Middle school students and use of social networks: learning and knowledge, emotions and entertainment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.860

Keywords:

entertainment, emotions, knowledge, learning, middle school, social networks

Abstract

The main objective of this research was to assess the codifications of what social networks represent when used by high school students from the areas of learning and knowledge, emotions and entertainment. The approach of the study is quantitative descriptive cross-sectional, in which high school students (N=560) from Mexico City participated by means of a diagnostic instrument; a strong internal consistency of the instrument was revealed, corroborated by Cronbach's Alpha. Non-parametric tests were performed and there were statistically significant differences (p < .05) between the variables analyzed. Students stated that including social networks to address school content can make the learning process more attractive; teachers in turn could implement these technological means to carry out classroom activities; the use of networks can cause different emotional states, which is closely linked to school performance; these cyberspaces are mainly used for leisure and entertainment, thanks to the dissemination of content in videos, images, etc. By way of conclusion, it was determined that it is essential to provide literacy on the ethical and responsible management of social networks so that students can benefit from their attributes inside and outside the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, E., Núñez, P., y Rodríguez, C. (2017). Adquisición y carencia académica de competencias tecnológicas ante una economía digital. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 540-559. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2017-1178 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1178

Cabero-Almenara, J. y Valencia-Ortiz, R. (2019). La adicción a las redes sociales: validación de un instrumento en el contexto mexicano. Health and Addictions, 19 (2), 149-159. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/88944/Adicciones.pdf?sequence=1&isAllowed=y DOI: https://doi.org/10.21134/haaj.v19i2.460

Canto de Gante, Á, Sosa-González, W., Bautista-Ortega, J., Escobar-Castillo, J., y Santillán-Fernández, A. (2020). Escala de Likert: Una alternativa para elaborar e interpretar un instrumento de percepción social. Revista de la alta tecnología y sociedad, 12(1), 38-45.

Derks, D., Fischer, A. H., y Bos, A. E. (2008). The Role of Emotion in Computer-mediated Communication: A Review. Computers in Human Behavior, 24(3), 766-785. http://dx.doi.org/10.1016/j.-chb.2007.04.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2007.04.004

Dhir, A., Kaur, P., y Rajala, R. (2018). Why do young people tag photos on social networking sites? Explaining user intentions. International Journal of Information Management, (38), 117-127. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2017.07.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2017.07.004

Espinoza-Guillen, B., y Chávez-Vera, M. (2021). El uso de las redes sociales: Una perspectiva de género. Maskana, 12(2), 19–24. https://doi.org/10.18537/mskn.12.02.03 DOI: https://doi.org/10.18537/mskn.12.02.03

Fiallos-Quintero, B. (2020). La política cultural en el siglo XXI: entre la diversidad y el entorno digital. Revista Científica UISRAEL, 7(3), 163–177. https://doi.org/10.35290/rcui.v7n3.2020.336 DOI: https://doi.org/10.35290/rcui.v7n3.2020.336

Gallardo, S. (2020). Sociedad 5.0 o sociedad hiperconectada. Revista Sistemas, (154), 51-67. https://doi.org/10.29236/sistemas.n154a6 DOI: https://doi.org/10.29236/sistemas.n154a6

Guevara-Rojas, L., y Espinosa, A. (2014). Estereotipos y emociones intergrupales en Facebook durante las Elecciones Generales Peruanas del 2011. Revista electrónica de psicología política, 13(33), 24-28. http://www.psicopol.unsl.edu.ar/pdf/b2014-Diciembre-Articulo2.pdf

Hernández-Gómez, E., y Medina-Vidal, F. (2015). Estrategias de aprendizaje basadas en entornos virtuales en educación secundaria. Etic@ net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 15(2), 163-183. https://doi.org/10.30827/eticanet.v15i2.11948 DOI: https://doi.org/10.30827/eticanet.v15i2.11948

Hernández-Ortega, J., y Rayón-Rumayor, L. (2021). Teléfonos móviles, redes sociales y praxis en adolescentes. Educatio Siglo XXI, 39(3), 135–156. https://doi.org/10.6018/educatio.427011 DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.427011

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, M. P (2010). Metodología de la investigación. McGraw Hill.

Hogan, T. (2015). Pruebas psicológicas: una introducción práctica. Editorial el manual moderno. http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/handle/54000/1201

Icaza-Álvarez, D., Campoverde-Jiménez, G., Verdugo-Ormaza. D., y Arias-Reyez, P. (2019). El analfabetismo tecnológico o digital. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 4(2), 393-406. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v4i2.922 DOI: https://doi.org/10.23857/pc.v4i2.922

Kappas, A., y Krämer, N. (2011). Face-to-face Communication over the Internet: Emotions in a Web of Culture. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511977589 DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511977589

Lévano-Francia, L., Sanchez, S., Guillén-Aparicio, P., Tello-Cabello, S., Herrera-Paico, N. y Collantes-Inga, Z. (2019). Competencias digitales y educación. Propósitos y Representaciones, 7(2), 569-588. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329

Lohmar, D. (2007). El método fenomenológico de la intuición de esencias y su concreción como variación eidética. Investigaciones fenomenológicas: anuario de la Sociedad Española de Fenomenología, (5), 9-48. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:InvFen-2007-5-5010/Documento.pdf DOI: https://doi.org/10.5944/rif.5.2007.5458

Martín-Serrano, M. (2019). La comunicación y la información en un mundo que se virtualiza. Desarrollos y funciones previsibles. Comunicación y sociedad, (16), 1-29. https://doi.org/10.32870/cys.v2019i0.7478 DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2019i0.7478

Martínez de Sánchez, A. (2011). Técnica de muestreo para la selección documental. Una mirada desde el método. Revista Códices, 7(2), 81-96. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/24152

Mateus, J., y Quiroz, M. (2021). La “Competencia TIC” desde la mirada de docentes de secundaria: más que habilidades digitales. Revista Peruana De Investigación Educativa, 13(14). https://doi.org/10.34236/rpie.v13i14.266 DOI: https://doi.org/10.34236/rpie.v13i14.266

Naciones Unidas. (s.f.). Forjando nuestro futuro juntos. UN75 más allá del 2020. https://www.un.org/es/un75/impact-digital-technologies

Ramírez-Montoya, M., McGreal, R., y Obiageli-Agbu, J. (2022). Horizontes digitales complejos en el futuro de la educación 4.0: luces desde las recomendaciones de UNESCO. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 09-19. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.33843 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.25.2.33843

Reza-Flores, R., Guemez-Peña, M., Zamudio-Palomar, A., Reza-Flores C., y Martínez-Granados, J. (2023). Estudiantes de secundaria en México y redes sociales: interacción sobre conocimiento y socialización. DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v27i2.1874

Rodriguez-Ibarra, R., y Sebastian, O. (2020). Inteligencia emocional y uso de redes sociales en estudiantes de secundaria de una institución educativa pública [Tesis de licenciatura, Universidad Peruana de los Andes]. Repositorio Institucional de la Universidad

Peruana Los Andes. https://repositorio.upla.edu.pe/handle/123456789/3/discover

Serrano-Puche, J. (2016). Internet y emociones: nuevas tendencias en un campo de investigación emergente. Comunicar, 24(46), 19-26. https://doi.org/10.3916/C46-2016-02 DOI: https://doi.org/10.3916/C46-2016-02

Silva-Quiroz, J., y Lázaro-Cantabrana, J. (2020). La competencia digital de la ciudadanía, una necesidad creciente en una sociedad digitalizada. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 37-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1743 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1743

Sistema Nacional de Protección de Niñas, Niños y Adolescentes. (18 de julio de 2019). ¿Qué tanto sabes sobre niñez y redes sociales? Gobierno de México. https://www.gob.mx/sipinna/articulos/que-tanto-sabes-de-ninez-y-redes-sociales?idiom=es

Torres, J. (2022). La soledad y la adicción a las redes sociales en adolescentes [Tesis de licenciatura, Universidad Continental]. Repositorio Institucional Continental. https://repositorio.continental.edu.pe/handle/20.500.12394/11499

Unicef. (s.f). Mantener seguros a niñas, niños y adolescentes en internet. https://www.unicef.org/mexico/mantener-seguros-ni%C3%B1as-ni%C3%B1os-y-adolescentes-en-internet#:~:text=En%20M%C3%A9xico%2C%2050%25%20de%20las,la%20ni%C3%B1ez%20y%20la%20adolescencia

Valencia-Ortiz, R., Cabero-Almenara, J., Garay-Ruiz, U., y Fernández Robles, B. (2021). Problemática de estudio e investigación de la adicción a las redes sociales online en jóvenes y adolescentes. Tecnología, Ciencia y Educación, (18), 99-125. https://idus.us.es/handle/11441/104915 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2021.573

Published

2023-09-10

How to Cite

Reza Flores, R. A., Guemez Peña, M. A., Reza Flores, C. M., Martínez Granados, J. G., & Zamudio Palomar, A. (2023). Middle school students and use of social networks: learning and knowledge, emotions and entertainment. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 10(3), 13–35. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.860

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.