Voices that dialogue, minds that expand: the dialogic literary gathering and the reading habit in middle school children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/ru.v4n1.2025.1415

Keywords:

habit, literary discussion, education, dialogue, reading

Abstract

The objective of this article focuses on suggesting the TLD to promote the reading habit in high school students, through research with mixed approach, documentary and field type, by means of two software SPPSS and Atlas ti and the reliability of the instrument by means of Cronbach's Alpha. In the results of the Ser Estudiante 2022-2023 evaluation, the sustainability of the educational institutions correlated to the average obtained was evidenced, where a high score is highlighted in the private institutions with an average of 658 and the lowest 645 in fiscal institutions, consequently the institutions are not guaranteeing a good performance in aspects such as a good learning environment, In addition, the survey conducted at the research site determined several factors in relation to activities dedicated to reading in the classroom as a positive factor to create dialogue environments; however, it is evident that teachers do not dedicate time to such reading activities. The TLD emerges as a mechanism to promote dialogic environments and reading spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro, A. y Medranda, K. (2018). Las actividades bibliotecarias en el hábito lector. [Tesis de grado, Universidad de Guayaquil]. Repositorio Digital Universidad de Guayaquil. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/32771

Flecha, R. y Álvarez, P. (2016). Fomentando el Aprendizaje y la Solidaridad entre el Alumnado a través de la lectura de clásicos de la Literatura Universal: El caso de las Tertulias Literarias Dialógicas. Educación, Lenguaje y Sociedad, 13(13), 1-19. https://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/5116

García, R., Martínez, Z., y Villardón, L. (2016). Tertulias literarias dialógicas: herramienta para una educación de éxito. Padres y Maestros, (367), 42-47. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/7122/6955

Indeed (11 de diciembre de 2024). Técnicas de investigación de campo: qué son y para qué sirven. Indeed. https://mx.indeed.com/orientacion-profesional/desarrollo-profesional/tecnicas-investigacion-campo

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2023). Informe Nacional de resultados del Ser estudiante. INEVAL. https://cloud.evaluacion.gob.ec/dagireportes/sestciclo21/nacional/2022-2023_4.pdf

Juara, J. (2020). Los clásicos en las aulas de educación primaria [Tesis de grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental Uva. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/42966

López, B., Tarín, A., Pascual, D., y Villarejo, B. (2016). Tertulias literarias dialógicas. Ciencia, ilusión y las mejores obras de la literatura para todos y todas. Padres y Maestros, (367), 22-26. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/7118/6951

Mahbubul, A. (19 de agosto de 2020). Medidas Estadísticas De Tendencia Central. DataSource. https://www.datasource.ai/es/data-science-articles/medidas-estadisticas-de-tendencia-central

Manga, A. (2022). Las tertulias literarias dialógicas y el desarrollo del hábito lector en estudiantes de segundo año de secundaria en una Institución Educativa de Lima Metropolitana en el 2022. [Tesis de grado, Universidad Antonio Ruiz de Montoya]. Repositorio Digital UARM. https://repositorio.uarm.edu.pe/server/api/core/bitstreams/1f561864-72b7-4cdd-95b0-a0a327a78685/content

Morocho, P. y Palta W. (2021). Propuesta para el fomento de la lectura y la interculturalidad en los niños de 5to EGB paralelo “A” de la UEM Sayausí, a través de Tertulia Literarias Dialógicas del proyecto Comunidades de Aprendizaje [Tesis de grado, Universidad Nacional de Educación]. Repositorio UNAE. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2009

Ortega, A. (2018). Enfoques de investigación. Métodos para el diseño urbano–Arquitectónico, 1, 9-10. https://www.researchgate.net/profile/Alfredo-Otero-Ortega/publication/326905435_ENFOQUES_DE_INVESTIGACION/links/5b6b7f9992851ca650526dfd/ENFOQUES-DE-INVESTIGACION.pdf

Ortiz, M. y Aucancela, M. (2022). Tertulias literarias dialógicas para el fomento de la lectura y participación activa de los estudiantes de quinto año de EGB en la UERRYC [Tesis de grado, Universidad Nacional de Educación]. Repositorio Digital de la Universidad Nacional de Educación UNAE. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2382

Reyes, L. y Carmona, F. (2020). La investigación documental para la comprensión ontológica del objeto de estudio [guía]. Universidad Simón Bolívar. https://bonga.unisimon.edu.co/server/api/core/bitstreams/2af35a4b-2abf-4f78-a550-0a4e4764e674/content

Rojas, M. y Cruzata, A. (2016). La comprensión lectora en estudiantes de educación primaria en Perú. Revista de educación, (9), 337-356. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/1916/1854

Serna, M., Rodríguez, A., y Etxaniz, X. (2017). School library and reading habits on Primary School students. Ocnos, 16(1), 18-49. http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1205

Published

2025-03-10

How to Cite

Coque Imbaquinga, N. L., Lala Paucar, M. D., Sangoquiza Cuenca, S. Y., & Haro Chipusig, J. E. (2025). Voices that dialogue, minds that expand: the dialogic literary gathering and the reading habit in middle school children. U-Mores JOURNAL, 4(1), 29–49. https://doi.org/10.35290/ru.v4n1.2025.1415

Issue

Section

Artículos