Augmentative and alternative communication systems to stimulate interaction in autistic children in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.825

Keywords:

AACS, autism, communication, interaction, Teaching-learning process

Abstract

Augmentative and Alternative Communication Systems (AACS) are of great help in treating disorders related to communication or language, as is the case of Autism Spectrum Disorder (ASD), because these systems allow the creation of a language based on gestures or signs, in order to achieve effective communication, which is essential for the individual to develop in the educational environment. Thus, the research seeks to specify the benefits that SAACs apply to people with this disorder; in addition, the resources of these systems are mentioned in order to use them in the classroom. It is worth mentioning that a deductive method and a documentary research with a qualitative approach were used to advance the writing. In relation to the results obtained, a lack of knowledge of the teaching staff about the SAACs in their usefulness and their application in students with this disorder was identified, thus determining the importance of training teachers on this topic, to provide them with alternatives or resources to use in classes, to guide a viable teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez-Alcántara, E. (2007). Trastornos del espectro autista. 269-276. Mexicana de Pediatria, 74(6), 269-276. https://www.medigraphic.com/pdfs/pediat/sp-2007/sp076g.pdf

Cabrera, D. (2010). Ventajas y desventajas del uso de un método deductivo/inductivo/ en la investigación en administración de negocios. Gestión y Sociedad, 3(2) 173-187. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1055&context=gs

Carrascosa, P. (2021). Los SAAC y su influencia en el desarrollo lingüístico de los niños con alteraciones en la comunicación y el lenguaje [Tesis de Grado, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/54287/TFG-M-L2524.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Correia, S. (2012). Autismo: características e intervención educativa en la edad infantil. [Tesis de grado, Universidad de La Rioja].

Fernández-Pacheco, B., Peña, M., y Tercero, M. (2016). SAAC. Editorial Sintesis. https://www.sintesis.com/data/indices/9788491713470.pdf

Fortea-Sevilla, M., Escandell-Bermúdez, M., Castro-Sánchez, J., y Martos-Pérez, J. (2015). Desarrollo temprano del lenguaje en niños pequeños con trastorno del espectro autista mediante el uso de sistemas alternativos. Revista de neurología, 60(1), 31-35. DOI: https://doi.org/10.33588/rn.60S01.2014566

Gallego, M. (2012). Guía de integración del alumno con TEA en Educación Primaria. INICO. http://190.57.147.202:90/jspui/bitstream/123456789/729/1/Guia-integracion-alumnado.pdf

Montero, P. (2003). Sistemas alternativos y aumentativos de comunicación (SAAC) y accesibilidad: Bases teóricas de los SAAC. Puertas a la lectura, (4), 129-136. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6023011

Martin, P. (2018). Uso de SAAC en el autismo. [Tesis de Grado, Universidad de La Laguna] . https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/14598/Uso%20de%20SAAC%20en%20el%20autismo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio de Salud Pública. (23 de abril del 2022). MSP contribuye a la inserción escolar de niños con autismo en el Ecuador. https://www.salud.gob.ec/msp-contribuye-a-la-insercion-escolar-de-ninos-con-autismo-en-el-ecuador/

Moreno, J., Aguilera , A., Saldaña, D., y Álvarez, R. (2005). ¿Cómo mejorar la educación del alumnado con autismo? Una propuesta desde el sistema escolar sevillano. Apuntes de Psicología, 23(3), 257-274. https://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/97/99

Ordóñez, M., y Sarmiento, C. (2019). Aplicación de los sistemas alternativos de comunicación implementados en el instituto de parálisis cerebral del azuay IPCA [Tesis de Grado, Universidad del Azuay]. https://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/9217/1/14861.pdf

Sanchez, M., y Savant, P. (2021). Sistemas Aumentativos / Alternativos de la Comunicación en el abordaje fonoaudiológico de niños y adolescentes con diagnóstico de Trastorno del Espectro Autista, en efectores de la ciudad de Rosario durante 2021. [Tesis de Grado, Universidad Nacional del Rosario]. Archivo Digital. http://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/22921/TF2202SanchezM-SavantPM-2021.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Sierra, M. (2011). Sistemas aumentativos y alternativos de comunicación, sistemas sin ayuda . Innovación y experiencias educativas, (40) .

Suchowierska, M., Rupińska, M., & Bondy, A. (2013). Sistema Comunicación Intercambio Imagen (pecs): Un corto “tutorial” para profesionales de la salud. Clinical Corner, 26(1), 85-91 https://pecs-spain.com/download/PolishPECSpub.pdf

Tellechea, M., y Martínez, F. (2019). Sistemas aumentativos-alternativos de comunicación combinados con una interfaz cerebro computadora [Tesis de Grado, Universidad Nacionla de la Plata]. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/83122/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2023-09-10

How to Cite

Pauta Ipiales, J. M., & Casco Guamán, P. D. (2023). Augmentative and alternative communication systems to stimulate interaction in autistic children in the classroom. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 10(3), 171–187. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.825

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.