Techniques of Gianni Rodari and Edward de Bono to develop creative writing in elementary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v11n2.2024.1088

Keywords:

Methodology, playfulness, writing, creative, competencies, critical

Abstract

The techniques of Gianni Rodari and Edward de Bono are of great importance, since they promote the student's interest in the process of text production through experimentation, which is achieved by applying the playful methodology and creative thinking in the classroom. Thus, the research aims to analyze the Techniques of Gianni Rodari and Edward De Bono as a teaching strategy to improve the creative writing process in students of general basic education in Ecuador. It can be indicated that the writing was elaborated using a deductive approach, supported by documentary research with a qualitative approach. However, as for the results obtained, it was evidenced through the report presented by INEVAL in the Pisa tests that Ecuador's average in reading is 409, which places it in level 2, the minimum level of competencies, this is due to the lack of knowledge of innovative techniques and strategies in the school environment. In summary, these techniques stimulate the imagination while reinforcing the child's confidence and self-esteem, improve communication and writing skills, and finally, develop critical thinking through personal expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jeniffer Johanna Cuasapud Morocho, Universidad Central del Ecuador, Ecuador

Hello, my name is Jeniffer Cuasapud, I am 22 years old, I am a student at the Universidad Central del Ecuador, I am currently in my seventh semester of the Basic Education Career.
My interests are to continue addressing issues about the school environment, because education is one of the tools that I consider the most important, as it contributes to the formation of a society.

References

Acurio, E. (2020). La escritura creativa en la producción de textos literarios [Tesis de posgrado, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio UTA. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/31611/1/1804190856%20-%20EUGENIA%20BEL%C3%89N%20ACURIO%20PONCE.pdf

Corona, J. y Maldonado, J. (2018). Investigación Cualitativa: Enfoque Emic-Etic. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 37(4), 1-4. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-03002018000400022&script=sci_arttext&tlng=en

El Comercio (22 de marzo de 2022). Este es el desempeño de los estudiantes en ortografía. El Comercio. https://www.elcomercio.com/sociedad-2/escritura-ortografia-estudiantes-educacion-basica-ecuador.html

Gaona, O. (2013) Gramática fantástica. Revista Zoo, investigan-escriben-opinan, 2(5), 13-17. https://doi.org/10.20511/zoo.2013.v2n5.1616 DOI: https://doi.org/10.20511/zoo.2013.v2n5.1616

González, J. y Molinares, M. (2019). Efecto de las estrategias de Gianni Rodari en la producción textual de estudiantes de 5° de la institución educativa Mundo Feliz de Galapa [Tesis de grado, Universidad de la Costa]. Repositorio CUC. http://hdl.handle.net/11323/5900

González López, M. (2020) Habilidades para desarrollar la lectoescritura en los estudiantes de educación primaria. Revista Estudios en

Educación, 3(4), 49-50. http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/view/83/63

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2018). Educación en Ecuador. Resultados de PISA para el Desarrollo. https://evaluaciones.evaluacion.gob.ec/BI/educacion-en-ecuador-resultados-de-pisa-para-el-desarrollo/

Maturana, Y., Bedoya, L., Cifuentes, J., y Muñoz, S. (2018). La escritura creativa como experiencia de aula para fortalecer el pensamiento reflexivo en estudiantes de educación básica primaria [Tesis de posgrado, Universidad de Medellín]. Repositorio UDEM . https://repository.udem.edu.co/bitstream/handle/11407/6298/T_ME_359.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Mendoza Barrantes, S. y Angola, A. (2017). Fortalecimiento de la habilidad lecto - escritora a través del uso de actividades que involucren el desarrollo del pensamiento lateral en adultos mayores del Colegio República de Colombia, jornada nocturna, ciclo I [Tesis de grado, Universidad Libre]. Repositorio Unilibre. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/11925/Proyecto%20final.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mendoza Martínez, J. (2018). Secuencia didáctica para el fortalecimiento de la producción de textos narrativos fantásticos en estudiantes de grados 4.° y 5.° desde la perspectiva de Gianni Rodari y su obra gramática de la fantasía: introducción al arte de inventar historias [Tesis de grado, Universidad Tecnológica de Pereira]. Repositorio UTP. https://repositorio.utp.edu.co/server/api/core/bitstreams/729f9e55-6467-44f9-9d06-ede8772bb8f9/content

Ministerio de Educación (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria. MINEDUC. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf

Monteza, D. (2022). Estrategias didácticas para el pensamiento creativo en estudiantes de secundaria: una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 4(1), 120-134. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8245619 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.01.009

Perero, L. (2022). Problemas de aprendizaje en la lectura y escritura: Una mirada desde la virtualidad [Tesis de grado, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. Library. https://1library.co/document/zgwp39xv-universidad-estatal-pen%C3%ADnsula-facultad-ciencias-educaci%C3%B3n-idiomas-educaci%C3%B3n.html

Prieto, B. (2018). El uso de los métodos deductivo e inductivo para aumentar la eficiencia del procesamiento de adquisición de evidencias digitales. Cuadernos De Contabilidad, 18(46). https://doi.org/10.11144/Javeria-na.cc18-46.umdi DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc18-46.umdi

Rubicela, W. (2018). Estudio de las estrategias lúdicas y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes del Cecyte

Pomuch, Hecelchakán, Campeche, México. Revista IC Investigación, (14), 70-80. https://revistaic.instcamp.edu.mx/uploads/Ano2018No14/Ano2018No14_70_80.pdf

Toaquiza, M. (2020). Las estrategias lúdicas en la producción de cuentos [Tesis de posgrado, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio UTA. https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/31648/1/0502358336%20MARTHA%20SUSANA%20TOAQUIZA%20TASINCHANO.pdf

Vélez, G. (2019). Estrategias Didácticas Para El Desarrollo Del Pensamiento Creativo En Los Estudiantes del Tercer Grado De La Escuela De Educación Básica Leonardo W. Berry de la Parroquia San José De Ancón, Cantón Santa Elena, Provincia De Santa Elena, Período Lectivo 2018 – 2019 [Tesis de grado, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. Repositorio UPSE. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/4904/1/UPSE-TEB-2019-0006.pdf

Vergara, K. (2019). Desarrollo de la expresión escrita a través de estrategias de la escritura creativa [Tesis de grado, Universidad Central del Ecuador]. Dspace UCE. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/19908/1/T-UCE-0010-FIL-575.pdf

Published

2024-05-10

How to Cite

Cuasapud Morocho, J. J., Guevara Romero, B. D., Facunda Toral, J. D., & Navarro Sanmartin, J. A. (2024). Techniques of Gianni Rodari and Edward de Bono to develop creative writing in elementary school students. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 11(2), 47–62. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n2.2024.1088

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)