Neurodiversity, pedagogies of the minor and subjective singularity: evaluating learning through the perspective of performance in action

Authors

  • Aldo Ocampo González Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI)

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v7n3.2020.319

Keywords:

neurodiversity, evaluation of learning, heterogeneous multiple times, pedagogies of the lesser, inclusion

Abstract

The construction of assessment instruments and the implementation of learning experiences articu-lated through the principles of neurodiversity assumes a significant change in the way of conceiving the classroom and its processes, with the purpose of maximizing the educational opportunities of the student body according to their singularity. This paper analyzes alarm bells and school learning throu-gh its two most common syndromes: fragile knowledge and poor thinking. In addition, the coordinates that define the perspective of performance in action and the qualities of understanding are explored, key devices in the design of evaluation instruments. Subsequently, the study focuses on the unders-tanding of inclusive education and its relationship with educational justice, recognizing that this not only produces new knowledge, but also powerful alterative angles of vision of reality, it becomes an ontological and pedagogical conception of what minor, conceived as a complex imaginary, political and epistemic figuration, a praxis and a language that various minorities construct within a majority pedagogical way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aldo Ocampo González, Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI)

Teórico, ensayista y crítico educativo. Director fundador del Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI). Doctor en Ciencias de la Educación, aprobado Sobresaliente por Unanimidad, mención “Cum Laude” por la Universidad de Granada, España.

Ocampo es Profesor del Máster en Creatividad Educación y Bienestar de la Universitat de Barcelona, España. Profesor Invitado en el programa de Maestría en Educación desde la Diversidad, Univ. de Manizales, Colombia. “Ciudadano Ilustre”, por el Distrito de Riobamba en Ecuador y por la ciudad de Huancayo en Perú. Premio Iberoamericano a la Investigación por la creación de la Epistemología de la Educación Inclusiva (Red Iberoamericana de Pedagogía-REDIPE, 2018). Cuenta con el reconocimiento otorgado por el Congreso de la República del Perú por su aporte a la cultura y a la educación en 2018.

References

Adorno, Th. (1981). Tres estudios sobre Hegel. Madrid: Taurus.

Armstrong, Th. (2012). El poder de la neurodiversidad. Buenos Aires: Paidós.

Bal, M. (2018). El tiempo que se toma. Contra Narrativas, Núm. 0, 8-21.

Blythe, T. (1998). La Enseñanza para la Comprensión. Guía del Docente. Buenos Aires: Paidós.

Deleuze, G. (1968). Diferencia y repetición. Barcelona: Anagrama.

Didi-Huberman, G. (2017). La imagen y las signaturas de lo político. Revista de teoría y cultura. Núm. 82. https://mxfractal.org/articulos/RevistaFractal82Didi-huberman.php

Jiménez, C. (2000). Cerebro creativo y lúdico: hacia la construcción de una nueva didáctica para el siglo XXI. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Lazzarato, M. (2006). Por una política menor. Acontecimiento y política en las sociedades de control. Madrid: Traficantes de Sueños.

Massey, D. (1994). Space, place and gender. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Núñez, A. (2010). Gilles Deleuze. La ontología menor: de la política a la estética. Revista de Estudios Sociales, 35, 41.52.

Ocampo, A. (2018). La formación del profesorado y la comprensión epistemológica de la educación inclusiva: tensiones, permeabilidades y contingencias. Santiago: Fondo Editorial CELEI.

Ocampo, A. (2020). La inclusión como proyecto de conocimiento en resistencia. Revista Espacio I+D. UNACH, 20 pp. En revisión.

Perkins, D. (2003). El aprendizaje pleno. Principios de la enseñanza para transformar la educación. Barcelona: Gedisa.

Perkins, D. (2006). La Escuela Inteligente. Del Adiestramiento de la Memoria a la Educación de la Mente. Barcelona: Gedisa.

Prigogine, Y. (1999). Espejo y reflejo. Barcelona: Gedisa.

Spivak, G. (2017). Una educación estética en la era de la globalización. México: FCE.

Stone Wiske, M. (2008). “¿Qué es la comprensión?”, en: Stone Wiske, M. (comp.). La Enseñanza para la Comprensión: vinculación entre la investigación y la práctica. Buenos Aires: Paidós.

Talanquer, V. (2010). ¿Cómo piensan nuestros alumnos? Conferencia presentada en el Primer Congreso Interdisciplinario de Investigación en Educación.

Tishman, S., Palmer, P. (2005). Pensamiento Visible. http://vidarte.weebly.com/uploads/5/1/5/4/5154246/pensamiento_visible.pdf

Terigi, F. (2004). El saber pedagógico frente a la crisis de la monocronía. https://lacalorconsaco.files.wordpress.com/2014/08/terigi-el-saber-pedagogico-frente2.pdf

Klenowski, V. (2004). Desarrollo del portafolios para el aprendizaje y la evaluación: procesos y principios (Vol. 98). Narcea Ediciones.

Young, I.M. (2002). Justicia y Política de la Diferencia. Valencia: Cátedra.

Published

2020-09-10

How to Cite

Ocampo González, A. (2020). Neurodiversity, pedagogies of the minor and subjective singularity: evaluating learning through the perspective of performance in action. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 7(3), 143–162. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n3.2020.319

Issue

Section

Essays

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.