Verbal board games to improve oral expression in elementary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v10n2.2023.827

Keywords:

oral expression, cognitive development, linguistics, dialogue, skill, Assertive communication

Abstract

Verbal board games are grammatical resources that, no matter how many generations go by, always fascinate and entertain through linguistic challenges that allow the child to stimulate the development of oral expression in an effective way. For this reason, this research aims to describe the benefits of verbal board games to develop oral expression in students of General Basic Education. It is necessary to mention that the deductive method and documentary research with a qualitative approach were used for the development of the work. Regarding the results achieved, the students presented insufficient oral expression, which directly affects learning, in addition it was evidenced that reaching 85% in 2018, the children presented shyness when speaking orally, reduced confidence, affectation in gestures when speaking, data thrown in the PISA report, consequently, after the application the large number of students developed a good lexicon and concise articulation. Finally, the game allows children to develop language, learn to express emotions, reason, be resourceful and solve problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, J. (2014). El Método de la Investigación. International Journal of Good Conscience, 9(3) 195-204. http://www.spentamexico.org/v9-n3/A17.9(3)195-204.pdf

Anderson, J., y Bailey, S. (2017). La Importancia del juego en el desarrollo de la primera infancia. Montana State University. https://maguared.gov.co/wp-content/uploads/2017/06/La-importancia-del-juego.pdf

Bohórquez, M., y Rincón, Y. (2018). La expresión oral: estrategias pedagógicas para su fortalecimiento [Tesis de maestría, Universidad pedagógica y tecnológica de Colombia] https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/001/2345/1/TGT_995.pdf

Campos, G., y Lule, N. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Xihmai, VII(13) 45-60. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3979972.pdf

Canaval, M., y Mamani, M. (2018). Los juegos verbales para mejorar la expresión oral en niños [Tesis de grado, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa] http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/UNSA/6500/EDCcachmy.pdf

Díaz, R. (2016). Desarrollo del Lenguaje a través del juego en niños y niñas de Educación Infantil con Trastorno Específico del Lenguaje [Tesis de Maestría, Universidad Rey Juan Carlos]. http://riberdis.cedid.es/handle/11181/5671

Guamán, V. (2013). Los juegos verbales y su incidencia en la expresión oral de los niños (as) de primero, segundo y tercer grados de la escuela particular “Carlos María de la Condamine” de la ciudad de Ambato, provincia de Tungurahua [Tesis de Grado, Universidad Técnica de Ambato]. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/6189/1/FCHE-EBP-1131.pdf

Iparraguirre, S. (2016). Juegos verbales para desarrollar el lenguaje oral en

niños de 5 años, Institución Educativa Inicial “María

Inmaculada”, Oxapampa, Pasco-2016 [Tesis doctoral, Universidad César Vallejo] https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/39067/iparraguirre_qs.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lyno, E., y Maguiña, N. (2019). Los juegos verbales para desarrollar la competencia de la expresión oral de los niños (as) del segundo grado sección “F”, de la Institución Educativa Emblemático Representativo “Colegio de La Libertad” de la ciudad de Huaraz, provincia de Huaraz, departamento de Ancash. [Tesis de bachiller, Universidad César Vallejo] Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://repositorio.unprg.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12893/5743/BC-4169%20LYNO%20MAGUIÑA-LYNO%20MAGUIÑA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Martínez, A., Tocto, C., y Palacios, L. (2015). La expresión oral en los niños y los cuentos. UCV-HACER,4(2),116-120. https://www.redalyc.org/pdf/5217/521751974012.pdf

Ministerio de Educación. (2014). Módulo de juego trabajo. MINEDUC https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2022/01/MOODULO-JUEGO-TRABAJO.pdf

Ministerio de Educación. (2016). Lengua y Literatura. MINEDUC. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/LENGUA.pdf

Núñez, M. (2001). Comunicación y Expresión Oral. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP09879.pdf&area=E

Pucuhuaranga, T. (2016). Juegos verbales en el desarrollo de la articulación verbal de niños y niñas. Horizonte de la Ciencia, 6(11), 191–204. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/345/361 DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2016.11.240

Ramírez, J. (2002). La expresión oral. Contextos Educativos (5), 57-72. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/498271.pdf DOI: https://doi.org/10.18172/con.505

Rodríguez, Y. (2021). Juegos verbales como estrategia para mejorar la expresión oral en el idioma inglés en estudiantes del primer año de educación secundaria. Revista educacion, 19(19), 165-181. https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2021.19.199 DOI: https://doi.org/10.51440/unsch.revistaeducacion.2021.19.199

Published

2023-05-10

How to Cite

Curipallo Peralta, N. E. (2023). Verbal board games to improve oral expression in elementary school students. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 10(2), 191–205. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n2.2023.827

Issue

Section

Articles