Risk factors and resilience development in adolescents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.519

Keywords:

resilience, psychosocial problems, adolescence, confinement

Abstract

Changes in family, academic and social dynamics that have occurred in the last year have had a significant impact on the behavior of children and adolescents. It has been observed not only the change in the behavior of children and adolescents, often making them angrier or sad, but also the presence of anxious and depressive signs, even reaching situations that have put at risk the integrity of children and adolescents. This qualitative research seeks to describe the risk factors and the importance of the development of resilience in people, especially in children and adolescents, under the current situation of confinement. The purpose of this research is to understand in a more complete way how resilience develops in the person, focusing mainly on young people in the Guachapala sector in the southwest of Quito. As part of the conclusions it was evidenced that adolescents have had several psychosocial problems in their lives that have affected their academic performance, so a series of alternatives are proposed to adequately develop their life project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apolo, A., Castro, A., y González, A. (29 de marzo de 2016). Violencia, el principal desafío para la infancia en Ecuador. Unicef. https://www.unicef.org/ecuador/comunicados-prensa/violencia-el-principal-desaf%C3%ADo-para-la-infancia-en-ecuador

Barre J., y Castro, C. (2021). Deserción educativa generada a raíz de la cuarentena obligatoria durante la pandemia del Covid-19, en estudiantes de básica elemental y media en la ciudad de Quito [Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio UCE http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/22550/1/T-UCE-0010-FIL-1028.pdf

EL Comercio. (12 de agosto de 2020). Abandono escolar en la pandemia. https://www.elcomercio.com/blogs/derechos-y-humanos/abandono-escolar-pandemia-pensiones.html

Gómez Cobos, E. (2008). Adolescencia y familia: revisión de la relación y la comunicación como factores de riesgo o protección. Revista intercontinental de psicología y educación, 10(2), 105-122. https://www.redalyc.org/pdf/802/80212387006.pdf

Gómez-Luna, E., Fernando-Navas, D., Aponte-Mayor, G., y Betancourt-Buitrago, L. (2014). Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización. Dyna, 81(184), 158-163. https://www.redalyc.org/pdf/496/49630405022.pdf DOI: https://doi.org/10.15446/dyna.v81n184.37066

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2020). Defunciones Generales. INEC

Jiménez, E. (2020). Habilidades Sociales en adolescentes y adultos jóvenes consumidores y no consumidores de sustancias psicoactivas para determinar el afrontamiento en situaciones de estrés [Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio Digital UCE. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/22737

Kohlberg, L. (1958). The development of modes of moral thinking and choice in the years 10 to 16 [Tesis doctoral, University of Chicago].

Kotliarenco, M., Cáceres, I., y Fontecilla, M. (1996). Resiliencia. Construyendo en la adversidad. CEANIM, Centro de Estudios y Atención del Niño y la Mujer.

La Hora. (10 de septiembre de 2021). Aumenta suicidios en Tungurahua durante 2021. https://www.lahora.com.ec/tungurahua/aumentan-suicidios-en-tungurahua-durante-2021/

Lozano, A. (2014). Teoría de teorías sobre la adolescencia. Última década, 22(40), 11-36. https://www.redalyc.org/pdf/195/19531682002.pdf

Pacho, F., y Chiqui, D. (2011). Estudio de las causas de la deserción [Tesis de grado, Universidad de Cuenca]

Rodríguez, M. (2015). Influencia de la violencia intrafamiliar como factor desencadenante del inicio de consumo de drogas en los adolescentes de 9no año de educación básica del Colegio Nacional Andrés Bello [Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio Digital UCE. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/7157/1/T-UCE-0007-249c.pdf

Rua, M., y Andreu, J. (2011). Validación psicométrica de la Escala de resiliencia (RS) en una muestra de adolescentes portugueses. Psicopatología Clínica Legal y Forense, 11(1), 51-65. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6383207

Rutter, M. (1990). Commentary: Some focus and process considerations regarding effects of parental depression on children. Developmental psychology, 26(1), 60. https://doi.org/10.1037/h0092669 DOI: https://doi.org/10.1037/h0092669

Salazar, E., Ugarte, M., Vásquez, L., & Loaiza. J. (2004). Consumo de alcohol y drogas y factores psicosociales asociados en adolescentes de Lima. Anales de la Facultad de Medicina, 65(3), 179-188. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37965304 DOI: https://doi.org/10.15381/anales.v65i3.1389

Vera, R. (2019). Resiliencia en adolescentes de familias monoparentales y nucleares: Unidad Educativa Cardenal Spínola [Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador] Repositorio Digital UCE. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/19142

Vivanco-Saraguro, A. (2020). Incidencia de los factores personales, ambientales, y de interacción social en la deserción escolar en educación a distancia –virtual. Revista Cátedra, 3(3), 111-128. https://doi.org/10.29166/catedra.v3i3.2279 DOI: https://doi.org/10.29166/catedra.v3i3.2279

Published

2022-05-10

How to Cite

Pérez Pérez, P. D. R. ., Pérez Manosalvas, H. S. ., & Guevara Morillo, G. D. (2022). Risk factors and resilience development in adolescents. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 9(2), 23–38. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.519

Issue

Section

Articles