Management skills strategies to improve the educational management of principals in educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v11n2.2024.1095

Keywords:

management strategies, educational management, managers, educational institution.

Abstract

Management skills strategies refer to the planned and effective application of leadership, decision-making, innovation and resource management skills in order to optimize school direction. The objective of this article was to theoretically analyze the strategies of managerial skills of managers in the improvement of management in educational institutions. A bibliographic review was carried out, using the search engines Scopus, Scielo, Web of Science and Google Scholar, according to predetermined inclusion criteria. The results allowed to select twenty-five (n=25) documents for the review. The bibliographic analysis allowed to analytically discern the perspectives of the directors on the strategies of managerial skills from the educational management. It is concluded that management skills strategies represent a fundamental pillar for the progress and effectiveness of educational environments, revealing itself as a key factor to achieve the essential objectives and policies of educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Astonitas Manayay, Universidad Cesar Vallejo, Perú 

 

 

Mónica Ysabel Ortega Cabrejos, Universidad Cesar Vallejo, Perú

 

 

References

Acosta, R. y Sánchez, A. (2021). Las metáforas docentes sobre la gestión educativa en una escuela pública. Contextos de educación, (30), 33-45. http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos/article/view/1230/1340

Arrascue, I., Podestá, L., Matzumura, J., Gutiérrez, H., y Ruiz, R. (2021). Habilidades gerenciales desde la percepción del personal en el Hospital Municipal Los Olivos. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(2), 275–282. https://doi.org/10.25176/RFMH.v21i2.3715 DOI: https://doi.org/10.25176/RFMH.v21i2.3715

Artieda, J., Guarnizo, W., Caiza, M., y Vayas, G. (2021). Las habilidades gerenciales en la gestión pública. Investigación y negocios, 14(24), 149-156. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2521-27372021000200149&script=sci_arttext

Chen, E. y Ruiz, W. (2020). Competencias que potencian la capacidad gerencial en las personas directivas para el trabajo efectivo con las Juntas Administrativas y de educación en el Sistema educativo costarricense. Innovaciones Educativas, 22(32), 36-50. http://dx.doi.org/10.22458/ie.v22i32.2964 DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2964

Codina, L. (2020). Cómo hacer revisiones bibliográficas tradicionales o sistemáticas utilizando bases de datos académicas. Revista ORL, 11(2), 139-153. https://doi.org/10.14201/orl.22977 DOI: https://doi.org/10.14201/orl.22977

Coello, J., Jiménez, M., y Huilcapi, N. (2021). Habilidades directivas y su influencia en los resultados de una institución educativa. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1). https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2868 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2868

Custódio, C. Ferreira, M., y Matos, P. (2017). Do General Managerial Skills Spur Innovation? Management Science, 65(2), 459-476. https://doi.org/10.1287/mnsc.2017.2828 DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.2017.2828

Farías, S., Burgos, J., y Valbuena, M. (2020). Habilidades gerenciales para la administración del talento humano en instituciones educativa. REDIELUZ, 10(1), 76-87. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/redieluz/article/view/33267

Furguerle, J., Pacheco, J., Hernández, A. y Bastidas, G. (2016). Estrategias gerenciales en la educación básica y participación de madres y padres. Educare, 20(2), 1-20. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-2.1 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.20-2.1

Herbas, B. y Rocha, E. (2018). Metodología científica para la realización de investigaciones de mercado e investigaciones sociales cuantitativas. Perspectivas, (42), 123-160. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1994-37332018000200006&script=sci_arttext

Hernández, M. (2020). Cultura organizacional y habilidades gerenciales de los directores y profesores, en una asociación educativa.

Paidagogo, 2(1), 3-25. https://doi.org/10.52936/p.v2i1.22 DOI: https://doi.org/10.52936/p.v2i1.22

Huerta, H. (2020). Habilidades gerenciales, toma de decisiones y gestión de las instituciones educativas de la UGEL 07. Saber Servir, (3), 140-147. https://doi.org/10.54774/ss.2020.03.09 DOI: https://doi.org/10.54774/ss.2020.03.09

López, J. (2022). Leadership skills of managers of educational institutions. Espirales revista multidisciplinaria de investigación científica, 6(2), 64-79. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=573270857004

Marín, E. (2020). Habilidades gerenciales: herramientas para fortalecer la cultura organizacional en el ámbito educativo. Revista Scientific, 5(18), 276-288. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.14.276-288 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.14.276-288

Medina, N. (2017). Relación entre las competencias gerenciales, las habilidades de dirección y las habilidades administrativas en docentes de las instituciones saludables de la Red Arequipa Caylloma 2016. Revista Postgrado Scientiarvm, 3(1), 11-19. https://scientiarvm.org/cache/archivos/PDF_809345612.pdf DOI: https://doi.org/10.26696/sci.epg.0042

Morales, M. (2021). Estrategias administrativas-gerenciales dirigidas a optimizar el proceso de supervisión en Educación Básica. Investigaciones y Postgrado, 36(2), 163-185. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8483614

Mosquera, M. (2020). Estrategias gerenciales para el mejoramiento de la gestión del talento humano y recursos de la escuela. Ciencia y educación, 1(3), 6-19. https://doi.org/10.48169/Ecuatesis/0103202014 DOI: https://doi.org/10.48169/Ecuatesis/0103202014

Muñoz, H., Tuesta, W., Nolazco, F., y Menacho, J. (2021). Estrategia de mejora del liderazgo directivo y las habilidades gerenciales en el nivel educativo superior. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 5(6), 12461-12476. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1262 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1262

Núñez, N. y Díaz, D. (2017). Perfil por competencias gerenciales en directivos de instituciones educativas. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(2), 237-252. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000200013 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000200013

Okuda, M. y Gómez, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118–124. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80628403009

Orihuela, M., Menacho, I., Mauricio, R., y Camarena, J. (2021). Las competencias gerenciales en la gestión del cambio de docentes en la unidad de gestión local 01, Perú. Horizontes, 5(19), 863-871. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.243 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.243

Padilla, E., García, O., y Salcedo, A. (2020). Estrategias gerenciales desde la perspectiva del personal directivo y docente de instituciones educativas colombianas. Encuentro Educacional, 27(2), 220-239. https://doi.org/10.5281/zenodo.8195704

Real, G., Maldonado, X., y Abad, A. (2017). Estrategias gerenciales para la participación docente en la formación permanente en educación básica. Res Non Verba, 8(1) 149-164. https://biblat.unam.mx/hevila/ResnonverbaGuayaquil/2018/vol8/no1/10.pdf

Rojas, O., Del Valle, D., Valles, M., Urdaneta, D., y Jiménez, D. (2019). Estrategias gerenciales utilizadas en educación básica ante su transformación en liceo bolivariano, Caso municipio Miranda. Panorama, 13(24), 57-66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6888665 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v13i24.1206

Silva, M. (2021). The relationship between the managerial skills and teaching effectiveness of elementary school teachers. International Journal of educational Management and Development Studies, 2(2), 1-19. https://media.neliti.com/media/publications/346083-the-relationship-between-managerial-skil-9cb5dc9f.pdf DOI: https://doi.org/10.53378/346083

Sobrido, M. y Rumbo, J. (2018). La revisión sistemática: pluralidad de enfoques y metodologías. Enfermería Clínica, 28(6), 387–393. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2018.08.008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2018.08.008

Venturo, A. (2018). Estrategias gerenciales y desarrollo de la identidad profesional docente en la institución educativa Nicolás Copérnico del distrito de San Juan de Lurigancho, Lima 2017. Balance´s Tingo María, 6(8), 13-19. https://revistas.unas.edu.pe/index.php/Balances/article/view/154/136

Vilca, S. (2022). Gestión del conocimiento y habilidades gerenciales en el rendimiento laboral del personal de una institución educativa.

Ventanilla, 2021. Ciencia Latina, 6(5), 2723-2741. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3277 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3277

Vislao, R. (2021). Gestión educativa del director y la calidad educativa en una institución educativa pública. CIENCIAMATRIA, 1(7), 586-599. https://www.cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/662

Published

2024-05-10

How to Cite

Astonitas Manayay, C., Rojas Chávez, M. Y., & Ortega Cabrejos, M. Y. (2024). Management skills strategies to improve the educational management of principals in educational institutions. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 11(2), 81–94. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n2.2024.1095

Issue

Section

Articles