An Innovative Approach: Cooperation and Technology in the Classroom

Authors

  • Mauricio Alberto Mora Castellanos Universidad Técnica de Cotopaxi, Ecuador  https://orcid.org/0000-0001-8298-4450
  • Carmen Dolores Yunga Zuña Unidad Educativa 26 de febrero Paute, Ecuador 
  • Mayra Ximena Cevallos Andrade Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, Ecuador 
  • Ana Gabriela Núñez Ruiz Ministerio de Educación del Ecuador, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v11n2.2024.1136

Keywords:

cooperative learning, educational evolution, innovative methodologies, educational technologies.

Abstract

This study focused on exploring the evolution and impact of the integration of information and communication technologies (ICT), learning and knowledge technologies (LKT), and empowerment and participation technologies (EPT) in the context of cooperative learning (CL) in educational environments. A documentary analysis of articles from academic databases over the past 5 years was conducted. The study adopted an inductive approach and a descriptive research methodology to analyze the collected information. The main objective was to identify the foundations, evolution, implementation strategies, proposals, and other evaluation parameters related to the fusion of new technologies in CL and its influence on the construction of meaningful knowledge in the educational context. This work addressed the crucial role of technology in CL and explored the benefits and challenges arising from its integration; moreover, it highlighted the relevance of the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) framework in the educational field. The findings revealed that the integration of technologies offers advantages such as fostering collaboration, boosting academic development, and promoting socio-emotional growth. On the other hand, the need to address challenges related to potential distractions and lack of motivation was emphasized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bedregal, N. (2018). Influencia del aprendizaje cooperativo en el desarrollo de competencias en estudiantes de ingeniería: propuesta de una metodología. Actas de V Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el Ámbito de las TIC y las TAC

(InnoEducaTIC 2018), España, 1(1), 17-25. http://hdl.handle.net/10553/52667

Bolaño, M. (2020). Tecnologías educativas para la inclusión (1a ed.). UNIMAGDALENA.

Cortés, S.y Royero, M. (2020). Aprendizaje cooperativo como estrategia metodológica para el estudio de las Ciencias Sociales. UNIMAR, 38(2), 219-243. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-2-art9 DOI: https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-2-art9

Cuberos, G. (2020). Reseña digital sobre las TIC, TAC y TEP. Revistas de Investigación 44(101), 307-309.

https://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/1946/1915

Fernández, E. (2020). Diseño y creación de una revista digital en el aula [hoja informativa]. Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://intef.es/wp- content/uploads/2020/09/XIX-Soles_final.pdf

Godoy, O. (2021). Una propuesta educativa basada en el TPACK para la enseñanza, el aprendizaje y la evaluación del concepto de movimiento. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias,16(1), 140-157. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8082759 DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.15734

Gómez, A. (2020). Plan Endomarketing para el desarrollo del sentido de pertenencia en los estudiantes del programa de Administración de Empresas modalidad Dual de la UNAB [Tesis de posgrado, Universidad Autónomo de Bucaramanga]. Repositorio

UNAB. http://hdl.handle.net/20.500.12749/7326

González González, M., Ojeda, M., y Pinos, P. (2020). Desafío del Siglo XXI en la educación: Dando saltos del TIC-TAC al TEP. Scientific, 5(18), 2542-2987. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.17.323-344 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.17.323-344

González Zúñiga, S., González Zúñiga, D., y Martínez, J. (2023). Estrategias para el aprendizaje cooperativo en el desarrollo de las habilidades de compresión lectora [Tesis de posgrado, Universidad El Bosque]. Repositorio Unbosque. https://hdl.handle.net/20.500.12495/10952

Guerra, M., y Borrallo, Á. (2018). Tutoría y rendimiento académico desde la perspectiva de estudiantes y profesores de Ciencias de la Salud. Una revisión sistemática. Educación Médica, 19(5), 301-308. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.03.019 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.03.019

López Cevallos, F. (2023). El modelo TPACK en la enseñanza de estequiometría química [Tesis de posgrado, Universidad Politécnica Estatal del Carchi]. Repositorio UPEC. http://181.198.77.137:8080/jspui/handle/123456789/1971

López Company, J. (2023). Las TIC, TAC, TEP, TRIC en las situaciones de aprendizaje. Supervisión 21, 68(68). https://doi.org/10.52149/Sp21/68.13 DOI: https://doi.org/10.52149/Sp21/68.13

Molina, I., Morales, J., Rodríguez, S., Cote, M., Martínez, B., Martínez, H., Tarrio, G., Salazar, C., Rojas, T., y Esequiel, L. (2019). Importancia de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje: Estudios en la educación media y superior. Universidad Sergio

Arboleda. http://hdl.handle.net/11232/1335

Pereira, J. (2021). Entornos personales de aprendizaje en la educación superior: una alternativa para construir espacios de innovación. Revista Docentes 2.0, 10(1), 12-24. https://doi.org/10.37843/rted.v10i1.174 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v10i1.174

Rincón, C., Solano, O., y Lemos, J. (2021). El uso de los juegos digitales de simulación en la enseñanza-aprendizaje de la contabilidad: Una revisión de la literatura. Academia y Virtualidad, 14(1), 117-131. https://doi.org/10.18359/ravi.5173 DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.5173

Rodríquez Padín, R. (2023). Aprendizaje cooperativo a través de las TIC (1a ed.). McGrawHill.

Rodríguez Tenjo, J. y Gallardo, Ó. (2020). Perfil docente con visión inclusiva: TIC-TAC-TEP y las habilidades docentes. Actas de Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI 2020, Colombia. https://doi.org/10.26507/ponencia.731 DOI: https://doi.org/10.26507/ponencia.731

San Martín, A., Di Giusto, C., y Mendoza, O. (2022). Aprendizaje colaborativo internacional en línea (COIL) en la formación inicial del profesorado en didáctica de las ciencias sociales. Revista de Educación a Distancia, 22(70). https://doi.org/10.6018/red.521651 DOI: https://doi.org/10.6018/red.521651

Toloza, A. (2021). Las tecnologías de la información y comunicación en la formación educativa agropecuaria. Aportes teóricos desde la discursividad de los actores pedagógicos [Tesis de posgrado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador]. Espacio Digital. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/253

Urgiles, M. (2023). Los medios tecnológicos en la educación inicial. Un estudio de caso en una unidad educativa de la ciudad de Quito [Tesis de grado, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio UPS. http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/26446

Valdés, E. (2020). Aprendizaje colaborativo, una estrategia innovadora para potencializar el estudio de las ciencias sociales en los estudiantes de noveno grado del colegio del Sagrado Corazón vía a Puerto Colombia. [Tesis de posgrado, Universidad Sergio Arboleda]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/11232/1871

Vázquez, E., Tolano, H., Amavizca, L., Jiménez, E., Vázquez, D., Gaytán, L., y Valladares, D. (2022). Estratégia androgógica de trabajo colaborativo apoyada por las tic tac y tep en el desempeño académico de los alumnos de primer cuatrimestre de la carrera de tecnologías de información área desarrollo de software multiplataforma de una universidad tecnológica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6),7308-7328. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3955 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3955

Zorrilla, M. (2020). Aprendizaje cooperativo y habilidades sociales [Tesis de grado, Pontificia Universidad Católica Argentina]. Repositorio Institucional UCA. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/10915

Zurita, M. (2020). El aprendizaje cooperativo y el desarrollo de las habilidades cognitivas. Revista EDUCARE - UPEL- IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(1), 51-74. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1226 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1226

Published

2024-05-10

How to Cite

Mora Castellanos , M. A., Yunga Zuña, C. D., Cevallos Andrade, M. X., & Núñez Ruiz, A. G. (2024). An Innovative Approach: Cooperation and Technology in the Classroom. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 11(2), 117–136. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n2.2024.1136

Issue

Section

Articles