Interculturality in Education: Approaches, challenges and opportunities for a globalized society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v11n3.2024.1106

Keywords:

Interculturality, Education, Pedagogical approaches, cultural diversity, Globalized society

Abstract

Interculturality in education focuses on the integration and respect of diverse cultural perspectives in the learning process. It is an approach that recognizes cultural diversity in society and seeks to promote harmonious coexistence and understanding between people of different cultural backgrounds. In this context, an investigation was carried out through a reflective type review. A total of 32 documents selected from the Scopus, SciELO, Redalyc, Dialnet and Google Scholar databases were analyzed. For the processing and presentation of the findings, the categories of analysis were pre-established, being these: a) Pedagogical Trends to promote interculturality in Education: A reflection on their approaches, b) Addressing obstacles and overcoming barriers: Challenges in the implementation of Interculturality in the Educational Environment, c) Integration and transformation of cultural diversity in Education and d) Promoting Tolerance and Cohesion: The Impact of Intercultural Education in a Globalized and Diverse Society. The research highlighted the vital importance of interculturality in education, which enriches the educational experience and shapes competent citizens in a globalized and diverse society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias Ortega, K. (2022). Voces de educadores tradicionales mapuches sobre la educación intercultural en la Araucanía, Chile. Diálogo Andino, (67), 31–41. https://doi.org/10.4067/S0719-26812022000100031 DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-26812022000100031

Arias Ortega, K. y Quintriqueo, S. (2021). Relación educativa entre profesor y educador tradicional en la Educación Intercultural Bilingüe. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23, 1–14. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e05.2847 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e05.2847

Bracho, K. (2020). Integración Intercultural de Niños Inmigrantes en Edad Escolar de la Zona de Frontera. Revista de Educación Inclusiva, 13(2), 175–182. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7694119

Carrascal, J. (2022). Interculturalidad y competencia comunicativa en la formación médica. Human Review, International Humanities Review, 11(6) 1–16. https://philpapers.org/rec/CARIYC DOI: https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4149

Castellano, D. (2019). La sensibilidad de los niños y las niñas de educación primaria en la interculturalidad. Intervención psicosocioeducativa en la desadaptación social: IPSE-ds,(12), 57–71. https://ipseds.ulpgc.es/IPSE-ds_Vol_12_2019/IPSE-ds%2012.pdf#page=57

Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoría, 14(1), 61–71. https://www.redalyc.org/pdf/299/29900107.pdf

Codina, L. (2020). Cómo hacer revisiones bibliográficas tradicionales o sistemáticas utilizando bases de datos académicas. Revista ORL, 11(2), 139–153. https://doi.org/10.14201/orl.22977 DOI: https://doi.org/10.14201/orl.22977

Cruz, M., Pozo, M., Andino, A., y Arias, A. (2018). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación de los estudiantes. E-Ciencias de La Información, 9(1), 44-59. https://doi.org/10.15517/eci.v1i1.33052 DOI: https://doi.org/10.15517/eci.v1i1.33052

Espinoza Freire, E. (2019). La interculturalidad en la educación básica de Ecuador. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(2), 20–26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=721778101004 DOI: https://doi.org/10.62452/as41rz81

Espinoza Freire, E. y Ley, N. (2020). Educación intercultural en el Ecuador: Una revisión sistemática. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 275–288. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7599945

Espinoza Freire, E. y León, J. (2021). Competencias interculturales del profesorado de la enseñanza básica en Machala, Ecuador. Información Tecnológica, 32(1), 187–198. https://doi.org/10.4067/S0718-07642021000100187 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642021000100187

Flores, J. y Neyra, L. (2021). Pensamiento Crítico en estudiantes en una universidad privada de Lima, 2020. Fides et Ratio - Revista de Difusión Cultural y Científica de La Universidad La Salle En Bolivia, 22(22), 109–128. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2071-081X2021000200007&script=sci_abstract

Fuentes, V., García, M., Amezcua, P., y Amezcua, T. (2020). La Atención a la Diversidad Funcional en Educación Primaria. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 19(1), 105–122. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.1.006 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2021.19.1.006

Giroux, H., Filippakou, O., y Ocampo, S. (2021). Pedagogía Crítica en la Era del Autoritarismo: Desafíos y Posibilidades. Izquierdas, 50. https://doi.org/10.4067/S0718-50492021000100203 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50492021000100203

González, F. (2019). La educación intercultural en un taller de gamificación. En Hernández Díaz, J.M., Pozzer, A., y Cecchetti, E. (Coords.), Migración, Interculturalidad y Educación: Impactos y desafíos (pp. 827- 861). Ediciones Universidad de Salamanca.

Grisolía, M. (2018). Pragmática de las formas de tratamiento: una propuesta para el desarrollo de la conciencia intercultural en la clase de ELE. SIGNOS ELE (Revista de Español Como Lengua Extranjera, (12). https://p3.entendiste.ar/index.php/ele/article/view/4976

Gualacata, A., Campuzano, P. Sánchez, A., y Bonilla, M. (2022). Acciones estratégicas para el fortalecimiento de la interculturalidad educativa escolar ecuatoriana post pandemia covid 19. Dominio de Las Ciencias, 8(1), 1001–1015. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8383380

Gutiérrez, R. y Leiva, J. (2018). El desarrollo pedagógico intercultural en un proyecto de cooperación internacional. Cuestiones Pedagógicas, 26, 11-22. https://idus.us.es/handle/11441/83704 DOI: https://doi.org/10.12795/CP.2017.i26.01

Londoño, S., Lasso, P., y Rosero, A. (2019). Tránsitos de un proyecto educativo intercultural indígena Urbano en Cali, Colombia. Diálogo Andino, (59), 107–117. https://doi.org/10.4067/S0719-26812019000200107 DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-26812019000200107

López López, M. (2019). La pedagogía crítica como propuesta innovadora para el aprendizaje significativo en la educación básica. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(1), 87–98. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.2120 DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.2120

López Noguero, F. (2022). El Análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación, (4), 167–179. http://www.uhu.es/publicaciones/ojs/index.php/xxi/article/view/610

Martínez Carmona, M. y Martínez Carmona, I. (2021). La educación intercultural. Infancia, Familia y Escuela. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 12(2), 58–70. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1122

Melero, H. y Manresa, A. (2022). Perspectivas sobre educación intercultural e identidad de educadores en formación de posgrado en Ecuador: Lecciones para la formación docente. Diálogo Andino, (67), 124–136. https://doi.org/10.4067/S0719-26812022000100124 DOI: https://doi.org/10.4067/S0719-26812022000100124

Mora, M. (2023). Currículum y diversidad cultural: un estudio desde disciplinas escolares y discursos docentes en establecimientos educacionales con alumnado de origen migrante. Revista de La Escuela de Ciencias de La Educación, 2(18), 95–106. https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/761 DOI: https://doi.org/10.35305/rece.v2i18.761

Olazabal, M., Rodríguez, V., y González, R. (2021). La identidad cultural como recurso local y su integración a la gestión del desarrollo territorial. Retos de La Dirección, 15(1), 27–60. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2306-91552021000100027&script=sci_arttext

Olcina, G., Reis, J., y Ferreira, M. (2020). La educación intercultural: la música como instrumento de cohesión social. Revista de Educación Inclusiva, 13(1), 288–311. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/392

Palmett, A. (2020). Métodos inductivo, deductivo y teoría de la pedagogía crítica. Revista Crítica Transdisciplinar, 3(1), 36–42. https://petroglifosrevistacritica.org.ve/wp-content/uploads/2020/08/D-03-01-05.pdf

Palomino, M. y Marcelo, C. (2021). Uso de tecnologías digitales para atender Necesidades Educativas Especiales en la Formación docente del educador Diferencial. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 61, 231–256. https://doi.org/10.12795/pixelbit.78020 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.78020

Peinado, M. (2021). De la diversidad cultural a una educación transcultural. Revista Internacional de Apoyo a La Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 7(1), 82–91. https://doi.org/10.17561/riai.v7.n1.5 DOI: https://doi.org/10.17561/riai.v7.n1.5

Peña, C. y López, T. (2020). Ideologías curriculares y concepciones sobre diversidad y justicia social. Cadernos de Pesquisa, 50(177), 738–757. https://doi.org/10.1590/198053147086 DOI: https://doi.org/10.1590/198053147086

Pibaque, M., Baque, L., Ayón, L., y Ponce, S. (2018). La dinámica educativa intercultural y la inclusión educativa. Revista Lasallista de Investigación, 15(2), 153–168. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6938028 DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v15n2a12

Ramírez Valencia, A. y Bustamante, L. (2020). La competencia intercultural en el proceso de enseñanza-aprendizaje de una lengua extranjera. Espacios, 41(50), 444–455. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n50p30 DOI: https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n50p30

Ramírez Íñiguez, A. (2020). La atención a la diversidad cultural y lingüística en contextos migratorios. Un análisis desde la educación intercultural. Revista UNES, Universidad, Escuela y Sociedad, (9), 56–73. https://doi.org/10.30827/unes.v0i9.15683 DOI: https://doi.org/10.30827/unes.v0i9.15683

Rivera Ríos, A., Galdós, S., y Espinoza, E. (2020). Educación intercultural y aprendizaje significativo: un reto para la educación básica en el Ecuador. Conrado, 16(75), 390–396. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000400390&script=sci_arttext&tlng=en

Rivera Vela, E. (2020). La interculturalidad como contenido transversal en la educación universitaria peruana. Notas reflexivas. Educación, 29(56), 211–231. https://doi.org/10.18800/educacion.202001.010 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.2020.010

Robles, A. y Arguedas, R. (2020). Liderazgo pedagógico crítico: la docencia y la intelectualidad orgánica. Innovaciones Educativas, 22(33), 196–207. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3051 DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.3051

Romero, G. y Chávez, B. (2021). El Pensamiento Crítico en el Desarrollo Personal de los Adolescentes. Dominio de Las Ciencias, 7(4), 3–23. https://doi.org/10.23857/dc.v7i4.2408

Torrelles, À., Cerviño, I., y Lasheras, P. (2022). Educación intercultural en España: Enfoques de los discursos y prácticas en Educación Primaria. Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 26(2), 367–391. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21293 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21293

Tran, T., Admiraal, W., y Saab, N. (2020). Effects of critical incident tasks on students’ awareness of intercultural communication (Efectos de un programa de actividades basadas en incidentes críticos en la competencia de los estudiantes sobre comunicación intercultural). Culture and Education, 32(4), 674–704. https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1819118 DOI: https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1819118

Viveros, S. y Sánchez, L. (2018). La gestión académica del modelo pedagógico sociocrítico en la institución educativa: rol del docente. Revista Universidad y Sociedad, 10(5), 424–433. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202018000500424&script=sci_arttext

Published

2024-09-10

How to Cite

Pacco Casa, A., Trujillo Yaipen, W. M., & Hinojosa Cruz, F. de M. (2024). Interculturality in Education: Approaches, challenges and opportunities for a globalized society. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 11(3), 13–31. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n3.2024.1106

Issue

Section

Articles