Digital competence and teaching performance in public educational institutions: a bibliometric study in Scopus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1066

Keywords:

digital competence, teaching performance, public education, scientific production

Abstract

The aim of this study was to carry out a worldwide bibliometric study of the documents indexed in Scopus covering the period between 2003 and 2023 focused on digital competencies and teaching performance in public educational institutions. It was based on a descriptive and quantitative bibliometric analysis, using key words in English in the search ("digital competence", "teaching performance"), to obtain indicators of scientific production such as year of publication, country, source, institution of affiliation, type, author and subject area. Of the 179 selected papers, an increase in the number of academic papers published between 2018-2023 was observed for a total of 119 papers (66%). Most of these papers (93%) were scientific articles, and 38% developed in the area of social sciences, with Spain (20.5%) being the country with the highest scientific production. It is concluded that literature on digital competencies and teaching performance in public educational institutions has increased in production, authorship and thematic variation in response to the demands and objectives, with the help of digital media, which allows a more immediate response to both conceptual needs and the promotion of new creative applications of technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alaniz, M., Varas, J., y Vilanova, G. (2023). Las competencias digitales de los docentes de nivel primario en la Cuenca Carbonífera de Santa Cruz. Aportes para una propuesta de formación docente continua. Informes Científicos Técnicos - UNPA, 15(3), 70–96. https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v15.n3.984 DOI: https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v15.n3.984

Amorós, E., y Montenegro, L. (2023). La competencia digital en docentes de escuelas públicas: una revisión literaria. Revista Conrado, 19(S1), 250-258. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3127

Arispe, C., y Yangali, J. (2022). Factores personales en la percepción hacia las tecnologías de información y comunicación que influyen en la competencia digital en docentes de posgrado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 105-116. https://doi.org/10.6018/reifop.506921 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.506921

Cabero-Almenara, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462 DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

Caló, L. (2022). Métricas de impacto y evaluación de la ciencia. Rev Perú Med Exp Salud Pública, 39(2), 236-240. https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2022.v39n2/236-240/es DOI: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2022.392.11171

Cañete-Estigarribia, D., y Castillo-Vega, J. (2023). Necesidades formativas en competencia digital del profesorado de instituciones educativas de Paraguay. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 7(1), 143-161. https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/579 DOI: https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i1.pp143-161

Cela, K., Castillo, S., Hinojosa, C., y Delgado, R. (2022). Diagnóstico y mejoramiento de las competencias digitales. El caso de los profesores de instituciones educativas del sector público de los cantones Rumiñahui y Mejía. Revista Vínculos ESPE, 7(3), 29-42. https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/vinculos/article/view/2674

Cobos, J., Jaramillo, L., y Vinueza, S. (2020). Las competencias digitales en docentes y futuros profesionales de la Universidad Central del Ecuador. Cátedra, 2(1), 76-97. https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1560 DOI: https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1560

Cotohuanca, S. (2023). Estudio del desempeño docente mediante el desarrollo de las competencias digitales mediante las herramientas TIC en las escuelas del nivel primario. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 11165-11184. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4191 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4191

De la Cruz, L. (2022). Competencia Digital y Liderazgo en los Supervisores Educativos: retos y perspectivas desde el rol de los técnicos docentes distritales: República Dominicana. Avances En Supervisión Educativa, (38). https://doi.org/10.23824/ase.v0i38.766

Díaz, D., y Loyola, E. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID 19: una mirada desde la educación. Revista Innova Educación, 3(1), 120-150. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.006 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.006

Díaz, W., Mendocilla, E., y Merino, T. (2022). Herramientas virtuales para mejorar las competencias digitales en los docentes en tiempos de pandemia. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(24), 1059-1073. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616-79642022000301059&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i24.397

García, L., Fernández, A., y Bécquer, A. (2021). Análisis Bibliométrico de la Producción Científica 2001-2020. Revista Electrónica Cuba: Medio Ambiente y Desarrollo, 21(40), 1– 9. https://cmad.ama.cu/index.php/cmad/article/view/297

García, M., Buenestado, M., & Ramírez, M. (2023). Assessment of digital teaching competence: Instruments, results and proposals. Systematic literature review. Educación XX1: Revista de la facultad de Educación, 26(1), 273-301. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/240006 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.33520

González, L., León, Y., Pérez, C., y Gil, M. (2023). Las competencias digitales de las educadoras de la primera infancia. Mendive. Revista de Educación, 21(3), 1-12. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-76962023000300019&script=sci_arttext

Grados-Valladolid, I. (2022). Competencias digitales para el desempeño laboral en una unidad de gestión educativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 3251-3268. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2831 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2831

Harris, P., Romero, G., Harris, M., y Llanos, R. (2022). Análisis de las tendencias educativas con relación al desarrollo de las competencias digitales. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (12), 158–174. https://doi.org/10.6018/riite.520771 DOI: https://doi.org/10.6018/riite.520771

Huamán, E. (2022). Competencias digitales de los docentes de Educación Básica Regular. Polo del Conocimiento, 7(12), 64-81. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/5019

Idrovo-Ortiz, F. (2019). Las competencias digitales. Una propuesta de integración con el ciclo de aprendizaje. Dominio De Las Ciencias, 5(1), 431-451. https://doi.org/10.23857/dc.v5i1.1053

Laje, F. (2020). La Competencia Digital Docente. Estudio bibliométrico de la producción científica sobre la Competencia Digital del profesorado. Informe Científico Técnico UNPA, 12(3), 66-84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7756119 DOI: https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v12.n3.741

Levano-Francia, L. (2019). Digital competences and education. Propósitos y Representaciones, 7(2), 569-588. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2307-79992019000200022&script=sci_abstract&tlng=en

Livia, J., Merino-Soto, C., y Livia-Ortiz, R. (2022). Producción científica en la base de datos Scopus de una Universidad privada del Perú. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 16(1). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162022000100002 DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.2021.1500

Mañas, M., y González, B. (2023). Formación en competencia digital del profesorado de educación primaria e infantil en España. Una revisión bibliométrica de la literatura. Publicaciones, 53(1), 137-162. https://digibug.ugr.es/handle/10481/83696 DOI: https://doi.org/10.30827/publicaciones.v53i1.27990

Merino, A. (2023). Revisión sistemática de la competencia digital y desempeño docente. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 11886-11913. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4234 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4234

Montalvo, W., Camac, M., García, J., Padilla, R., Silva, R., Ruiz, M., Trujillo, J., y Montalvo, W. (2022). Competencia digital y habilidades investigativas en docentes de Educación Superior. Qantu Yachay, 2(1), 80-89. https://revistas.une.edu.pe/index.php/QantuYachay/article/view/12 DOI: https://doi.org/10.54942/qantuyachay.v2i1.12

Montesano, M., Lopes, M., Prieto, A., y Zorzal, R. (2023). Competencias digitales de los profesores de educación básica una mirada reciente desde una formación en línea. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 53(1), 49-79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8921308 DOI: https://doi.org/10.30827/publicaciones.v53i1.27985

Morales, C., Reyes, L., Medina, M., y Villon, A. (2019). Competencias digitales en docentes: desafío de la educación superior. RECIAMUC, 3(3), 1006-1034. https://doi.org/10.26820/reciamuc/3.(3).julio.2019.1006-1034 DOI: https://doi.org/10.26820/reciamuc/3.(3).julio.2019.1006-1034

Orozco, N., Rosero, A., Guallpa, J., y Rubin, R. (2023). Las competencias digitales para el buen desempeño docente en Latinoamérica: Una revisión sistémica. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(2), 553-568. https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.631 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.631

Padilla, J., y Ayala, G. (2022). Competencias digitales en profesores de educación superior de Iberoamérica: una revisión sistemática. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672021000200156 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1096

Pascual, J., Tuesta, K., y Guillén, K. (2022). Competencias digitales y desempeño docente del nivel primario y secundario del distrito de Puerto Bermúdez, Pasco - Perú. Technological Innovations Journal, 1(2), 67-78. https://doi.org/10.35622/j.ti.2022.02.004 DOI: https://doi.org/10.35622/j.ti.2022.02.004

Paz, L. y Caramés, M. (2020). Concepciones para el análisis de campos científicos. Telos Revista Científica, 22(1), 106-124. https://doi.org/10.36390/telos221.08 DOI: https://doi.org/10.36390/telos221.08

Portuguez, J., Alanya, E., León, L., y Castro, L. (2022). Competencia digital y desempeño docente en el Perú. Revista Propuesta Educativa, 4(7), 44-53. https://propuestaseducativas.org/index.php/propuestas/article/view/774/2010 DOI: https://doi.org/10.33996/propuestas.v4i7.774

Ramírez-Galindo, F., y Bernal-Ballén, A. El Desarrollo Profesional Docente para el fortalecimiento de la competencia digital en prácticas pedagógicas en educación básica: Una revisión sistemática. Revista Boletín Redipe, 12(2), 100-14. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1936 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v12i2.1936

Reyero, M. (2019). La educación constructiva en la era digital. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (12), 111-127. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6775566 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2019.244

Reyna-Alcántara, A. (2021). Competencias digitales y desempeño docente en los colegios de Latinoamérica. Revista Científica de Ciencias Sociales y Humanidades, 13(1), 25-36. http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/article/view/367e/284 DOI: https://doi.org/10.37711/desafios.2022.13.1.367

Ruiz-Mori, I., Romero-Carazas, R., Espíritud-Martínez, A., Mamani-Jilaja, D., Valero-Ancco, V., y Flores-Chambilla, S. (2023). Análisis bibliométrico de la producción científica sobre competencia y brecha digitales. Bibliotecas. Anales de Investigación, 19(2), 1-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9027951

Salinas, K., & García, A. (2022). Bibliometrics, a useful tool within the field of research. Journal of Basic and Applied Psychology Research, 3(6), 10-17. https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829 DOI: https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829

Silva, J., y Miranda, P. (2020). Presencia de la competencia digital docente en los programas de formación inicial en universidades públicas chilenas. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(41), 149-165. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622020000300149 DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20201941silva9

Tomás-Górriz, V., y Tomás-Casterá, V. (2018). La Bibliometría en la evaluación de la actividad científica. Hospital a Domicilio, 2(4), 145-163. https://revistahad.eu/index.php/revistahad/article/view/51 DOI: https://doi.org/10.22585/hospdomic.v2i4.51

Urrea-Solano, M., Martínez-Roig, R., y Merma-Molina, G. (2022). Las competencias digitales en Iberoamérica en tiempos de COVID-19: análisis bibliométrico. Revista Iberoamericana de tecnología en Educación y Educación en tecnología, (31), 133-145. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-99592022000100014 DOI: https://doi.org/10.24215/18509959.31.e13

Ventura, D., Gonzales, V., y Barreto, M. (2023). Competencias digitales en docentes: Un estudio situacional. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(28), 881-896. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.561 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.561

Verdú-Pina, M., Lázaro-Cantabrana, J., Grimalt-Álvaro, C., y Usart, M. (2023). El concepto de competencia digital docente: revisión de la literatura. Redie. Revista Electrónica de investigación Educativa, 25, 1-13. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/4586 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e11.4586

Villegas-Sánchez, D. (2023). Alfabetización digital y el desempeño docente de algunas instituciones educativas públicas de Trujillo – Perú. Polo del Conocimiento, 8(1), 365-385. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/5080

Vuotto, A. (2020). Fortalezas y debilidades de las principales bases de datos de información científica desde una perspectiva bibliométrica. Palabra Clave (La Plata), 10(1), 1-23. https://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PCe101/12785 DOI: https://doi.org/10.24215/18539912e101

Published

2024-01-10

How to Cite

Paredes-Marín, R. V., Ramírez-Chumbe, I., & Ramírez-Chumbe, C. A. (2024). Digital competence and teaching performance in public educational institutions: a bibliometric study in Scopus. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 11(1), 31–48. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1066

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.