From ideas to new ideas: a conceptual approach to the innovation process.
DOI:
https://doi.org/10.35290/rcui.v5n3.2018.74Keywords:
idea, knowledge, technology, invention, innovation, innovation systemsAbstract
Innovation is a complex phenomenon. The present paper provides a clear and simple way to explain innovation. The innovation concept is used as a synonym of other concepts which creates confusion of its meaning. Moreover, this confusion creates systematic and methodological problems. Innovation starts with an idea. The idea is based on the individual who creates it and he or she is the principal agent. Then, innovation becomes complex as multiple agents such as universities, companies, go-vernment, society, environment, etc. become part of the innovation process. The concepts of idea, knowledge, technology and intervention are essential before the innovation concept can be exami-ned. As we move from one concept to another, the agents involved in the innovation process are also different and methodologically we go from an individual, linear and isolated treatment to a social, sys-tematic and global treatment of innovation. The individual is the only agent with the capacity to gene-rate ideas. Thus, an appeal is made not to diminish the importance of the individual over the company in the innovation process.
Downloads
References
Aboites, J. (1992). Trayectorias tecnológicas en la manufactura: la industria embotelladora de refrescos en México.
México: Ed. UAM-Xochimilco.
Becker, G. S. (1983). El capital humano: un análisis teórico y empírico referido fundamentalmente a la educación.
Madrid, España: Alianza Editorial.
Becker, G. S. (1983). El capital humano: un análisis teórico y empírico referido fundamentalmente a la educación.
Madrid, España: Alianza Editorial.
Blaug, M. (1982). Introducción a la economía de la educación. México: Aguilar Editor.
Branscomb, L. M., y Auerswald, P. E. (2002). Between invention and innovation. An analysis of funding for early-
stage technology development, US. Department of Commerce.
Branscomb, L. M., y Auerswald, P. E. (2002). Between invention and innovation. An analysis of funding for early-
stage technology development, US. Department of Commerce.
Bunge, M. (2009). La investigación científica. México: Siglo XXI editores.
Campos, A. R., Dragan, S. y Neves, R. (2004). Integrated approach for innovation and problem solving in dynamic
virtual enterprises, 2nd IEEE International conference on Industrial Informatics. Berlin, Alemania.
Carnoy, M. (2006). Economía de la Educación. Barcelona, España: Editorial UOC.
Coon, D. (2001). Fundamentos de Psicología. México: International Thomson Editores.
Davidoff, I. I. (1979). Introducción a la Psicología. México: McGraw-Hill.
De la Garza, E. y Arteaga, A. (1998). Modelos de industrialización en México. México: UAM.
Derry, T. K. y Williams, T. I. (1960). A short history of technology: from the earliest times to a.d. 1900, Oxford
University Press.
Desiderato, O., Howieson, D. B. y Jackson, J. H. (1976). Investigating Behavior: Principles of Psychology. New
York, USA: Harper & Row, Publishers. Inc.
Ekvall, G. (1996). Organizational Climate for Creativity and Innovation. European Journal of Work and Organizational
Psychology, 5 (1), 105-123.
Escorsa, C. P. y Valls, J. (2005). Tecnología e innovación en la empresa (2a. Edición). México: Alfaomega Grupo
Editor.
Fagerberg, J. (2005). Innovation a guide to the literature, en Jan Fagerberg, David
Mowery y Richard Nelson, The Oxford Handbook of Innovation. Oxford University Press.
Feldman, R.S. (2010). Psicología con aplicaciones en países de habla hispana. México: Ed. McGraw-Hill/Interamericana
Editores.
Greenhalgh, C. y Rogers, M. (2010). Innovation, Intellectual Property, and Economic Growth, Princeton University
Press.
Jones, Ch.I. (2000). Introducción al crecimiento económico. México: Pearson Educación.
Jones, Ch. I. (2005). “Growth and Ideas”, en: P. Aghion and S. Durlauf (eds.) Handbook of Economic Growth
(Elsevier, 2005) Volume 1B, pp. 1063-1111.
Kline, S. J. y Rosenberg, N. (1986). “An Overview of Innovation”, in R. Landau and N. Rosenberg (eds) The
Positive Sum Strategy: Harnessing Technology for Economic Growth, Washington D.C.: National Academy
Press, pp. 275-304
Kuhn, T. S. (1996). La estructura de las revoluciones científicas. Serie: Breviarios del Fondo de Cultura Económica
No. 213, FCE, México.
Levitt, T. (1975). “La Creatividad no basta”, en: La moda del marketing: caminos para un crecimiento empresarial,
Ed. Grijalbo, Barcelona, España.
Levitt, T. (1986) Comercialización creativa: the marketing imagination, Ed. CECSA, México.
Llamas, H. I. (1989). Educación y mercado de trabajo en México. México: UAM.
Llamas, H. I. (2007). “Educación y Desarrollo” en José Luis Calva (Coord.) Educación, ciencia, tecnología y
competitividad, Agenda para el desarrollo Vol. 10, Ed. H. Cámara de Diputados LX Legislatura-Miguel
Ángel Porrúa-UNAM, México.
Marcum, D., Smith, S. y Khalsa, M (2003). Business Think. Las 8 reglas clave para tomar decisiones acertadas
y conseguir resultados: ¡Ahora y en cualquier situación! Barcelona, España: Ediciones Deusto.
OCDE (1999). Boosting Innovation: The Cluster Approach, París.
O´Sullivan, D. y Dooley, L. (2009). Applying Innovation. California, USA: SAGE Publications, Inc.
Porter, M. E. (1989). Ventaja Competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: Editorial
CECSA.
Romer, P. M. (1990). Endogenous Technological Change. Journal of Political Economy, 98, S71-S102.
Ruttan, V. W. (1959). Usher and Schumpeter on invention, innovation, and Technological Change. The Quarterly
Journal of Economics,73(4), 596-606.
Santonen, T., Kaivo-oja, J. y Suomala, J. (2007). Introduction to national open innovation system (NOIS) paradigm.
A preliminary concept for interchange. Finland Futures Research Center, Turku School of Economics.
Thurow, L. C. (1978). Inversión en capital humano. México: Ed. Trillas.
Trott, P. (2008). Innovation management and new product development, 4a Edición, Editorial. Financial Times/
Prentice Hall.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Científica UISRAEL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que participen de los procesos de evaluación y publicación de sus ediciones conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación, tal como establecen las condiciones de reconocimiento en la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY), donde los autores autorizan el libre acceso a sus obras, permitiendo que los lectores copien, distribuyan y transmitan por diversos medios, garantizando una amplia difusión del conocimiento científico publicado.
- Toda derivación, a partir de esta obra, deberá citar la fuente y a la primera publicación en esta revista. Se permiten derechos comerciales no lucrativos sobre sus contenidos.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista, es decir, podrán incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro, siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores compartir su trabajo en línea, con la finalidad de intercambios productivos para una mayor y más rápida citación del trabajo como lo establece los efectos del movimiento ‘Acceso Abierto’.
- No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
- La Revista Científica es financiada completamente de los aportes realizados por nuestra entidad editora: Universidad Tecnológica Israel; por tal motivo, no establece cargos o cobros de ninguna índole a sus autores y colaboradores, así como tampoco genera pagos o remuneraciones de ningún tipo a ellos.
- Se asignará un Digital Object Identifier (DOI) a cada publicación.