The Learning Train, a strategy for reading and writing in Elementary General Education students.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v12n3.2025.1316

Keywords:

learning train, reading, writing, linguistics, phonology, syllable

Abstract

The learning train is an innovative strategy for the literacy process, which allows the student to develop linguistic skills such as phonological recognition, syllable formation and text writing. For this reason, the research aims to explain that through this strategy they improve the literacy process in students of Elementary Basic General Education. It is necessary to mention that the deductive method and field research with a mixed approach were used to develop the work. In the results achieved, in the years 2018 and 2022, the percentage of people nationwide who did not know how to read or write went from 6.5% to 6%, as a result of Covid-19, due to little access to teacher training, the excessive workload and the lack of support from parents which made the teaching-learning process difficult. After the application of the strategy, improvements are observed in fluent reading, phonological recognition and text comprehension, and parents are motivated and interested in their children's learning process. Finally, the learning train allows children to acquire significant knowledge to function in their social, academic and family life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaiquema, G. (2023). Utilización de los rincones de lectura en el proceso de aprendizaje los niños de educación inicial subnivel II en la Unidad Educativa Darío C. Guevara [Tesis de grado, Universidad Técnica de Babahoyo]. Repositorio Institucional. http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/15495/E-UTB-FCJSE-EINIC-000061.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cantalejo, A. (2021). Materiales para el trabajo por rincones en educación infantil. [Tesis de grado, Universidad de Valladolid]. Repositorio Institucional. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/47669/TFG-B.%201636.pdf

Chávez, M. (13 de febrero de 2017). Introducción a los métodos multivariantes. RPubs. https://rpubs.com/marcelo-chavez/multivariado_1

De la Rosa, Y., Hernández, V., Batista, N., y Tejeda, E. (2017). ¿Chi cuadrado o Ji cuadrado?. Medicentro, 21(4), 294-295. http://scielo.sld.cu/pdf/mdc/v21n4/mdc01417.pdf

Fumagalli, J., Barreiro, P., y Jaichenco,V. (2017). Niveles de fluidez lectora y comprensión de textos. Revista Traslaciones de lectura y escritura.4 (8). https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/traslaciones/article/view/1063

Instituto Nacional de Estadística y Censos (2023). Reducción del Analfabetismo en Ecuador: más de 199.000 personas libres de esta condición desde 2010. Instituto Nacional de Estadística y Censos.

https://www.ecuadorencifras.gob.ec/institucional/reduccion-del-analfabetismo-en-ecuador-mas-de-199-000-personas-libres-de-esta-condicion-desde-2010/#:~:text=Desde%202010%20hasta%20el%202022,3%2C7%25%20en%202022

Martínez, M. (2021). Análisis factorial confirmatorio: un modelo de gestión del conocimiento en la universidad pública. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v12n23/2007-7467-ride-12-23-e059.pdf

Ministerio de Educación (2021). Currículo de Educación General Básica. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/09/EGBEelemental.pdf

Morales, A. y Escalona, J. (2023). Actividades lúdicas para el fortalecimiento de la lectura y escritura a través del método silábico. Revista Infometric@-Serie Ciencias Sociales y Humanas. 6(1). http://www.infometrica.org/index.php/ssh/article/view/189/225

Murillo, S. (2023). Rincones de aprendizaje y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes de 5 año de EGB de la Unidad Educativa Eneida Uquillas de Rojas. [Tesis de grado, Universidad Técnica de Babahoyo]. Repositorio Institucional. http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/15413/E-UTB-FCJSE-EBAS-000357.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Organización de Estados Iberoamericanos (14 de junio de 2022). Hábitos lectores, prácticas y consumos culturales. Organización de Estados Iberoamericanos.

https://oei.int/oficinas/ecuador/noticias/se-presento-los-resultados-de-la-encuesta-de-habitos-lectores-practicas-y-consumos-culturales

Palmero, S. (2020). La enseñanza del componente gramatical: El método deductivo e inductivo. [Tesis de posgrado, Universidad de La Laguna]. Repositorio Institucional. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/23240

Pérez, D. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura: una revisión teórica. [Tesis de grado, Universidad de Lagua]. Repositorio Institucional. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/15570

Saltos, A. y Moncayo, N. (2021). Rincones de lectoescritura para la optimización del aprendizaje de los estudiantes de Educación General Básica. Dominio de las Ciencias, 7(1), 395-411. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8231703

Sisa, L. (2023). La lectura y escritura en el rendimiento académico de los estudiantes. [Tesis de posgrado, Universidad Tecnológica Indoamérica]. Repositorio Institucional.

Valera, J. (2020). La política de gestión de recursos humanos y su relación con la calidad de servicio que brinda la Municipalidad Distrital de Manantay, año 2019. [Tesis de grado, Universidad Nacional de Ucayali]. Repositorio Institucional. https://hdl.handle.net/20.500.14621/4616

Published

2025-09-10

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Learning Train, a strategy for reading and writing in Elementary General Education students. (2025). UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 12(3), 31-51. https://doi.org/10.35290/rcui.v12n3.2025.1316

Similar Articles

1-10 of 155

You may also start an advanced similarity search for this article.