Virtual evaluation process of learning in the area of mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.994

Keywords:

evaluation, mathematics, virtual education, platform

Abstract

With the progressive development of virtuality in education, mathematics teachers had to face the challenge of teaching their students through methodologies that involve technological resources and, in this way, evaluate their progress in different knowledge and competencies. The objective of this research was to describe the process of virtual evaluation of learning by mathematics teachers in Colombia. The approach used in the research is qualitative, using a semi-structured interview with the purpose of collecting teachers' experiences. The results show that the evaluation of knowledge is purely formative, that the feedback processes are done to clarify most of the doubts, and that the resources, as well as the strategies used for evaluation, do not guarantee the learning of this school subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrios, L., Vargas, J., y Delgado, M. (2021a). Las herramientas tecnológicas: ventajas y desventajas en la educación virtual a causa del COVID-19. Código Científico Revista de Investigación, 2(2), 44-55. https://revistacodigocientifico.itslosandes.net/index.php/1/article/view/25

Barrios, L.; Maradey, J. y Delgado, M. (2021b). Análisis FODA: plataformas educativas utilizadas por profesores de matemáticas en Barranquilla - Colombia. Revista Científica Mundo Recursivo. 4(1), pp. 133-148. https://www.atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/66

Cabero, J., y Palacios, A. (2021). La evaluación de la educación virtual: las e-actividades. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 169-188 https://hdl.handle.net/11162/233085 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28994

Casasola, W. (2020). El papel de la didáctica en los procesos de enseñanza y aprendizaje universitarios. Comunicación, 29(1), 38-51. http://dx.doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258 DOI: https://doi.org/10.18845/rc.v29i1-2020.5258

Challco, M. (2021). Herramientas Web 3.0 como recurso educativo en el aprendizaje del área de educación para el trabajo en estudiantes de la Institución Educativa N° 56305 Ayaccasi distrito de Velille provincia de Chumbivilcas-Cusco [Tesis de Grado, Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión]. http://repositorio.undac.edu.pe/handle/undac/2347

Conde-Rojas, F., Martina, M., y Aniceto, P. (2022). Análisis del concepto evaluación educativa mediante cartografía conceptual, camino hacia la calidad. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 2867-2888. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/1694/2382 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1694

Delgado-Ramírez, J., Tocto-Quezada, M., y Acosta-Yela, M. (2020). Experiencia de Diseño de Objeto Virtual de Aprendizaje OVA para Fortalecer el PEA en Estudiantes de Bachillerato. Revista Docentes 2.0, 9(2), 151-157. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.158 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.158

Flórez, C. (2020). Más allá de Zoom, Teams y Google Meet: en busca de la auténtica educación virtual. Conferencia presentada en Ciclo de conferencias en Educación Matemática de Gemad. http://funes.uniandes.edu.co/18286/

Flores-González, N. (2022). El perfil del docente y su adaptabilidad a entornos educativos virtuales. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 6(2), 99-115. https://doi.org/10.32541/recie.2022.v6i2.pp99-115 DOI: https://doi.org/10.32541/recie.2022.v6i2.pp99-115

Hernández, M., Villarroel, V., y Zambrano, J. (2020). Dimensiones e indicadores para la metaevaluación de los aprendizajes: reflexión y propuesta del campo teórico de la evaluación en educación superior. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142020000200003&script=sci_arttext&tlng=en

Hurtado, F. (2020). Planificación y evaluación curricular elementos fundamentales en el proceso educativo. Dissertare Revista De Investigación En Ciencias Sociales, 5(2), 1-18. https://revistas.uclave.org/index.php/dissertare/article/view/2928

Juanes, B., Munéva, O., y Cándelo, H. (2020). La virtualidad en la educación. Aspectos claves para la continuidad de la enseñanza en tiempos de pandemia. Conrado, 16(76), 448-452. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500448&lng=es&tlng=es.

Ministerio de Salud y Protección Social. (2020). Lineamientos para la prestación del servicio de educación en casa y en presencialidad bajo el esquema de alternancia y la implementación de prácticas de bioseguridad en la comunidad educativa.

Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J., y Romero, H. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa – cualitativa y redacción de la tesis. Quinta Edición, Ediciones de la U

Organización de las Naciones Unidas. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

Quintero, J. (2020). El Efecto del COVID-19 en la Economía y la Educación: Estrategias para la Educación Virtual de Colombia. Revista Scientific, 5(17), 280-291. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.15.280-291 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.15.280-291

Reyes, R., y Quiróz, J. (2020). De lo presencial a lo virtual, un modelo para el uso de la formación en línea en tiempos de Covid-19. Educar em Revista, 36. https://doi.org/10.1590/0104-4060.76140 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.76140

Rizo, M. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos, 6(12), 28–37. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117 DOI: https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117

Serna, E. (2021). Educación virtual-Educación inteligente. Editorial Instituto Antioqueño de Investigación.

Published

2024-01-10

How to Cite

Barrios Soto, L. M., Maradey Coronell , J. A., & Delgado González, M. J. (2024). Virtual evaluation process of learning in the area of mathematics. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 11(1), 83–98. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.994

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)