Web 2.0 technology tools in the teaching and learning process

Authors

  • Paulina del Rocío Meneses Vásconez Instituto Tecnológico Superior Sucre, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v5n1.2018.63

Keywords:

guide, teaching, learning, English, eXeLearning, Web 2.0, foreign language

Abstract

The present investigation is developed in the teaching and learning process of the English in the Sucre Institute (ITSS) of Quito City. In this context, it is inquired about the appropriate pedagogical-te-chnological means to improve the teaching and learning process of the English language in the se-cond semester of the ITSS. The general objective is to elaborate an English II teaching and learning guide using the eXeLearning tool and Web 2.0. It is a descriptive study, located in the quantitative approach, whose importance lies in the fact that learning the English language, in a globalized world, expands the possibilities of communicating better, and facilitates access to employment and educatio-nal opportunities that help improve the quality of life. With the theoretical referents, the results of the diagnosis and the support of the eXeLearning tool and the Web 2.0, it has been possible to develop a teaching and learning guide for English II. This guide has been implemented in an easily accessi-ble website for students and teachers. Finally, the guide was subjected to an initial validation process using the criteria of specialists in the educational and technological field, who valued it in a positive way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, V., Alfaro, M., & Andonegui, M. (mayo-agosto de 2007). Constructivismo: Orígenes y Perspectivas.

Laururs, 13(24), 76-92.

Cárdenas, E., Paladines, B., Cabrera, S., Blacio, R., & Ramírez, I. (2013). Consideraciones hermenéuticas y

metodológicas para la elaboración del material educativo impreso en la modalidad a distancia. Sophia,

Colección de Filosofía de la Educación, 15, 251-266.

Cardo, S. (2015). Las nuevas tecnologías en educación: la pizarra digital interactiva en el aula. Recuperado de

http://www.afapna.com/aristadigital/archivos_revista/2015_abril_0.pdf

Cobo, E. (2008). Una propuesta para el aprendizaje significativo de los estudiantes de la escuela San José La

Salle, de la ciudad de Guayaquil. Guayaquil.

Colli, D., & Becerra, P. (2014). Evolución de la enseñanza-aprendizaje del inglés a través del uso de la tecnología.

Revista de Educación y Desarrollo, 31, 87-93.

Cronquist, K. y Fiszbein, A. (2017). El aprendizaje del inglés en América Latina. Recuperado de https://www.

thedialogue.org/wp-content/uploads/2017/09/El-aprendizaje-del-ingl%C3%A9s-en-Am%C3%A9rica-Latina-

pdf

Cruz, S. (2015). Factores que afectan el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en los colegios

públicos del Ecuador. Recuperado de http://dspace.utpl.edu.ec/bitstream/123456789/15117/1/Cruz_Palacios_Silvia_Mar%c3%ada.pdf

Cubero, S. (2008). Elaboración de contenidos con eXeLearning. Recuperado de https://www.uv.es/websbd/

espaitreball/formacio/manual_exe.pdf

Exelearning.org. (febrero de 2017). eXeLearning. Recuperado de https://exelearning.org/

Garcés, N. (2016). El proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes de la carrera de

Educación Parvularia. Recuperado de http://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/Comision_2/El_proceso_de_ensenanza_a prendizaje_del_idioma_ingles.pdf

Gavilánez, W. (2010). Influencia de la utilización de las herramientas de la Web 2.0 en el rendimiento académico del idioma inglés con los estudiantes del 8vo año de Educación Básica del Instituto Tecnológico Superior Bolívar en el año lectivo 2010- 2011. Universidad Técnica de Ambato.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5.a ed.). México D.F.: Mc-

Graw-Hill.

Linares, R. (julio-diciembre de 2006). Teoría pedagógica, enseñanza universitaria, formación de docentes, perspectivas geográficas, el trabajo de campo y nuevas experiencias de aula. Geoenseñanza, 11(2), 143-144.

Ribes, X. (2007). Web 2.0: El valor de los metadatos y de la inteligencia colectiva. Telos. Cuadernos de Comunicación

e Innovación, 73. Recuperado de http://www.campusred.net/TELOS/articuloper spectiva.asp?idarticulo=2&rev=73

Published

2018-01-08

How to Cite

Meneses Vásconez, P. del R. (2018). Web 2.0 technology tools in the teaching and learning process. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 5(1), 41–52. https://doi.org/10.35290/rcui.v5n1.2018.63

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.