The link with the community under the academic perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.287

Keywords:

bonding, community, college, triple helix model

Abstract

Higher Education Institutions fulfill the function of strengthening the link with the community, therefore, it is a process that depends on the state, in this research it aims to describe the synergy that must exist between the state, the university and the community, established using the triple helix model. The study focused on describing the state of the relationship with the university community in Ecuadorian and European cases, a legal, technical and strategic analysis was carried out and, in addition, it analyzes the Higher Education Institutions of Ecuador and compliance with legal regulations. The methodology that was applied is of a documentary type, especially working with documents of legislation, decrees, statutes, social or legal prescription. The research concludes with compliance with regulations aimed at linking with society, considering the active entities in the process, such as the strategic alliance between the State, University and Community

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alzina, R. (2004). Metodología de la investigación educativa (Vol. 1). Editorial La Muralla.

Bonilla, D., Ocampo, C., Camacho., M y Pinos, G. (2019). Estudio legal y estrategias sobre vinculación universitaria con la colectividad, Caso Ecuador. Revista Killkana Sociales, 3(2), 57-64. doi: 10.26871/killkana_social.v 3i2.465.

Bonilla, D. M., León, C. S. O., Escobar, M. A. C., y Morales, G. J. P. (2019). Estudio legal y estrategias sobre vinculación universitaria con la colectividad, Caso Ecuador. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 3(2), 57-64.

Bonilla Jurado, D. M., Macero Méndez, R. M., y Mora Zambrano, E. R. (2018). La importancia de la capacitación en el rendimiento del personal administrativo de la Universidad Técnica de Ambato. Conrado, 14(63), 268-273.

Brito, L. F., Quizhpe, I. G., y Abad, C. J. Q. (2016) LA VINCULACIÓN CON LA SOCIEDAD Y LA UNIVERSIDAD PÚBLICA EN EL ECUADOR.

Castillo, H. (2010). El modelo de la triple hélice como un medio para la vinculación entre la universidad y empresa. Revista Nacional de administración, 1(1), 85-94.

Constitución de la República del Ecuador (2008). Quito: Tribunal Constitucional del Ecuador. Registro oficial Nro, 449. http://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.PDF

D’Este, P., Martínez, E., y Molas, J. (2009). Documento de base para un “Manual de Indicadores de Vinculación de la universidad con el entorno socioeconómico”: un marco para la discusión, 42. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.1202.2884

Consejo de Educación Superior, C. CES (2016). Reglamento de Régimen Académico (codificado). Ecuador. http://www. ces. gob. ec/index. php.

Didou, S., y Gérard, E. (2009). Fuga de cerebros, movilidad académica y redes científicas: perspectivas latinoamericanas. http://www.documentation.ird.fr/hor/fdi:010052127

Fabre, G. (2005). Las funciones sustantivas de la universidad y su articulación en un departamento docente. Retrieved from http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/24694

Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (1ra ed.). México: McGraw Hill.

Iafrancesco, G. (2005). La evaluación integral y del aprendizaje: fundamentos y estrategias. Cooperativa Editorial Magisterio. https://books.google.es/books?hl=esylr=yid=_hKB1Wh8OnICyoi=fndypg=PA9ydq=giovanni+iafrancescoyots=_c3HyA4ImTysig=UoPui5zqEvP6jtRTRWS6X7wpNiM#v=onepageyq=giovanni iafrancescoyf=false

Informativo, D., Gestión, M., y Formación, D. (2007). Gestión de la formación. https://sfep.us.es/wsfep/aforos/webadm/acceso_for.php?herror=4

Ley Orgánica de Educación Superior. (2017). Ley del 3 de julio de 2017. http://educaciondecalidad.ec/leyes- sistema/ley-educacion-superior-loes.html

Ley Orgánica de Educación Superior (2010). Ley 298 del 12 octubre de 2010. Quito: Asamblea Nacional del Ecuador.

López, H., Caicedo, L., Bonilla., D. (2018). Indicadores clave para la evaluación institucional de universidades; caso investigación científica, Ecuador y otros Países. Revista Sarance, (40), 57-58.

Martin, B. (2003). The changing social contract for science and the evolution of the university. Chapters. https://ideas.repec.org/h/elg/eechap/2831_1.html

Polaino, C. J., y Romillo, A. (2017). Vinculación con la Sociedad en la Universidad de Otavalo, Ecuador. Formación universitaria, 10(3), 21-30.

Ricardo, J. E., Coloma, M. A. V., Maldonado, A. T. C., y Hurtado, L. A. C. (2017). Reflexiones acerca de la pertinencia e impacto de la educación superior en Ecuador desde su perspectiva actual. Revista Órbita Pedagógica ISSN, 2409, 0131.

Tremblay, K. (2005). Academic Mobility and Immigration. Journal of Studies in International Education, 9(3), 196–228. https://doi.org/10.1177/1028315305277618

Vallaeys, F. (2008). “Responsabilidad social universitaria”: Una nueva filosofía de gestión ética e inteligente para las universidades. Educación Superior Y Sociedad, 13(2), 177–204. http://ess.iesalc.unesco.org.ve/index.php/ess/article/view/47/34

Published

2021-01-10

How to Cite

Loza Arroyo, V. M., Loza Arroyo, S. N., & Pacheco Loza, C. P. (2021). The link with the community under the academic perspective. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 8(1), 27–41. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.287

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.