Characterization of the pragmatic component of language in students with psychic developmental delay

Authors

  • Milagros de la Caridad Sánchez Herrera Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez (UNICA), Cuba. https://orcid.org/0000-0002-5477-5413
  • Adria Leiva Pérez Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez (UNICA), Cuba.
  • Iracema Díaz Paz Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez (UNICA), Cuba.

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v6n1.2019.70

Keywords:

Language, pragmatic component, psychic development delay

Abstract

This paper addresses the regularities of language development in students with psychic development delay, obtained in the research project “La atención educativa integral a niños, adolescentes y jóve-nes con necesidades educativas especiales” (“Comprehensive Educational Care for Children, Ado-lescents and Young People with Special Educational Needs”) and in the PhD thesis of Milagros de la Caridad Sánchez Herrera, which allowed to make precisions to the previous characterizations and to contribute the characterization of the pragmatic component. In addition, recommendations for explo-ration are offered, as well as actions, exercises and didactic resources for language development. In the research process, the following methods and techniques were used: analytical-synthetic, inducti-ve-deductive, historical-logical, documentary analysis, logopedic exploration, survey, observation and interview.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, L., Fernández, L., Ferrer, A., López, M., Sardiñas, A., Castellano, G., y Rojas, A. (2007). Manual de

técnicas logofoniátricas. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Médicas. ISBN: 978-959-212-224-6

Cevallos, J. A. (2016). Tratamiento contable de los ingresos de actividades ordinarias procedentes Acuña, X. y Sentis, F. (2004). Desarrollo pragmático en el habla infantil. Revista Onomázein, 10(2), 33-56. Recuperado

de http://www.onomazein.net/Artículos/10/2_Acuna.pdf

Cárdenas, C., Martín, M., Méndez, I., y Prado, R. (1979). Los métodos para la exploración logopédica. Ciudad

de La Habana: Editorial de Libros para la Educación.

Castellanos, R. M., Betancourt, J. V., Cobas, C. L., Guerra, S., Akudovich, S. A., Borges, S. A., y Conill, J. A.

(2013). Fundamentos de Psicología. Texto para estudiantes de las carreras de Educación Especial y Logopedia.

Segunda Parte. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Fernández, G. y Huepp, F. (2014). Fundamentos neuropsicológicos del lenguaje. La Habana, Cuba: Editorial

Pueblo y Educación.

Fernández, G., Pons, M., Carreras, M. y Rodríguez, X. (2013). Logopedia Segunda Parte. Texto para los estudiantes de las carreras licenciatura en logopedia y educación especial. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo

y Educación.

Frías, X. (2001). Introducción a la pragmática Revista Philologica Romanica, Ianua., 1-35. ISSN: 1616-413X

Recuperado de http://www.romaniaminor.net/ianua/ianua/sup.supos.pdf

Guirado, V. C. (2011). Recursos didácticos para la enseñanza-aprendizaje de los escolares con necesidades

educativas especiales. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

López, M., López, J. y Villalón, M. (2006). Orientaciones Metodológicas primer grado Tomo 1. Ciudad de La

Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Martínez, F. (2004). Lenguaje Oral. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Monfort, M. (2004). Trastornos del lenguaje. Intervención en niños con trastornos pragmáticos del lenguaje y la

comunicación. Revista Neurología 38(1), 85-87. Madrid, España. Recuperado de http://www.dcam.upv.es/

avatel/2Jornada/Monfort.pdf

Torres, M., Domishkievich, S. y Herrera, L. F. (1990) Selección de Lecturas sobre Retardo en el Desarrollo Psíquico. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Vlasova, T. A, Lubovski, V. I. y Tsipina, N. A. (1992). Niños con retardo en el desarrollo psíquico. La Habana:Editorial Pueblo y Educación.

Vlasova, T. A y Pevzner, M. S. (1981). Niños con Retardo en el Desarrollo. La Habana, Cuba: Editorial de libros

para la educación.

Published

2019-01-07

How to Cite

Sánchez Herrera, M. de la C., Leiva Pérez, A., & Díaz Paz, I. (2019). Characterization of the pragmatic component of language in students with psychic developmental delay. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 6(1), 53–68. https://doi.org/10.35290/rcui.v6n1.2019.70

Issue

Section

Articles