Environmental awareness competencies in university students of Peru. A didactic proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1125

Keywords:

competencies, environmental awareness, didactic strategies, teaching, learning

Abstract

In a world characterized by increasingly pressing environmental challenges, the need to promote environmental awareness among new generations becomes an unavoidable priority. Therefore, the objective of this research was to propose educational strategies for the acquisition of environmental awareness competencies in Peruvian university students. The methodology used in the research was based on a qualitative and interpretative approach, following the feasible project approach. It was carried out in a university in Lima, with six teachers as key informants, using semi-structured interviews with three generative questions to obtain the necessary diagnosis. Feasibility was evaluated through a SWOT analysis. The educational proposal included three didactic units that address general, specific and professional competencies to develop environmental awareness. The conclusions highlight that these competencies not only enrich academic knowledge, but also promote the adoption of ethical values and informed decision-making for the benefit of the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álamos-Gómez, J., y Montes, R. (2022). Creatividad y aprendizaje colaborativo en educación secundaria: una experiencia didáctica en el aula de Música. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(92), 155–183. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v27n92/1405-6666-rmie-27-92-155.pdf

Alvarado, L., Perales, M., Cabral, A., y Alvarado, T. (2021). Diseño e implementación del FODA y el plan estratégico para los caprinocultores sociales de la comarca lagunera. Revista Mexicana de Agronegocios, 48, 1–16. https://www.redalyc.org/journal/141/14167610013/14167610013.pdf

Aponte, H., y Valdivia, E. (2012). La educación ambiental en el Perú: contexto y retos en el siglo XXI. Desde El Sur. Revista de Ciencias Humanas y Sociales de La Universidad Científica Del Sur. https://doi.org/10.21142/des-0401-2012-130-141 DOI: https://doi.org/10.21142/DES-0401-2012-130-141

Aragón, L. (2016). ¿Cómo es el suelo de nuestro huerto? El Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia en Educación Ambiental desde el Grado de Maestro/a en Educación Infantil. Didáctica de Las Ciencias Experimentales y Sociales, 0(30). https://doi.org/10.7203/dces.30.6475 DOI: https://doi.org/10.7203/dces.30.6475

Aranguren, J., y Burbano, L. (2018). Modelo de formación en educación ambiental y turística para el desarrollo del ecoturismo sustentable en la comuna ancestral de indígenas pasto la libertad, provincia del Carchi. Congreso de Ciencia y Tecnología ESPE, 13(1). https://doi.org/10.24133/cctespe.v13i1.719 DOI: https://doi.org/10.24133/cctespe.v13i1.719

Baumann, A. (2021). Cambios en la estrategia de enseñanza. Aplicación del aprendizaje basado en problemas ante la pandemia. Educación En La Química, 27(1), 110–114. https://educacionenquimica.com.ar/index.php/edenlaq/article/view/25/41

Bracamonte, R., y Siraide, L. (2022). Enseñanza por competencias en la Educación Primaria. Portal de La Ciencia, 3(1). https://doi.org/10.51247/pdlc.v3i1.306 DOI: https://doi.org/10.51247/pdlc.v3i1.306

Calderón, C., Hinojosa, M., Veli, D., y Castillo, M. (2022). Percepciones sanitarias y educativas condicionadas por la pandemia COVID-19: intercambio internacional de experiencias docentes, 2021. Boletín de Malariología y Salud Ambiental, 62(3). https://doi.org/10.52808/bmsa.7e6.623.012 DOI: https://doi.org/10.52808/bmsa.7e6.623.012

Campos, P. (2020). La importancia de la investigacion formativa como estrategia de aprendizaje. EDUCARE ET COMUNICARE: Revista de Investigación de La Facultad de Humanidades, 8(1), 88–94. https://doi.org/10.35383/educare.v8i1.397 DOI: https://doi.org/10.35383/educare.v8i1.397

Estrada, E., Huaypar, K., Gallegos, N., y Velasquez, L. (2022). Conciencia ambiental y actitudes proambientales en estudiantes de educación secundaria de Madre de Dios, Perú. Ciencia Amazónica (Iquitos), 9(2). https://doi.org/10.22386/ca.v9i2.341 DOI: https://doi.org/10.22386/ca.v9i2.341

Estrada, E., Huaypar, K., y Mamani, H. (2020). La educación ambiental y el manejo de residuos sólidos en una institución educativa de Madre de Dios, Perú. Ciencia Amazónica (Iquitos), 8(2). https://doi.org/10.22386/ca.v8i2.300 DOI: https://doi.org/10.22386/ca.v8i2.300

Gadamer, H. (2022). Hermenéutica, estética e historia. Sígueme.

Galarza, J., Estupiñán, M., Acosta, S., y Rosero, E. del R. (2022). Inteligencias múltiples y su desarrollo en los procesos pedagógicos, una revisión sistemática. ConcienciaDigital, 5(1.1), 233–250. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v5i1.1.1995 DOI: https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v5i1.1.1995

Huerta-Allasi, M. (2022). Tareas auténticas en el desarrollo del pensamiento crítico. Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 721–731. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5549

Martínez, M. (2014). Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa. Trillas.

Martínez, J., y Hernández, J. (2021). Línea base para un programa de educación ambiental no formal en la microcuenca Xichú, Guanajuato. Acta Universitaria, 31. https://doi.org/10.15174/au.2021.2933 DOI: https://doi.org/10.15174/au.2021.2933

Matos, B. (2022). La influencia de la educación ambiental en la percepción del desarrollo sostenible en docentes y estudiantes de secundaria. Un estudio de casos. Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente, 10. https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202202.007 DOI: https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202202.007

Mesén, L. (2019). Teorías de aprendizaje y su relación en la educación ambiental costarricense. Revista Ensayos Pedagógicos, 14(1), 187. https://doi.org/10.15359/rep.14-1.8 DOI: https://doi.org/10.15359/rep.14-1.8

Miranda, E., Betancourt, B., Reyes, J., Gallegos, E., Velásquez, B., y Santos, J. (2021). Percepción y actitud de los estudiantes universitarios respecto al cambio climático. Cumbres, 7(1). https://doi.org/10.48190/cumbres.v7n1a3 DOI: https://doi.org/10.48190/cumbres.v7n1a3

Pinto, J., Castro, V., y Siachoque, O. (2019). Constructivismo social en la pedagogía. Educación y Ciencia, 22, 117–133. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/10042/8540 DOI: https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.22.e10042

Revelo-Sánchez, O., Collazos-Ordóñez, C., y Jiménez-Toledo, J. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. TecnoLógicas, 21(41), 115–134. http://www.scielo.org.co/pdf/teclo/v21n41/v21n41a08.pdf DOI: https://doi.org/10.22430/22565337.731

Rosales-Veítia, J., Lara, S., y Marcano, A. (2021). La enseñanza geográfica en educación media durante tiempos de confinamiento Una propuesta metodológica. Investigación y Postgrado, 36(2), 67–92. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8483610

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2016). Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales (5ta ed.). UPEL – FEDUPEL: Vicerrectorado de Investigación y Postgrado.

Valera, L. (2019). Ecología humana. Nuevos desafíos para la ecología y la filosofía. Arbor, 195(792). https://doi.org/10.3989/arbor.2019.792n2010 DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2019.792n2010

Vargas, C., Martínez, M., y González, A. (2021). Educación ambiental en estudiantes del nivel superior ante la problemática ambiental en méxico. South Florida Journal of Development, 2(2). https://doi.org/10.46932/sfjdv2n2-160 DOI: https://doi.org/10.46932/sfjdv2n2-160

Published

2024-01-10

How to Cite

Molina Lahuana, L. K., Chumpitaz Panta, J., Rojas Garrido , L. C., & Romero Echevarria, L. M. (2024). Environmental awareness competencies in university students of Peru. A didactic proposal. UISRAEL SCIENTIFIC JOURNAL, 11(1), 139–160. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1125

Issue

Section

Articles