Demotivation in vocational training: an approach from values education
DOI:
https://doi.org/10.35290/rcui.v11n2.2024.1128Keywords:
Disinterest, Educational environment, vocational training, motivation, valuesAbstract
Vocational Training (VET) is going through a period of reconstruction after the high rates of school failure and dropout experienced in recent decades. In the midst of the educational crisis facing VET, this study investigates the roots of disinterest and demotivation at this level, largely attributed to apathy and lack of values in today's society. Using a qualitative approach that incorporates life stories and observation, we identify discrimination towards FP and negative perceptions of them as root causes. This analysis explores how the reintegration of values in the classroom could be the key to revitalizing the interest of students, since it is significant that the students of this training do not have a direct involvement in terms of the reasons that foster roots in their academic projection. -professional. In this way, it is possible to analyze the relevant indifference that they show in finding answers to the current educational reality, in which optimal development does not occur for their immediate future. In conclusion, the magnitude of the problem and the pressing need to address it from an axiological perspective is highlighted, which enables the active participation of students.
Downloads
References
Albesa, P. y Palau, R. (2022). Propuesta de un modelo de virtualización de un ciclo en Formación Profesional de la familia de electricidad y electrónica en el contexto español. RIO: Revista Internacional de Organizaciones, 29, 115-137. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8765447 DOI: https://doi.org/10.17345/rio29.115-137
Albor, L. y Rodríguez, K. (2022). Estudios aplicados de la teoría de la autodeterminación en estudiantes y profesores, y sus implicaciones en la motivación, el bienestar psicosocial y subjetivo. Eleuthera, 24(1), 56-85. https://doi.org/10.17151/eleu.2022.24.1.4 DOI: https://doi.org/10.17151/eleu.2022.24.1.4
Alonso, J., Ruiz, M., y Huertas, J. (2020). Differences in classroom motivational climate: causes, effects and implications for teacher education: A multilevel study. Anales de Psicología, 36(1), 122-133. https://doi.org/10.6018/analesps.337911 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.337911
Álvarez, J. y Ruiz, A. (2021). Perfiles y características de la toma de decisiones en estudiantes de secundaria. RELIEVE-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 27(1), 1-17. https://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.21421 DOI: https://doi.org/10.30827/relieve.v27i1.21421
Amor, M. y Serrano, R. (2019). Las competencias profesionales del orientador escolar: el rol que representa desde la visión del alumnado. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 71–88. https://doi.org/10.6018/rie.321041 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.321041
Boonk, L., Gijselaers, H., Ritzen, H., y Brand, S. (2022). Student-perceived parental involvement as a predictor for academic motivation in vocational education and training (VET). Journal of Vocational Education & Training, 74(2), 187-209. https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1745260 DOI: https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1745260
Botella, A. y Ramos, P. (2020). Motivación y aprendizaje basado en proyectos: Una investigación-acción en educación secundaria. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(3), 295-320. https://doi.org/10.17583/remie.2020.4493 DOI: https://doi.org/10.17583/remie.2020.4493
de Caso Fuertes, A. (2014). Pautas para el estudio de la motivación académica. INFAD Revista de Psicología, 6(1), 213-220. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.736 DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.736
Campoy, T. y Gomes, E. (2015). Técnicas e instrumentos cualitativos de recogida de datos. Editorial EOS.
Castillo, M. (2021). Técnicas e instrumentos para recoger datos del hecho social educativo. Revista científica retos de la ciencia, 5(10), 50-61. https://doi.org/10.53877/rc.5.10.20210101.05 DOI: https://doi.org/10.53877/rc.5.10.20210101.05
Chica, O., Sánchez, J., y Pacheco, A. (2020). Educación emocional en las organizaciones formadoras de maestros. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos Colombia, 16(1), 93-120. https://doi.org/10.17151/rlee.2020.16.1.5 DOI: https://doi.org/10.17151/rlee.2020.16.1.5
Crespo, S., Vázquez, E., y López, E. (2021). Impacto del contexto educativo en el comportamiento adolescente desajustado en las redes sociales virtuales. Campus Virtuales, 10(2), 69-83. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/823
Escarbajal, A., Navarro, J., y López, S. (2021). La Formación Profesional como alternativa al fracaso escolar. Posibilidades y límites. International Journal of New Education, (7). https://doi.org/10.24310/IJNE4.1.2021.11443 DOI: https://doi.org/10.24310/IJNE4.1.2021.11443
Fauzan, A., Triyono, M., Hardiyanta, R., Daryono, R., y Arifah, S. (2023). The Effect of Internship and Work Motivation on Students' Work Readiness in Vocational Education: PLS-SEM Approach. Journal of Innovation in Educational and Cultural Research, 4(1), 26-34. https://doi.org/10.46843/jiecr.v4i1.413 DOI: https://doi.org/10.46843/jiecr.v4i1.413
Féliz, L., Carrascal, S., Vieira, D., y Valente, P. (2023). Formación Profesional a distancia para la empleabilidad en España, Portugal y República Dominicana. ALTERIDAD, 18(2), 234-247. https://doi.org/10.17163/alt.v18n2.2023.07 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v18n2.2023.07
García, M. (2013). Absentismo y Abandono Escolar. Síntesis.
González, M. y Cutanda, M. (2020). Programas de Reenganche educativo y condiciones organizativas para su implementación: la importancia de la coordinación curricular. Educatio Siglo XXI, 38(2), 17–44. https://doi.org/10.6018/educatio.410721 DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.410721
Hernández, M. y Vidal, N. (2020). Los valores y el comportamiento humano. Una relación inevitable. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(2). https://doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.1992 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.1992
Lara, G. y García, J. (2014). Educación en valores en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. ReiDocrea, 3, 285-308. http://hdl.handle.net/10481/32878
Leal, F., Ferrer, R., Alonso, J., Rivero, E. y Peredo, R. (2023). ¿Estudiante o profesor? Relevancia sobre clima motivacional de clase, motivación y rendimiento. Revista de Psicología (PUCP), 41(1), 87-116. http://dx.doi.org/10.18800/psico.202301.004 DOI: https://doi.org/10.18800/psico.202301.004
Lezama, J. (2023). Acerca de la importancia de la educación moral: Un examen de algunos argumentos a favor y en contra de la educación moral formal. Lógoi. Revista de Filosofía, 44, 46-83. https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/logoi/article/view/6269 DOI: https://doi.org/10.62876/lr.vi44.6269
Mariño, R., Barreira, E., Rego, L., y Irmscher, M. (2021). La formación inicial y continua del cuerpo docente de FP: satisfacción y competencia percibida en tiempos de crisis. Reifop,24(2). https://doi.org/10.6018/reifop.470391 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.470391
Merino, R. y García, M. (2022). Vías e itinerarios de formación profesional: la persistencia de la asociación entre bajo rendimiento y opción profesional. Estudios sobre Educación, 43, 157-176. https://doi.org/10.15581/004.43.008 DOI: https://doi.org/10.15581/004.43.008
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2021). Datos y cifras. Curso escolar 2021/2022. Secretaría General Técnica. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:b9311a59-9e97-45e6-b912-7efe9f3b1f16/datos-y-cifras-2021-2022-espanol.pdf
Moreira, E., García, M., Conde, A., y González, A. (2019). Teachers’ ICT-related self-efficacy, job resources, and positive emotions: Their structural relations with autonomous motivation and work engagement. Computers & Education, 134, 63-77. https://www.doi.org/10.1016/j.compedu.2019.02.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.02.007
Moreno, A., López Belmonte, J., Pozo, S., y López-Núñez, J. (2021). Usabilidad y prospectiva del aprendizaje a distancia en Formación
Profesional determinado por la competencia digital. Aula Abierta, 50(1), 471-480. https://doi.org/10.17811/RIFIE.50.1.2021.471-480 DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.471-480
Ocón, B. (2019). Importancia de la motivación en aulas de Formación Profesional Básica. Colegio PP.EE. Villacarriedo de Cantabria. https://www.pedagogiabetania.org/wp-content/uploads/2022/02/DOCUMENTO_FIP_BLANCA_OCON.pdf
Ortega, P. (2021). La mirada compasiva, Revista Boletín REDIPE, 10(8), 32-42. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i8.1382 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i8.1382
Panadero, E., Alonso, J., García, D., Fraile, J., Galán, J., y Pardo, R. (2021). Estrategias de aprendizaje profundas: Validación de un modelo situacional y su cuestionario. Revista de Psicodidáctica, 26(1), 10-19. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2020.11.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicod.2020.11.003
Panev, V. y Barakoska, A. (2019). Value-based education: research results. Bulgarian Journal of Science & Education Policy, 13(2), 225-248. http://bjsep.org/index.php?page=11&volume_id=13&issue_id=3
Pérez, J. y Franco, A. (2019). Motivación y rendimiento académico en Formación Profesional. Un estudio preliminar en el ciclo formativo de grado medio auxiliar de enfermería. International Journal 21 Century Education, 6(1). https://doi.org/10.21071/ij21ce.v6i1.12154 DOI: https://doi.org/10.21071/ij21ce.v6i1.12154
Poveda, M. (2018). Educación en valores a partir del análisis de situaciones conflictivas. Un cambio de perspectiva metodológica. Consejería de Educación, Juventud y Deportes.
Real Academia de la Lengua Española (2017). Definición de motivación. Real Academia de la Lengua Española.https://www.rae.es/drae2001/motivaci%C3%B3n
Santana, L., Feliciano, L., y Santana, J. (2014). Madurez y autoeficacia vocacional en 3º y 4º de ESO, Bachillerato y ciclos formativos. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(3), 8–26. https://doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.3.2013.11251 DOI: https://doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.3.2013.11251
Stover, J., Bruno, F., Uriel, F., y Fernández, M. (2017). Teoría de la Autodeterminación: una revisión teórica. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 14(2), 105-115. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=483555396010
Sun, N. y Cheung, S. (2020). A Review of Small Private Online Courses in Higher Vocational Colleges. En Lee, L., Hou, L., Lee Wang, F., Cheung, S.K.S., Au, O. y Cheong, K. (Eds.) Technology in Education. Innovations for Online Teaching and Learning (pp. 271-280). Springer Singapore. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-33-4594-2_23
Tarabini, A., Castejón, A. y Curran, M. (2020). Capacidades, hábitos y carácter: atribuciones docentes sobre el alumnado de Bachillerato y Formación Profesional. Papers: Revista de Sociología, 105(2), 211-234. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2778 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers.2778
Torres, Á. y Correa, H. (2019). Estrategias didácticas para disminuir problemas de aprendizaje en población vulnerable. Educación y Ciencia, (22), 221-234. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.22.e10048 DOI: https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.22.e10048
Valdés, M. (2019). Trayectorias escolares y expectativas del alumnado de Ciclos Formativos de Grado Medio: la elección de la vía profesional en un contexto de desprestigio consolidado. Revista Metamorfosis: Revista del Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y
Juventud, (10), 52-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7443620
Van den Broeck, A., Ferris, D., Chang, C., y Rosen, C. (2016). A Review of Self-Determination Theory’s Basic Psychological Needs at Work.
Journal of Management, 42(5), 1195-1229. https://doi.org/10.1177/0149206316632058 DOI: https://doi.org/10.1177/0149206316632058
Puyana, Y. y Gama, J. (1994). La historia de vida: recurso en la investigación cualitativa: Reflexiones metodológicas. Maguaré, (10), 185-196. https://revistas.unal.edu.co/index.php/maguare/article/view/185-196
Vinader, R., Puebla, B., y Navarro, N. (2021). Radiografía de la Formación Profesional en España. ReiDoCrea, 10(20), 1-19. http://hdl.handle.net/10481/68145
Zafra, I. (13 de junio de 2021). La crisis de los 13 años: los alumnos pierden masivamente el entusiasmo por la escuela en la ESO. El País. https://elpais.com/educacion/2021-06-13/la-crisis-de-los-13-anos-los-alumnos-pierden-masivamente-el-entusiasmo-por-la-escuela-en-la-eso.html
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lorena Collados Torres, María de los Ángeles Hernández Prados, Amanda Paz Moya Sáez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que participen de los procesos de evaluación y publicación de sus ediciones conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho a la primera publicación, tal como establecen las condiciones de reconocimiento en la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY), donde los autores autorizan el libre acceso a sus obras, permitiendo que los lectores copien, distribuyan y transmitan por diversos medios, garantizando una amplia difusión del conocimiento científico publicado.
- Toda derivación, a partir de esta obra, deberá citar la fuente y a la primera publicación en esta revista. Se permiten derechos comerciales no lucrativos sobre sus contenidos.
- Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista, es decir, podrán incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro, siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores compartir su trabajo en línea, con la finalidad de intercambios productivos para una mayor y más rápida citación del trabajo como lo establece los efectos del movimiento ‘Acceso Abierto’.
- No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros de hacer cualquier cosa que permita la licencia: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.es
- La Revista Científica es financiada completamente de los aportes realizados por nuestra entidad editora: Universidad Tecnológica Israel; por tal motivo, no establece cargos o cobros de ninguna índole a sus autores y colaboradores, así como tampoco genera pagos o remuneraciones de ningún tipo a ellos.
- Se asignará un Digital Object Identifier (DOI) a cada publicación.