 75% of the students improved significantly in these indicators. From the data collected, it was possible to conclude that more than 50% of the students, by using this strategy, developed a more comfortable environment to express their ideas and favor interpersonal relationships. In addition, it was demonstrated that sound composition became a valuable tool. The insightful integration of sounds into the educational curriculum will enable educators to enhance participation, understanding, etc., helping them to meet the academic and social challenges that have arisen during the health crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, F., Montoya, J., y Céspedes, A. (2013). El maestro, su formación y su rol en la educación contemporánea en Ecuador. Revista electrónica de Pedagogía, 10, 19. https://odiseo.com.mx/articulos/el-maestro-su-formacion-y-su-rol-en-la-educacion-contemporanea-en-ecuador/

Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento., y Grupo Banco Mundial. (2022). Dos años después salvando una generación. https://www.unicef.org/lac/media/35631/file/Dos-anos-despues-salvando-a-una-generacion.pdf

Bulla, Y., Meneses, M., y Rubio, L. (2019). La importancia de la música en los procesos comunicativos en niños de 4 a 5 años y 11 meses del Hogar Infantil Libardo Madrid Valderrama [Tesis de Maestría, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. Repositorio UNIMINUTO. https://hdl.handle.net/10656/7855

Caraballo, A. (15 de septiembre de 2023). Los beneficios de la música para los niños. Guiainfantil. https://www.guiainfantil.com/servicios/musica/beneficios.htm

Cohen, N. (2010). El Impacto del desarrollo del lenguaje sobre el desarrollo psicosocial y emocional de niños pequeños. En Tremblay, RE., Boivin, M., Peters, RDeV, Rvachew, S (Eds) Enciclopedia sobre el Desarrollo de la Primera Infancia.

Córdoba, M., Copete, Y., y Pino, D. (2016). Las canciones infantiles y su importancia en el aprendizaje de los niños y niñas del grado transición “A” de la Institución Educativa 29 de noviembre del Corregimiento Nueva Colonia, Municipio de Turbo Antioquia [Tesis de maestría, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. Repositorio UNIMINUTO. https://hdl.handle.net/10656/8337

Dávila, G. (2017). Modelos Pedagógicos para la formación docente en Ecuador: una mirada histórica hasta la actualidad. En El Pensamiento Educativo Ecuatoriano (p. 113-124) http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/514

Figueroa-Céspedes, A. (2020). La experiencia de aprendizaje mediado en la educación parvularia: criterios para el enriquecimiento de las interacciones pedagógicas. Revista Infancia, Educación Y Aprendizaje, 7(1), 107–131. https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/1888

Lazo, L. (2017). La comunicación pedagógica, eslabón para el éxito del proceso docente educativo. Index. 1(1), 345-354.

Ministerio de Educación. (2019). Comunicación en familia para la prevención de riesgos psicosociales. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/10/Guia-de-Comunicacion-en-Familia.pdf

Ochoa, L. (2019). Las canciones infantiles como estrategia para el Desarrollo del lenguaje de los niños de preparatoria de la Unidad Educativa “Elvia Bélgica Jiménez”, barrio Rumizhitana, parroquia Malacatos. Periodo lectivo 2017-2018 [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Loja].

Ofsted. (4 de abril de 2022). Strong signs of recovery across education, but challenges remain. GOV.UK. https://www.gov.uk/government/news/strong-signs-of-recovery-across-education-but-challenges-remain

Rus, E. (2021). Investigación descriptiva. Economipedia.com https://economipedia.com/definiciones/investigacion-descriptiva.html

Published

2024-01-10

How to Cite

Pagllacho Churochumbi, J. T., & Nieto Báez, K. M. (2024). Sound composition to improve post-pandemic communication processes in elementary sublevel students. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 11(1), 67–82. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1008

Issue

Section

Articles