ICT as a methodological strategy to develop oral expression in Kichwa-speaking adolescents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v7n1.2020.110

Keywords:

EFL (English as a Foreign Language), virtual classroom, ICT, Communicative Approach, Kichwa speakers

Abstract

The work addresses the author’s points of view around the different opinions and questions that have been asked about the teaching–learning of the English language in Kichwa speakers: What are the reasons for Ecuadorian students to keep low levels in English? The integration of technology into the EFL (English as a Foreign Language) classroom will motivate kichwa speaking students to pursue cultural learning and facilitating them the development of foster successful dialogues and increase their English proficiency. Language teachers need cultural sensitivity as well as the ability to design virtual classrooms that motivates students to pursue cultural learning and helps them communicate with people from different cultures. The use of a virtual classroom for teaching English will provide content that students are already familiar with, and also will be a means to develop language skills while communicating and educating to others. In addition, students will have the opportunity to de-velop cultural sensitivity and appreciation, adding to their motivation to be able to interact with others whose cultures are different from theirs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro, P. (2005). Estrategia de integración de la alfabetización electrónica a la enseñanza-aprendizaje del inglés con fines específicos en la carrera de ingeniería agronómica. Obtenido de www.biblioteca.uma.es/bbldoc/tesisuma/16853805.pdf

Chérrez, E. (2014). Universidad Técnica de Ambato. Obtenido de El B-learning como estrategia metodológica para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de inglés: https://es.scribd.com/document/372830145/T35913PDF-Ensenanza-del-idioma-Ingles-E-Prints-Complutense-Universidad

Educación, I. I. (2016). Programa de Mejoramiento del Sistema Educativo. Obtenido de unesdoc.unesco.org/images/0015/001507/150785s.pdf

Equipo Colombia Bilingüe. (2016). Obtenido de eprints.ucm.es/29610/1/T35913.pdf

Equipo Técnico Inglés. (2016). The English Language Learning Standards. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/plugins/.../download.php?id.

Heredia, V. (8 de Noviembre de 2017). Sociedad. Ecuador alcanzó el puesto 55 de 80 en idioma inglés, según EF English Proficiency Index.

Hernández, E. (2014). El B-learning como estrategia metodológica para mejorar el proceso de enseñanza-apren-dizaje de los estudiantes de Inglés. Obtenido de eprints.ucm.es/29610/1/T35913.pdf

Larsen, D., & Freeman. (2010). Techniques and Principles in Languages Teaching. Oxford: Oxford University Press.

LED. (21 de Marzo de 2013). Estrategia para la Educación Intercultural Bilingüe (EIB) (2013 – 2017) . Obtenido de Servicio de Liechtenstein para el desarrollo: www.led.li/fileadmin/user_upload/Downloads/2013_Estra-tegie_EIB.pdf

Mejía, P. (Noviembre de 2012). El AULA VIRTUAL EN EL DESARROLLO DE LA COMPRENSIÓN ORAL DEL IDIOMA INGLÉS. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5968471.pdf

Ministerio de Educación. (2016). Lengua Kichwa. Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp.../10/Asignatura-Op-tativa-Lengua-Kichwa-LL-3BGU.pdf

Otavalo Intercultural. (04 de Septiembre de 2018). Promueven la educcación intercultural bilingüe. La Hora, pág. 1.

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza.

Sánchez, C. (1 de Abril de 2017). ResearchGate. Obtenido de Políticas Lingüíticas del Ecuador en relación al idioma kichwa: https://www.researchgate.net/publication/318278284_POLITICAS_LINGUISTICAS_DEL_ECUADOR_EN_RELACION_AL_IDIOMA_KICHWA

Senplades. (11 de Octubre de 2017). Ministerio de Educación. Obtenido de Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021.Toda una Vida: www.planificacion.gob.ec/wp.../2017/10/PNBV-26-OCT-FINAL_0K.compressed1.pdf

Silva, M. (2006). EL USO DE CANCIONES DE MÚSICA. Obtenido de eprints.ucm.es/29610/1/T35913.pdf

Strobelberger, K. (2012). Classroom Discourse in EFL Teaching: A Cross-cultural Perspective.

Tessio, N., & Di Stefano, A. (2015). Dialnet. Obtenido de Nuevas herramientas para la evaluación a distancia, hacia un nuevo rol docente: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5452162.pdf

Wallace, T., Stariha, W., & Walberg, H. (01 de 11 de 2014). ResearchGate. Obtenido de Teaching speaking, lis-tening and writing: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uac-t=8&ved=2ahUKEwjK6_2HuNDgAhUSEawKHSOLCfYQFjAAegQIBhAB&url=https%3A%2F%2Fwww.researchgate.net%2Fpublication%2F44835944_Teaching_speaking_listening_and_writing&usg=AOv-Vaw0-YjoQu66Dqu

Published

2020-01-13

How to Cite

Rojas Leon, E. D. R. (2020). ICT as a methodological strategy to develop oral expression in Kichwa-speaking adolescents. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 7(1), 89–98. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n1.2020.110

Issue

Section

Articles