Pedagogical accompaniment and teaching performance: a systematic review

Authors

  • Nelda Vela Shupingahua Universidad César Vallejo

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.941

Keywords:

Pedagogical accompaniment, teaching performance, improvement, learning

Abstract

Teacher performance is vital for students' education because it promotes professional teaching practice, technical support and educational progress. The objective of this research is to analyze pedagogical accompaniment and teaching performance from a theoretical perspective. It was based on a systematic literature review, following the PRISMA protocol for the selection of 50 articles in the main search engines such as: SciELO, Scopus, Latindex and Dialnet. The results highlight the relationship of the study variables and the critical importance of promoting pedagogical support in teacher performance to improve classroom practice and benefit students. As part of the conclusions, it is determined that pedagogical support is fundamental for an effective teaching practice, which is reflected in the improvement of students' academic results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abanto, J. Rosales, M., y Luna, J. (2021). El acompañamiento pedagógico: una revisión sistémica. Revista Iberoamericana de la Educación, (E1). https://revista-iberoamericana.org/index.php/es/article/view/122 DOI: https://doi.org/10.31876/ie.vi.122

Achata, C., y Quispe, Y. (2018). El currículo nacional y el desempeño docente. Revista de Investigaciones de la Escuela de Posgrado, 7(2), 598-606. https://doi.org/10.26788/riepg.2018.2.84 DOI: https://doi.org/10.26788/riepg.v7i2.321

Agreda, A., y Pérez, M. (2020). Relación entre acompañamiento pedagógico y práctica reflexiva docente. Espacio en Blanco, 2(30), 219-232. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-273 DOI: https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-273

Aguilera, R., Fuentes, H., y López, O. (2021). Consideraciones sobre las ventajas y desventajas de una revisión sistemática en menos de 500 palabras. Revista Nutrición Hospitalaria, 38(4), 876-876. https://dx.doi.org/10.20960/nh.03615 DOI: https://doi.org/10.20960/nh.03615

Alberca, N., Arraiza, J., y Concha, S. (2021). Acompañamiento pedagógico y competencias docentes en el aprendizaje significativo en instituciones educativas públicas en Perú. Horizontes Revistas de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(21), 233-245. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616-79642021000500233&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.299

Aucca, J., Atajo, J., y Visa, S. (2020). Monitoreo, acompañamiento pedagógico y clima institucional en una institución educativa, Cusco 2020. TecnoHumanismo, Revista Científica, 1(12), 59-72. https://tecnohumanismo.online/index.php/tecnohumanismo DOI: https://doi.org/10.53673/th.v1i12.84

Barreno, J. (2022). Asistencia pedagógica virtual y desempeño docente en tiempos de pandemia en la I.E. Pedro pablo Atusparia de Nuevo Chimbote, 2021. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 2350-2373. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1654 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1654

Calderón, M., Chávarry, P., y Chanduví, R. (2016). Programa de Liderazgo transformacional para mejorar el desempeño docente en institución educativa del nivel primario. Revista Científica Institucional Tzhoecoen, 8(2). https://doi.org/10.26495/rtzh168.219402 DOI: https://doi.org/10.26495/rtzh168.219402

Cantillo, B., y Calabria, M. (2021). Acompañamiento pedagógico: estrategia para la práctica reflexiva en los docentes de la básica primaria. La Casa del Maestro, 1(1), 4-24. https://revistascientificas.cuc.edu.co/RVCDM/article/view/3789

Chávez, M., y Oseda, D. (2021). Influencia del acompañamiento pedagógico en el desempeño docente en la unidad de gestión educativa local de Santiago de Chuco, 2020. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 5329-5341. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.692 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.692

Cóndor, B., y Remache, M. (2019). La evaluación al desempeño directivo y docente como una oportunidad para mejorar la calidad educativa. Cátedra, 2(1), 116-131. https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1436 DOI: https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1436

Cordero, G., y González, C. (2016). Análisis del modelo de evaluación del desempeño docente en el marco de la reforma educativa mexicana. Education Policy Analysis Archives, 24, 46. https://doi.org/10.14507/epaa.24.2242 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.24.2242

Díaz, M., García, J., y Legañoa, M. (2018). Modelo de gestión del acompañamiento pedagógico para maestros de primaria. Transformación, 14(1), 44-57. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552018000100005

Digión, L., y Álvarez, M. (2021). Experiencia de enseñanza-aprendizaje con aula virtual en el acompañamiento pedagógico debido al Covid-19. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(1), 20-35. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-61802021000100020 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1957

Escribano, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2), 738-752. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033

Espinoza, C. (2016). Desempeño docente y calidad educativa en las facultades de Ingeniería del Perú. Horizonte de la Ciencia, 6(10), 141-151. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2016.10.211 DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2016.10.211

Estrada, E., y Mamani, H. (2020). Compromiso organizacional y desempeño docente en las Instituciones de Educación Básica. Revista Innova Educación, 2(1), 132-146. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.01.008 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.01.008

Galán, B. (2017). Estrategias de acompañamiento pedagógico para el desarrollo profesional docente. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 1(1), 34-52. https://doi.org/10.32541/recie.2017.v1i1.pp34-52 DOI: https://doi.org/10.32541/recie.2017.v1i1.pp34-52

Gálvez, E., y Milla, R. (2018). Evaluación del desempeño docente: Preparación para el aprendizaje de los estudiantes en el Marco de Buen Desempeño Docente. Propósitos y Representaciones, 6(2), 407. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236

Garcia-Conislla, M. (2020). Relación entre la ejecución curricular y el desempeño docente. Investigación Valdizana, 14(2), 103-111. https://doi.org/10.33554/riv.14.2.698 DOI: https://doi.org/10.33554/riv.14.2.698

Genovez, W., y Maguiña, J. (2022). El acompañamiento pedagógico en la mejora de los aprendizajes de estudiantes de educación primaria. Polo del Conocimiento, 7(3), 910–926. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3769

Giraldo, O., Zuluaga, J., y Naranjo, D. (2020). La proyección social una apuesta desde el acompañamiento pedagógico. Praxis, 16(1), 77-84. https://doi.org/10.21676/23897856.3033 DOI: https://doi.org/10.21676/23897856.3033

Gómez, L., y Valdés, M. (2019). La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 479-515. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255

Guzmán, J. (2016). ¿Qué y cómo evaluar el desempeño docente? Una propuesta basada en los factores que favorecen el aprendizaje. Propósitos Y Representaciones, 4(2), 285–358. https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.124 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.124

Hidalgo, B., y Orbegoso, V. (2019). Liderazgo pedagógico de los directivos y desempeño docente. LEX, 17(23), 361. https://doi.org/10.21503/lex.v17i23.1682 DOI: https://doi.org/10.21503/lex.v17i23.1682

Huaita, D., y Luza, F. (2018). El clima laboral y la satisfacción laboral en el desempeño docente de instituciones educativas públicas. INNOVA Research Journal, 3(8.1), 300-312. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.1.2018.801 DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.1.2018.801

Huamán, L., Torres, L., Amancio, A., y Sánchez, S. (2021). Educación remota y desempeño docente en las instituciones educativas de Huancavelica en tiempos de COVID-19. Apuntes Universitarios, 11(3), 45-59. https://doi.org/10.17162/au.v11i3.692 DOI: https://doi.org/10.17162/au.v11i3.692

Huamani, F. (2017). Acompañamiento pedagógico y desempeño docente en la Institución Educativa Manuel Gonzales Prada, 2016. LOGOS, 7(1). https://doi.org/10.21503/log.v7i1.1431 DOI: https://doi.org/10.21503/log.v7i1.1431

Lara, J., Campaña, E., Villamarín, A., y Balarezo, C. (2022). Gestión escolar durante la pandemia: Relación entre el acompañamiento pedagógico y el desempeño docente. Revista Venezolana de Gerencia, 27(97), 58-70. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.97.5 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.97.5

Lattanzi, R., y Vanegas, C. (2020). Acompañamiento de prácticas pedagógicas de formación inicial: un self-study a partir del rol como profesora guía. Revista Iberoamericana de Educación, 82(1), 141-160. https://doi.org/10.35362/rie8213660 DOI: https://doi.org/10.35362/rie8213660

Limongi, V. (2022). Un reto actual: acompañamiento pedagógico, el camino para mejorar el accionar de los docentes. Cátedra, 5(2), 55-74. https://doi.org/10.29166/catedra.v5i2.3544 DOI: https://doi.org/10.29166/catedra.v5i2.3544

Lozano, Y., Rosales, A., y Giraldo, J. (2019). Supervisión educativa como acompañamiento pedagógico por los directores de Educación Media. Panorama, 12(23), 6-17. https://doi.org/10.15765/pnrm.v12i23.1191 DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v12i23.1191

Mercado, S., y Romero, M. (2018). Preuniversitarios populares y/o sociales. El forcejeo curricular entre un modelo crítico y uno técnico para el Acompañamiento Pedagógico de los Tutores-docentes. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 17(34), 79–98. https://doi.org/10.21703/rexe.20181734smercado8 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20181734smercado8

Nuñez, L., y Ramos, M. (2021). El acompañamiento pedagógico en la Educación básica – Perú. Dataismo, 1(9), 65-77. https://doi.org/10.53673/data.v1i9.51 DOI: https://doi.org/10.53673/data.v1i9.51

Peniche, R., Mac, C., Guzmán, C., y Mora, N. (2020). Factores que Afectan el Desempeño Docente en Centros de Alta y Baja Eficacia en México. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(2), 77-95. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.004 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.004

Pérez, J., Del Valle, D., Valles, M., Lugo, L., y Nava, N. (2017). Supervisión educativa como acompañamiento pedagógico por los directores de educación media. Revista Panorama, 12(23), 63-72. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6805692

Puertas, P., Ubago, J., Moreno, R., Padial, R., Martínez, A., y González, G. (2018). La inteligencia emocional en la formación y desempeño docente: Una revisión sistemática. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 29(2), 128-142. https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.2.2018.23157 DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.2.2018.23157

Quiriz, T., y Tobón, S. (2019). Fortalezas y aspectos a mejorar en la evaluación del desempeño docente en México considerando la socioformación y experiencias internacionales. Ra Ximhai, 15(1), 101-115. https://doi.org/10.35197/rx.15.01.2019.08.tq DOI: https://doi.org/10.35197/rx.15.01.2019.08.tq

Quispe, A., Hinojosa, Y., Miranda, H., y Sedano, C. (2021). Serie de redacción científica: Revisiones sistemáticas. Revista del Cuerpo Médico Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo, 14(1), 94-99. http://cmhnaaa.org.pe/ojs/index.php/rcmhnaaa/article/view/906 DOI: https://doi.org/10.35434/rcmhnaaa.2021.141.906

Quispe-Pareja, M. (2020). La gestión pedagógica en la mejora del desempeño docente. Investigación Valdizana, 14(1), 7-14. https://doi.org/10.33554/riv.14.1.601 DOI: https://doi.org/10.33554/riv.14.1.601

Reyes, M. (2016). Relación entre habilidades sociales y desempeño docente desde la percepción de estudiantes adultos de universidad privada en Lima, Perú. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 10(2), 17-31. https://doi.org/10.19083/ridu.10.465 DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.10.465

Rojas, Y. (2019). Estrategia de acompañamiento pedagógico para mejorar el desempeño de los docentes de la zona rural de Pomalca. Revista Científica Epistemia, 3(1), 72-81. https://doi.org/10.26495/re.v1i1.1045 DOI: https://doi.org/10.26495/re.v1i1.1045

Rosas, E. (2020). Liderazgo pedagógico directivo y desempeño docente en una Institución Educativa de Lima Metropolitana: Pedagocical leadership of the school principal and teaching performance in an educational institution in metropolitan Lima. Revista Conciencia EPG, 1(1), 53-63. https://doi.org/10.32654/concienciaepg.1-1.5 DOI: https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.1-1.5

Salto, M., y Cendón, A. (2019). Incidencia del Desempeño Profesional del Docente de Educación Inicial. Revista Scientific, 4(13), 160-181. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.13.8.160-181 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.13.8.160-181

San Martín, D., San Martín, R., Pérez, S., y Bórquez, J. (2021). Prácticas de mejora para el proceso de acompañamiento pedagógico. Actualidades Investigativas en Educación, 21(2), 24. https://doi.org/10.15517/aie.v21i2.46783 DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v21i2.46783

Sevilla, T., Sánchez, S., Nauca, R., Martínez, E., y Vidal, J. (2021). Acompañamiento pedagógico y la práctica reflexiva docente. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 5(4), 4430-4447. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.630 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.630

Trujillo, M. (2021). Acompañamiento pedagógico para el desarrollo de la gestión curricular. Praxis Pedagógica, 21(30), 247–267. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.30.2021.247-267 DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.30.2021.247-267

Ushiña, G., y Colmenarez, T. (2022). Acompañamiento pedagógico de la gestión directiva en la mejora del desempeño docente. Revista Honoris Causa, 14(1), 95–108. Recuperado a partir de https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/100

Valencia, A., Ledesma, M., y Guevara, H. (2020). Acompañamiento pedagógico en la formación de los docentes de la Institución Educativa República de Bolivia, Perú. Alpha Centauri, 1(2), 15-29. https://doi.org/10.47422/ac.v1i2.9 DOI: https://doi.org/10.47422/ac.v1i2.9

Vásquez, S., Vásquez, S., Vásquez, L., Carranza, M., Vásquez-Villanueva, C., y Terry-Ponte, O. (2021). Liderazgo pedagógico y el desempeño docente: La imagen de instituciones educativas privadas. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 178-194. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.166 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.166

Yana, M., y Adco, H. (2018). Acompañamiento pedagógico y el rol docente en jornada escolar completa: Caso instituciones educativas Santa Rosa y Salesianos de San Juan Bosco - Puno Perú. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20(1), 137-148. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S231329572018000100013&script=sci_abstract DOI: https://doi.org/10.18271/ria.2018.337

Zaldivar, M., y Quintal, S. (2021). Factores que influyen en el desempeño docente del nivel básico. Un estudio en la zona rural de Yucatán, México. Plumilla Educativa, 29(1), 15-27. https://doi.org/10.30554/pe.1.4465.2022 DOI: https://doi.org/10.30554/pe.1.4465.2022

Zeballos, M. (2020). Acompañamiento Pedagógico Digital para Docentes. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 192–203. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.164 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.164

Published

2023-09-10

How to Cite

Vela Shupingahua, N. (2023). Pedagogical accompaniment and teaching performance: a systematic review. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 10(3), 129–148. https://doi.org/10.35290/rcui.v10n3.2023.941

Issue

Section

Articles