Propuesta de formación docente para incentivo de la resiliencia, la neurociencia afectiva y cognición social de alumnos que estudian en pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v10n1.2023.640

Keywords:

Resilience, affective neuroscience, cognition, pandemic

Abstract

The main objective of this research was to design a teacher training proposal for the incentive of Resilience, affective Neuroscience and social cognition of students studying in a pandemic. Locating in a quantitative approach, specifically of a descriptive nature, based on a feasible project, which determined the situation under study, allowing to establish the veracity and a design phase in which the content of the investigation was instituted, based on a design of non-experimental field and a level of positivist methodology. The same had the participation of 46 classroom teachers from different institutions, who personified as a significant sample, to which a questionnaire containing 15 questions was applied in a dichotomous way to later establish its validity and reliability through an analysis. That allowed data to be collected directly from reality, resulting in the need to present a training proposal for teachers in which Resilience is the main piece for quality education in students in times of pandemic. Since this will help to undermine the concern of an educational praxis that needs continuous and innovative intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avila-Valdiviezo, B., Carbonelli-Garcia, C., y Salas-Sánchez, R. (2021). Resiliencia y desempeño docente en tiempo de pandemia en instituciones educativas de secundaria peruana. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonia 6(12), 467-476. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i12.1300 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v6i12.1300

Barrios, H., y Gutiérrez, C. (2020). Neurociencias, emociones y educación superior: una revisión descriptiva. Revista narrativa, 46 (1), 363-382. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000100363 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000100363

García, A. (2020). Percepción emocional: Sociología y neurociencia afectiva. Revista Mexicana de Sociología, 82(4), 835-863. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-25032020000400004

Gómez, J., Bazurto, J., Saldarriaga, K., y Tarazona, A. (2022). Gestión académica resiliente: Estrategias para el contexto universitario. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 27(97), 11-28. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.97.2 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.97.2

Labbe, T., Ciampi, E., Venegas, J., Uribe, R., Caramo, C. (2019). Cognición social: Conceptos y Bases Neurales. Revista Chil Neuro-Psiquiat, 57(4), 365-376. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272019000400365 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-92272019000400365

Mavárez, M. (2002). La teoría de acción en el programa de formación docente de la Universidad “Lisandro Alvarado”, Revista Educere Investigación, 6(19), 331-336. https://www.redalyc.org/pdf/356/35601912.pdf

Maza, A. (2008). Diseño de un módulo Instruccionales de productos y servicios para el modelo educativo de central Banco Universal, basado en la teoría del aprendizaje acelerado [Tesis de especilización, Universidad Centroccidental “Lisandro Alvarado”].

Méndez, A., Méndez, S (Eds). (2007). El docente investigador en educación: Textos de Wilfred Carr. Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.

Meneses, A. (2020). La cognición social como predictor del desempeño académico en estudiantes de educación media [Tesis de Maestría, Universidad Autónoma de Bucaramanga]. http://hdl.handle.net/20.500.12749/12433

Ortega, M., Pájaro, V., Rodríguez, I., y Romero, A. (2007). Cognición social y funciones ejecutivas.

Román, F., Fores, A., Calandri, I., Gautreaux, R., Antúnez, A., Ordehi, D., Calle, L., Poenitz, V., Correa, K., Torresi, S., Barcelo, E., Conejo, M., Ponnet, V., y Allegri, R. (2021). Resiliencia de docentes en distanciamiento social preventivo obligatorio durante la pandemia de COVID-19. Revista Journal of Neuroeducation, 1(2), 72-77. https://doi.org/10.1344/joned.v1i1.31727 DOI: https://doi.org/10.1344/joned.v1i1.31727

Segovia-Quesada, S., Fuster-Guillén, D., y Ocaña-Fernández, Y. (2020). Resiliencia del docente en situaciones de enseñanza y aprendizaje en escuelas rurales de Perú. Revista Electrónica Educare, 24(2), 411-436. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-2.20 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.24-2.20

Published

2023-01-10

How to Cite

Lamus de Rodríguez, T. M., Moreira-Choez, J. S., & Castro-Castillo, G. J. (2023). Propuesta de formación docente para incentivo de la resiliencia, la neurociencia afectiva y cognición social de alumnos que estudian en pandemia . UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 10(1), 41–60. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n1.2023.640

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)