Data collection techniques and instruments: analysis and processing by the qualitative researcher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.400

Keywords:

techniques and instruments, analysis and processing, qualitative, researcher

Abstract

The purpose of this article is to analyze and interpret the plurality of perspectives that show us the coincident and opposed points of view between the researcher and the subjects, being paradoxically one of the aspects that enriches and feeds the complexity and diversity of techniques and instruments of information collection in the analysis and processing of qualitative research. Among the techniques of information collection considered, the following stand out: participant observation, nominal group, Delphi, in-depth interview, focal groups, documentary review, research workshop and projective techniques, and as far as the instruments are concerned, the observation guide, anecdotes, researcher's diary and artifacts. In relation to the analysis and processing of the investigated information, the analytical induction, constant comparative method, codification, dense description, content analysis and discourse analysis, mapping perspective and triangulation are emphasized. Each and every one of them allows revealing how the subjects involved in an investigation think, feel and act, which is the main reason why it is essential to apply each technique and instrument adequately, providing an enormous wealth of information that can correct the biases inherent to each method.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maream Sánchez Bracho, Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt

  • PhD. En Educación
  • Maestría en Administración de la Educación Básica
  • Licenciada en Educación Integral
  • Docente de la Universidad Nacional Experimental Rafael Maria Baralt
  • Docente del Ministerio para el Poder Popular de la Educación (Venezuela)
  • Coordinadora del centro de investigaciones educativas y empresariales
  • Enlace intercircuital de comunidades educativas
  • Coordinación Municipal Misión Robinson Estructura Mesa Técnica Especialista en el
  • Área de Lenguaje
  • Diplomado en Educación Superior
  • Diplomado en Sistema educativo
  • Diplomado en Pedagogía Liberadora 

References

Arias, F. (2006) El Proyecto de Investigación: Introducción a la Metodológica Científica (5ta edición) caracas: Espíteme.

Campoy, T & Gomes, E. (2009). Técnicas e instrumentos cualitativos de recogida de datos. Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación.

Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la Pedagogía del Oprimido. Siglo XXI Editores, S.A., México.

Geertz. (1988). La interpretación de las culturas, Editorial Gedisa. España.

González, M. (1987). El taller de los talleres. Siglo XXI Editores, S.A., México.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. Quinta Edición. DERECHOS RESERVADOS © 2010, 2006, 2003, 1998, 1991 respecto a la quinta edición por: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.

Hernández, M. (2009). Exclusión Social en la Región de Murcia, Editum: Murcia

Ibáñez, J. (1992). La guerra incruenta entre cuantitativistas y cualitativistas. Editorial: Román, España.

Krippendorff K. (1980) “Content análisis: an introduction to its methodology”, Sage Beverly Hills, California.

Martínez, M. (1999) La investigación cualitativa etnográfica en educación. Editorial: Trillas. México.

Morocho Espinoza, I. M. (2011). Elaboración y Aplicación de Instrumentos de Evaluación a los Indicadores Esenciales de Evaluación según la Reforma Curricular del 2010, en el área de Ciencias Naturales, para los niños de cuarto año de básica de la Escuela Manuel Utreras Gómez. Cuenca: Universidad Politécnica Salesiana.

Quintana, A. (2006). Un Modelo de aproximación empírica a la investigación en psicología y ciencias humanas. Revista Peruana de Psicología. Perú.

Ramírez K. (2017). El registro anecdótico en la evaluación formativa oral del idioma inglés. Universidad Central del Ecuador. Facultad de filosofía, letras y ciencias de la educación carrera inglés. Quito 2017.

Santana, L. (2010). Investigación Cualitativa. La vía más idónea para interpretar y comprender la dinámica social. Venezuela. Valencia. Estado Carabobo.

Santos G (1993). Hacer visible lo cotidiano. Teoría y práctica de la evaluación cualitativa de centros escolares. Editorial Akal. Madrid.

Schettini, P (1998). Notas sobre los desafíos a la hora de analizar datos cualitativos o de cómo los investigadores construimos representaciones. En II Jornadas sobre Etnografía y Métodos Cualitativos.

Vargas X. (2010). ¿Cómo hacer investigación cualitativa? Una guía práctica para saber que es la investigación en general y como hacerla. (con énfasis en las etapas de la investigación cualitativa) (apropiada para quién hace investigación por primera vez). Unidad académica de contexto academia para el estudio de la interpretación y significación del hábitat departamento del hábitat y desarrollo urbano ITESO.

Vacilachis, I. (1992). Métodos Cualitativos I. Los problemas teórico- epistemológicos. Buenos Aires. Centro editor de América Latina.

Vallejo, R., & de Franco, M. F. (2009). La triangulación como procedimiento de análisis para investigaciones educativas. Redhecs, 7(4), 117-133.

Znaniecki, F. (1934). The method of sociology. New York: Farrar & Rinehar.

Published

2021-01-10

How to Cite

Sánchez Bracho, M. ., Fernández, M. ., & Díaz, J. . (2021). Data collection techniques and instruments: analysis and processing by the qualitative researcher. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 8(1), 107–121. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.400

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.