University philosophy: a current for the construction of meanings in the training of trainers
DOI:
https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.374Keywords:
teaching profession, university philosophy, training of trainers, construction of meaningsAbstract
Education is conceived as a philosophy oriented to formative processes, where the lack of knowledge of those who exercise the teaching profession has been decontextualized from its purposes, whose purpose was to unveil the university philosophy as a current for the construction of meanings in the training of trainers. This research was guided by the authors Castells (2009), Monge et al., (2003) with a qualitative and phenomenological approach, with the use of interviews and a script, by way of triangulation. As a result, many teachers misuse power in their classrooms, as this attitude leads students to perform their activities in a limited way, since structure, discourse, among other cognitive factors, are imposed on them. Finally, it is concluded that the tools for learning and teaching almost never lead to reflect on the performance of the teacher and the student, for its part, the training lacks strategies for teaching to think from learning to be, learning to do and learning to learn, generating then transforming proposals in accordance with the educational policies issued by the Venezuelan State.
Downloads
References
Benkler, Y. (2006). The wealth of networks: How social production transforms markets and freedom. Yale University Press.
Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial, 679 p. Traducción de María Hernández. ISBN 978-84-206-8499-4. https://www.felsemiotica.com/descargas/Castells-Manuel-Comunicaci%C3%B3n-y-poder.pdf
Entman, R. (2004). Projections of power, framing news, public opinion and U.S. Foreing Polic., Chicago: University of Chicago Press. DOI:10.7208/chicago/9780226210735.001.0001
Habermas, J. (1976): Legitimationsprobleme im modernen Staat. In Legitimations probleme politischer Systeme (pp. 39-61). VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden.
Heidegger, M. (2006). Introducción a la fenomenología de la religión. Primera edición en español. México: Fondo de Cultura Económica. Ediciones Siruela S.A.
Hughes, T. P. (1983). Networks of power: electrification in western society, 1880-1930. Baltimore, Johns Hopkins University Press
Husserl, E. (1998). Invitación a la fenomenología. La filosofía como autorreflexión de la humanidad.
Lakoff, G. (2008). The neural theory of metaphor. En Raymond Gibbs (Ed.), The Cambridge handbook of metaphor and thought (pp. 17–38). Nueva York: Cambridge University Press.
Miguélez, M. M. (2000). Origen, auge y ocaso del método científico tradicional en las ciencias humanas. Anthropos: publicación del Instituto Superior Salesiano de Filosofía y Educación, (40), 7-36.
Mokyr, J. (1990) The Lever of Riches -Technological Creativity and Economic Progress. Oxford University (Ed. caso: La palanca de la riqueza, Madrid, Alianza Editorial, 1993).
Monge, P. R., Contractor, N. S., Contractor, P. S., Peter, R., & Noshir, S. (2003). Theories of communication networks. Oxford University Press, USA.
Schiller, D. (2006). How to think about information. University of Illinois Press.
Schooler, J. W., Smallwood, J., Christoff, K., Handy, T. C., Reichle, E. D., y Sayette, M. A. (2011). Meta-awareness, perceptual decoupling and the wandering mind. Trends in Cognitive Science, 15, 319-326.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Henry Jose Martínez González, Duglas Ramón Piña Madueño, Juhenni María Martínez González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que participen de los procesos de evaluación y publicación de sus ediciones conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación, tal como establecen las condiciones de reconocimiento en la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY), donde los autores autorizan el libre acceso a sus obras, permitiendo que los lectores copien, distribuyan y transmitan por diversos medios, garantizando una amplia difusión del conocimiento científico publicado.
- Toda derivación, a partir de esta obra, deberá citar la fuente y a la primera publicación en esta revista. Se permiten derechos comerciales no lucrativos sobre sus contenidos.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista, es decir, podrán incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro, siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores compartir su trabajo en línea, con la finalidad de intercambios productivos para una mayor y más rápida citación del trabajo como lo establece los efectos del movimiento ‘Acceso Abierto’.
- No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
- La Revista Científica es financiada completamente de los aportes realizados por nuestra entidad editora: Universidad Tecnológica Israel; por tal motivo, no establece cargos o cobros de ninguna índole a sus autores y colaboradores, así como tampoco genera pagos o remuneraciones de ningún tipo a ellos.
- Se asignará un Digital Object Identifier (DOI) a cada publicación.